تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/09/14 - 16:00
کد خبر: 218263

نامه دفاتر بسیج دانشجویی به وزیر راه

حادثه ای که روز جمعه مورخ 5/9/1395 در منطقه ی هفتخوان موجب جان باختن جمعی از هموطنانمان گشته و کام ملت ایران را تلخ نمود بهانه ای شد تا نکاتی را پیرامون این حادثه و ایضا برخی دیگر از امور مرتبط با وزارتخانه ی تحت مدیریت شما یادآور شویم:

خبرنامه دانشجویان ایران:  ۱۳۸ دفتر بسیج دانشجویی سراسر کشور در نامه‌ای به آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نوشتند:‌ فاجعه ی روز جمعه نشان داد که ساختار فرسوده و کهولت زده فنی و مدیریتی راه آهن کشور همچنان به حال خود رها گشته و علیرغم نیاز این صنعت به توجه و سرمایه گذاری ملی, اکثر بودجه ی حمل و نقل کشور صرف اموری غیر ضروری مانند قراردادهای ده ها میلیارد دلاری خرید هواپیما می شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای آخوندی, وزیر محترم راه و شهرسازی
سلام علیکم

حادثه ای که روز جمعه مورخ  5/9/1395 در منطقه ی هفتخوان موجب جان باختن جمعی از هموطنانمان گشته و کام ملت ایران را تلخ نمود بهانه ای شد تا نکاتی را پیرامون این حادثه و ایضا برخی دیگر از امور مرتبط با وزارتخانه ی تحت مدیریت شما یادآور شویم:

فاجعه ی روز جمعه نشان داد که ساختار فرسوده و کهولت زده ی فنی و مدیریتی راه آهن کشور همچنان به حال خود رها گشته و علیرغم نیاز این صنعت به توجه و سرمایه گذاری ملی, اکثر بودجه ی حمل و نقل کشور صرف اموری غیر ضروری مانند قراردادهای ده ها میلیارد دلاری خرید هواپیما می شود که تنها درصد ناچیزی از افراد از آن استفاده می نمایند, حال آنکه صنعت حمل و نقل ریلی علاوه بر جلب و پوشش سطوح به مراتب گسترده تری از تقاضای مشتریان حمل و نقل در کشور, استعداد ایفای نقشی موثر را در درونزایی ملی, اشتغالزایی و فعالیت بنگاه های تولیدی و خدماتی دارا می باشد.

عدم وجود ساختار سازمانی مقتدر و منسجم باعث از میان برداشته شدن تضمین اجرایی مقررات ایمنی و استانداردهای مربوطه گردیده

با نگاهی ساده به شواهد موجود از مراکز مدیریتی و کنترل و نگهداری راه آهن می توان دریافت که عدم وجود ساختار سازمانی مقتدر و منسجم باعث از میان برداشته شدن تضمین اجرایی مقررات ایمنی و استانداردهای مربوطه گردیده که بروز آن در فاجعه ی روز جمعه کاملا مشهود بود. حادثه ی روز جمعه مبنی بر برخورد دو قطار در منطقه ی «هفت خوان» و حادثه ی برخورد دوقطار در سال 93 در منطقه ی امروان, وقایعی نیستند که بتوان با محدود کردن آن به قصور یک یا چند پرسنلِ جزء, از بار مسئولیت آن شانه خالی کرد. برخی از مراکز تعمیر ناوگان در شهرستان ها با سهل انگاری در وظایف محوله اسباب بروز چنین وقایعی را پدید می آورند؛ حال سوال اینجاست که وزارت خانه ی تحت امر شما چه تمهیداتی را به منظور جلوگیری و برخورد با چنین روندی اندیشیده است؟ به چه دلیل حتی در برخی مواردِ گزارش شده, بازرسانِ امر در بازرسی از این واحد ها با برخوردی مواجه می شوند که بعضا ممکن است از ادامه ی بازرسی منصرف گردند؟! مع الاسف بدنه ی عظیم و در عین حال مظلوم راه آهن کشور نیز مانند دیگر طرح هایی چون مسکن مهر, مسکن روستایی و . . . که از اهم نیاز های مورد توجه قشر متوسط کشور است به حال خود رها شده و هنوز که هنوز است بعد از سه سال مشخص نیست که توجه وزارت راه و شهرسازی معطوف چه مسائلی است !

