تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/08 - 07:47
کد خبر: 217620

بسیج دانشجویی، فراتر از یک تشکل

بسیج دانشجویی با هویتی انقلابی دارای سنگری مستحکم برای جلوگیری از انحرافات است. اول آنکه آرمانهایش هدفمند و منطبق بر اصول تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی است. پس هیچ گاه شاهد تغییر در رویکردها و مواضع کلی این تشکل درون دانشگاه نخواهیم بود چرا که نسبت بسیج دانشجویی با انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیج دانشجویی با هویتی انقلابی دارای سنگری مستحکم برای جلوگیری از انحرافات است. اول آنکه آرمانهایش هدفمند و منطبق بر اصول تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی است. پس هیچ گاه شاهد تغییر در رویکردها و مواضع کلی این تشکل درون دانشگاه نخواهیم بود چرا که نسبت بسیج دانشجویی با انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمدرضا شفیع زاده*// جنبش های دانشجویی در ایران همواره از دو جنبه دچار اشکال بوده و هستند، یکی اینکه گاهاً محافظه کار می شوند و تحرک و پویایی خود را از دست می دهند و دیگر آنکه معمولا در پایبندی به مواضعشان پایدار نبوده و ثبات رای ندارند. برای مثال شاخه ی دانشجویی خیلی از احزاب چپ در پیش از انقلاب تنها در پی تامین منافع کمونیست در ایران بوده اند و یا دفتر تحکیم که در اوایل انقلاب مواضع روشن و مشخصی نداشت و در دهه هفتاد از هم گسست و به چند شعبه تقسیم شد.

در این میان بسیج دانشجویی با هویتی انقلابی دارای سنگری مستحکم برای جلوگیری از انحرافات است. اول آنکه آرمانهایش هدفمند و منطبق بر اصول تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی است. پس هیچ گاه شاهد تغییر در رویکردها و مواضع کلی این تشکل درون دانشگاه نخواهیم بود چرا که نسبت بسیج دانشجویی با انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است.

پیروی از ولایت فقیه و استکبار ستیزی از مهم ترین شاخصه های بسیج دانشجویی است. این تشکل فراتر از اشخاص و جناح های سیاسی و حتی دولت ها فعالیت می کند و وام دار هیچ شخص و حزب سیاسی نیست.

نسبتش با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این سربازان کمر بسته اسلام و انقلاب تنها از آن جهت است که از انحراف مصون بماند. رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار با دانشجویان بسیجی در این رابطه این چنین فرمودند: «شما دانشجو و یک تشکل دانشحویی هستید، منتها یک تشکل دانشجویی که به نقطه مطمئنی ـ که عبارت است از همان نماد مقاومت ـ تکیه دارد. البته این تکیه گاه تحرک او را محدود نمی کند، دست و پای او را نمی بندد، کار علمی او را محدود نمی کند، اما به او ذخیره ای از دستاورد تجربه جهادی و انضباط ناشی از این تجربه می بخشد. این به نفع تشکل دانشجویی است، از خیرش استفاده می کنید.»

برخی اوقات آن چیزی که به عنوان نقطه ضعف بسیج دانشجویی یاد می شود خود نقطه قوت است. بسیج دانشجویی به واسطه اینکه از عنصر جوان دانشجو بهره مند است از سایر رده های بسیج مستضعفین پویا تر و فعال تر عمل می کند. هم در سنگر علم و دانش حضور دارد و هم در جهاد سازندگی شرکت می کند، در جهت گیری های سیاسی نیز اصول انقلاب را در نظر می گیرد و سیاسیون و اشخاص مختلف را با معیار انقلابی بودن و نسبتشان با ولایت فقیه ارزش گذاری می کند. بسیج دانشجویی تشکلی است که در دانشگاه سنگر دفاع از آرمان های امام امت و شهیدان را در اختیار دارد و در این مسیر از سرزنش ها و تهمت ها و مشکلاتی که بر سر راه دارد نمی هراسد و حتما تحمل سختی های این راه برای دانشجویان بسیجی شیرین است.

البته بسیج دانشجویی نیازهایی دارد که لازم است به آنها توجه شود، از جمله تحلیل و روشن بینی، جهاد علمی، اخلاق و معنویت سه نیاز اصلی تشکل بسیج در دانشگاه است. عنصر اول نیازی است که به دلایل فراوان، شاید کمبود وقت، اقتضای سن جوانی و اشتغال به کارهای اجرایی… کمتر به آن پرداخته می شود و در معنای دقیق تر آن کار فکری و تئوریکی است که لازم است در این تشکل با شدت بیشتری پی گیری شود.

عنصر دوم جهاد علمی است و واضح است که در فقه شیعی وقتی در کنار کلمه ای عنوان جهاد قرار می گیرد چه باری از معانی را با خود به همراه خواهد داشت و البته جهاد علمی محدود به افزایش معدل نمی شود.

عنصر سوم ویژگی است که از دو مورد قبل مهم تر به نظر می رسد. قطعاً اگر در هر تشکلی معنویت و اخلاق حکم فرما شود آنجاست که می توان نتیجه گرفت که هرگز افراد حاضر در آن تشکیلات به انحراف کشیده نخواهند شد.

*مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه اراک

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top