تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/08/27 - 01:08
کد خبر: 216500

مایکروسافت با پیوستن به بنیاد لینوکس تاریخ‌ساز شد

نزدیک به 15 سال قبل مدیرعامل مایکروسافت، استیو بالمر لینوکس را همانند یک سرطان تشبیه کرد. اما اکنون اوضاع دگرگون شده است. این شرکت بزرگ دنیای فناوری اکنون به بنیاد لینوکس محلق شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: نزدیک به 15 سال قبل مدیرعامل مایکروسافت، استیو بالمر لینوکس را همانند یک سرطان تشبیه کرد. اما اکنون اوضاع دگرگون شده است. این شرکت بزرگ دنیای فناوری اکنون به بنیاد لینوکس محلق شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ نزدیک به ده سال قبل در خوشبینانه‌ترین حالت، کمتر کارشناس دنیای فناوری می‌توانست به شما بگوید، روزی مایکروسافت از در دوستی با لینوکس وارد خواهد شد و این دو رقیب دیرینه دشمنی‌ها را کنار خواهند گذاشت و پیمان دوستی با یکدیگر منعقد خواهند کرد. اما مایکروسافت با روی کار آمدن ساتیا نادلا نشان داد که دست به تحولات اساسی و بنیادی زده است و به مرور زمان با عرضه تعدادی از محصولات پر کاربرد خود همچون Net Core. به صورت متن‌باز نشان داد که اکنون زمان آن رسیده است که با جامعه متن‌باز تعامل نزدیک‌تری را برقرار کند.

امروزه مایکروسافت جزء آن گروه از سازمان‌هایی است که به شدت از لینوکس دفاع می‌کند و حتا بیشترین تعامل را با گیت‌هاب قرار دارد. به طوری که طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی خود و حتا ابزار یادگیری ماشینی خود را به روی توسعه‌دهندگان سراسر جهان گشوده است.

مایکروسافت در چند سال اخیر به شدت به لینوکس نزدیک شده است. این نزدیکی به حدی بوده است که شاهد حضور کورتانا در پلتفرم آندروید نیز بوده‌ایم. جیم زملین، مدیر اجرایی بنیاد لینوکس در ارتباط با تصمیم اخیر مایکروسافت گفته است: «پیوستن مایکروسافت به بنیاد لینوکس را به این شرکت تبریک می‌گوییم. رویکرد مثبت مایکروسافت در ارتباط با محلق شدن به جامعه و همچنین گروه‌هایی که در زمینه تولید نرم‌افزارهای متن‌باز به فعالیت اشتغال دارند باعث خواهد شد تا این گروه‌ها از تجارب مایکروسافت در زمینه رایانش ابری و همچنین موبایل بهره‌ ببرند.»

ساتیا نادلا در مدت زمان ریاست خود بر مایکروسافت دست به ساختارشکنی‌های زیادی زده است که ارائه ابزارهای معروفی همچون Visual Studio Code، Java Script Engine، Powershell و Microsoft Edge به شکل متن‌باز از بزرگ‌‌ترین تحولات در این زمینه به شمار می‌روند. مایکروسافت همچنین با شرکت کنونیکال شریک شده است تا تعامل سازنده‌ای میان ویندوز 10 و اوبونتو به وجود آورد. مایکروسافت حتا زامارین را تصاحب کرد تا به روند توسعه نرم‌افزارهای همراه کمک کند. این در حالی است که مایکروسافت حتا کیت توسعه زاماریان و ابزارهای ویژه توسعه‌دهندگان را نیز متن باز کرد و اس‌کیو‌ال سرور را ویژه لینوکس عرضه کرد.

در حالی که این اقدام مایکروسافت در زمینه پیوستن به بیناد لینوکس تعجب بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری را برانگیخته است، اما خبرهای عجیب‌تری نیز از سوی گوگل به گوش رسیده است. گوگل که از مدافعان سرسخت نرم‌افزارهای متن‌باز است و تا پیش از این علاقه‌ای به چهارچوب دات‌نت از خود نشان نمی‌داد و هیچ‌گاه نرم‌افزارهای کاربردی را ویژه پلتفرم UWP متعلق به مایکروسافت عرضه نکرده بود به یکباره اعلام کرد در حال پیوستن به بنیاد دات‌نت است. در نظر دارد از دات‌نت در پلتفرم رایانش ابری خود موسوم به Google Cloud Platform پشتیبانی کند.

مایکروسافت در حالی این اخبر را اعلام کرده است که درست چند روز پیش اعلام کرد، نسخه‌ای از ویژوال استودیو را ویژه مک ارائه کرده است. پلتفرم ویژه مک بر اساس زامارین استودیو طراحی شده که این شرکت اوایل سال جاری میلادی آن‌را خریداری کرد. این رویکرد بزرگ مایکروسافت موجب خواهد شد تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی در هر دو پلتفرم این توانایی را داشته باشند تا به طور همزمان روی پروژه‌های نرم‌افزاری کار کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top