آقای آخوندی! در تاریخ نزدیک به 80 ساله ی راه آهن ایران چند سانحه ریلی سراغ دارید که طی آن بیش از 6 مسافر کشته شده باشند؟ حال آنکه در دوران مدیریت شما ده ها نفر تنها در یک حادثه ی ریلی تلف شده و به طور کامل سوختند!

در کمتر از 24 ساعت پیش از سانحه, مدیرعامل راه آهن شمال شرق خطر یخ زدگی سامانه ها در منطقه ی وقوع حادثه را گوشزد کرده بود/به چه دلیل تا یک ساعت پیش از برخورد, هیچ گونه امداد فنی به قطار معیوب و متوقف شده در مسیر نرسید؟/چرا سامانه ی ایمنی و کنترل ATC که برای چنین روز هایی ده ها میلیون یورو خرج آن کرده بودید نتوانست از چنین فاجعه ی مرگباری جلوگیری به عمل آورد؟!

آقای وزیر! ضعف های مدیریتی موجود در راه آهن دست به دست یکدیگر داد تا حادثه ی اسفناک روز جمعه رقم بخورد نه صرفا یک خطای انسانی. در این جایگاه سوالاتی به ذهن هر مخاطبی متواتر می گردد: نقص فنی مبتنی بر یخ زدگی سیستم ترمز قطارِ سمنان مشهد در منطقه ای نه چندان سردسیر چه جایگاهی در ناوگان ریلی کشور ما دارد, حال آنکه در مناطق به مراتب سرد تر در جهان شاهد چنین مواردی نیستیم؟! ضمن اینکه در کمتر از 24 ساعت پیش از سانحه, مدیرعامل راه آهن شمال شرق خطر یخ زدگی سامانه ها در منطقه ی وقوع حادثه را گوشزد کرده بود. به چه دلیل تا یک ساعت پیش از برخورد, هیچ گونه امداد فنی به قطار معیوب و متوقف شده در مسیر نرسید؟ به چه دلیل مسئولین امر و معاونین حضرتعالی, علت حادثه را تنها تغییر شیفت مسئول کنترل اعلام کردند, حال آنکه به گفته ی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس 13 دقیقه زودتر از تغییر شیفت, دستور کتبی حرکت به قطار دوم ابلاغ شده بود؟! چرا سامانه ی ایمنی و کنترل ATC که برای چنین روز هایی ده ها میلیون یورو خرج آن کرده بودید نتوانست از چنین فاجعه ی مرگباری جلوگیری به عمل آورد؟! با وجود تجربه ی اتفاقی مشابهِ حادثه ی روز جمعه در سال 93, در همان منطقه, وقوع مجدد چنین حادثه ی دردناکی در ابعاد وسیع تر و با تلفات بیشتر چه توجیهی دارد؟

بر خلاف اصول رایج در قراردادهای بین المللی پروژه نصب و راه اندازی سیستم ATC از طرف روسی بازپس گرفته شده و طی قرارداد جدیدی به ارزش بیش از 35 میلیون یورو به شرکت «مهاران» واگذار گشت!/یکی از ابهامات موجود در این بین, ادعاهای مطرح شده پیرامون ارتباط ذی نفعانه ی یکی از مقامات ارشد راه آهنِ وزارتخانه ی شما و همسر وی با شرکت «مهاران» است

جناب آقای وزیر! پروژه ی نصب و راه اندازی سیستم ATC از دو جهت عاملی مثبت بود: اول اینکه لزوم راه اندازی یک سیستم ایمنی در حوزه ی سیگنالینگ ریلی با فناوری روز دنیا در راه آهن ما به چشم می خورد و دوم اینکه سعی شد این کار با اتکا به توان صنعتی داخل صورت گیرد؛ لکن در این مورد نکاتی مبهم و سوال برانگیز به چشم می خورَد. پروژه ی راه اندازی سیستم ATC سابقا در وزارت راه به مناقصه گذاشته شده بود و راه آهن فدرال روسیه با قراردادی به مبلغ 28 میلیون دلار برنده ی این مناقصه شد, لکن بر خلاف اصول رایج در قراردادهای بین المللی این پروژه از طرف روسی بازپس گرفته شده و طی قرارداد جدیدی به ارزش بیش از 35 میلیون یورو به شرکت «مهاران» واگذار گشت! شرکتی که طبق شواهد موجود تخصص کافی و لازم را در این حوزه نداشت. پس از این, راه آهنِ تحت مدیریت شما در اقدامی پر ریسک نخستین راه اندازی سیستم مذکور را در یکی از پر ترافیک ترین خطوط ریلی کشور به شرکت «مهاران» واگذار نمود بدون اینکه هیچگونه تجربه ی فنی و اجرایی یاریگر این شرکت در این طرح باشد. یکی از ابهامات موجود در این بین, ادعاهای مطرح شده پیرامون ارتباط ذی نفعانه ی یکی از مقامات ارشد راه آهنِ وزارتخانه ی شما و همسر وی با شرکت «مهاران» است که انتظار می رود هر چه سریعتر شفاف سازی قابل قبولی از طرف حضرتعالی در این رابطه صورت گیرد. آیا میان برهم زدن روند اصولی مناقصه ی بین المللی یه نفع شرکت «مهاران» و حضور احتمالی افراد ذی نفعِ این شرکت در بالاترین لایه های مدیریتی راه آهن رابطه ای وجود دارد؟! آیا واگذاری پروژه ی ATC به شرکتی بدون تجهیزات, تجربه و دانش کافی نیز ناشی از رانت های سازمانی و حزبی است؟!

