تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/09/07 - 09:57
کد خبر: 217499

حسین دهباشی

بی‌هیچ لُکنتی آمریکا را کدخدا ننامیدند!

بی‌هیچ لُکنتی آمریکا را کدخدا ننامیدند!

و او در شرایطی احترام و استقلال کشورِ کوچک و ضعیف و تهی‌دست‌اش را (در 70 مایلی دشمن) حفظ کرد که همتایان‌اش در کشورهایی به مراتب دورتر، قوی‌تر، بزرگ‌تر و ثروتمندتر، بی‌هیچ لُکنتی آمریکا را کدخدای جهان نامیدند!

خبرنامه دانشجویان ایران: حسین دهباشی// طبعا شادی فراریان کوبایی و مقیم فلوریدا  فهمیدنی است، کاش آماری بود امّا در باب نظر اهالی کوبا یا خود آمریکایی‌ها در داوری‌اش

و واقعاً کشور او چرا این‌همه تحریم بود؟ به خاطر آزادی بیان؟ نحوه حکمرانی؟ حقوق بشر؟ واقعاً؟ پس چرا مثلا سعودی یا اسرائیل هرگز مغضوب نشدند؟

آیا دیکتاتور بود؟ بله! قبول! دیکتاتوری بأی نحو کان خر است! اما از خدمات اجتماعی و خاصه معیارهای طلایی او در بهداشت و آموزش و پرورش و ورزش یاد بگیریم

و او در شرایطی احترام و استقلال کشورِ کوچک و ضعیف و تهی‌دست‌اش را (در 70 مایلی دشمن) حفظ کرد که  همتایان‌اش در کشورهایی به مراتب دورتر، قوی‌تر، بزرگ‌تر و ثروتمندتر، بی‌هیچ لُکنتی آمریکا را کدخدای جهان نامیدند!

و آرمان‌هایش را از دو مسیر عالمگیر کرد، یکی مسیر کم‌ثمر و پُرخطرِ اعزام چریک‌ برای صدورِ انقلاب، دودیگر از راه خدماتِ رایگان و بی‌منّت کشاورزی، بهداشتی و آموزشی به کشورهای فقیر

و علیرغم 50 سال خدمت، حتی یک فرودگاه، خیابان، دانشگاه و حتی مدرسه‌ به اسم‌اش نیست. جسدش را هم گفته بسوزانند که بارگاهی درکار نباشد و لابد حاجب و دربان و مدّعایِ کلیدداری!

و طبعا من بچه مسلمان نسبتی با عقایدِ الحادی‌اش ندارم،اما وقتی شخصِ نبیِ مکرّمِ اسلام امرکرده به کسب دانش و...ولوبالصین! تجربه حکومت‌اش برایم مهم می‌شود. خاطرات‌اش، خطرات‌اش، زمین‌خوردن‌هایش، از زمین برخاستن‌هایش، از نو زمین‌خوردن‌هایش، از نو از زمین برخاستن‌هایش...

و... دوست داری آخرین توصیف و توئیت‌ات در مورد  جنابِ فیدل کاسترو را اینگونه بنویسی: «تمام قد به احترامِ آنکه دین نداشت ولی آزاده بود!»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ی نفر
1395/09/07 - 10:54

مخالفم. متن احساسی نوشته شده
حسین
1395/09/07 - 16:25

متاسفانه وضع داخلی ایران با تغییر دولت هیچ تغییر بنیادی نخواهد کرد. فقط یک دسته ای که کلیددار هستند کشته می شوند و یا فرار می کنند و یک دسته دیگری کلیددار می شوند. وضع امثال شما هیچ تغییر بخصوصی نمیکند. علت این عدم تغییر وضع مردم در عدم تغییر مناسبات اجتماعی و ذهنیت ملی است که ما از اسلاف خود به ارث برده ایم. آدمهایی که در عصر کنونی در جغرافیای زندگی می کنند که اسم ایران روی آن گذاشته اند، از سنخ انسان اندیشه ورزی نیستند که تا چند صد سال پبش در همین جغرافیا زندگی می کرده است.
افراد فعلی، وارث یک سری آداب و روسوم، ذهنیت و روابط اجتماعی هستند که شاخصه اصلی آن اشرافیت و سلطنت است. روابط اجتماعی ما، اشرافیت گرا و سلطنت مآب است. شاخصه بعدی آن، خود گمشدگی است. ذهنیت آدم های فعلی این جغرافیا، مسلم میداند که تنها راه پیشرفت، تقلید و کپی برداری از فرنگ است. به عبارت بهتر فرنگی مآب است. اعتقاد عملی دارد که هرچقدر بیشتر فرنگ زده باشد، متجددتر و پیشرفته تر است. عمیقا اعتقاد عملی دارد که هرچه بیشتر فرنگی باشد، فکرش و ذهنش بیشتر پیشرفته تر است. البته این باورگروهی، یک خرافه قجری و پالانی، بیش نیست. دقیقا همین تفکر و ذهنیت عملی است که مانع پیشرفت فنی و صنعتی ایران شده است.
همین غرب زده ها هستند که تابحال نگذاشته اند، ابتکار و اختراع در این مملکت بصورت بومی، جوانه بزند و از سرچشمه اصلی هویت ملی و اصیل خود این ملت، بطراود و بروز کند. گذاره های صنعتی یک ملت را نمی شود از خارج خرید و وارد کرد. عبور از مرحله جامعه سنتی - کشاورزی گذشته به جامعه مدرن صنعتی - تجاری پیشرفته، باید از کنه و ریشه همان سنت قدیم بجوشد و بیرون بیاید. غرب زده ها، بجای مدرن کردن ریشه خود، خود را رگ و ریشه کنی می کنند و انتظار دارند که با عاریه گرفتن رگ و ریشه، از این وآن طرف دنیا، مدرن بشوند. این چیزی بیش از یک خرافه ابلهانه نیست که جامعه ای رگ وریشه خود را از جایی خارجی عاریه بگیرد. به عبارت دیگر، عبور از گذشته سنتی به آینده مدرن باید از همان سنت ها و آیین گذشته سرچشمه بگیرد و این امر نمی شود وارداتی از غرب و یا از جای دیگری خارج از محوطه سنتهای اصل یک جامعه باشد. پیشرفت فنی و توسعه اقتصادی پایدار و کارساز است که عبور از گذاره های صنعتی آن بومی باشد نه عاریتی از خارج. اگر این امر وارداتی شد، نتیجه ای جز استعمار و بردگی نخواهد داشت.
1395/09/08 - 02:59

کاسترو اشتباه کرد. او با سوزندان جسدش راهش را هم سوزاند. قبر رهبران امتها و جسد آنها باید به عنوان پناهگاه و ملجا پیروانشان باقی بماند. حتی خود کمونیستهای شوروی تا کنون جسد لنین را حفظ کرده اند.
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top