در دو سالی که از افتتاح بهره برداری از سیستم ATC می گذرد تا کنون بیش از 2700 مورد خطا از این سامانه گزارش گردیده

طبق اعلام منابع مرتبط, در دو سالی که از افتتاح بهره برداری از سیستم ATC می گذرد تا کنون بیش از 2700 مورد خطا از این سامانه گزارش گردیده که روزانه چندین مرتبه خطا را شامل می شود. این خطاهای مکرر باعث شد تا اجازه ی خاموش کردن سیستم ATC در موارد لازم به اپراتور CTC داده شود! با چه منطقی فعال یا غیرفعال نمودن سیستمی که صدها میلیارد تومان خرج آن شده و قرار بود جایگزین لایه های ایمنی در خطوط ریلی گردد به واسطه ی عملکرد بسیار ضعیف به دست یک اوپراتور ساده سپرده می شود؟!

نکته ی خطرناک تر این که با وجود چنین پرونده ی غیر قابل قبولی از شرکت و سامانه ی مورد بحث, قرارداد دیگری به ارزش حدودی 100 میلیون دلار با همین شرکت به منظور تجهیز دو خط دیگر ریلی به سیستم ATC در حال انعقاد است.

آقای آخوندی! شما و مدیران تحت امرتان یک خطای انسانی را عامل فاجعه ی هفتخوان اعلام کردید و بدین واسطه چند پرسنلِ جزء شامل اپراتور های کنترل ترافیک و لکوموتیورانان دستگیر شدند و سرانجام نیز اپراتور CTC خط تهران مشهد عامل مقصر این حادثه اعلام شد؛ لکن بدون شک قهرمانان صنعت راه آهن همین پرسنل مظلوم و زحمت کش هستند. در طول مدت مدیریت حضرتعالی و راه اندازی سیستم ذکر شده تنها همین پرسنل دلسوز بودند که جور خطاهای سرسام آور سامانه ی ایمنی پرخطای شما را بر دوش کشیدند و اگر نبود تخصص, مهارت و تجربه ی این افراد, ایران اسلامی باید هر روز به سوگ چندین حادثه ی هفت خوان می نشست! مع الاسف تکرر قصور و اشتباهات در پیاده سازی سامانه ی ATC و تخطی های مکرر از استاندارد های موجود برای نصب چنین تجهیزاتی باعث ثبت روزانه چندین مورد ازکارافتادگی این سیستم گشت که صحبت در این باره محافل تخصصی مربوط به خود را می طلبد. نکته ی خطرناک تر این که با وجود چنین پرونده ی غیر قابل قبولی از شرکت و سامانه ی مورد بحث, قرارداد دیگری به ارزش حدودی 100 میلیون دلار با همین شرکت به منظور تجهیز دو خط دیگر ریلی به سیستم ATC در حال انعقاد است. آیا چنین روندی فرضیه ی انعقاد قرارداد های رانت محور در صنعت ریلی را تقویت نمی نماید؟!

موارد مذکور تنها گوشه ای از شواهدی است که نشان دهنده ی ضعف مشهود در ساختار مدیریت ریلی کشور است. تنها در هفته ی گذشته سه سانحه ی مرگبار ریلی تجربه شد و این فقط سوانحی است که توسط رسانه ها منتشر شده اند . این در حالی است که سابقا خبر انعقاد قراردادی میان راه آهن جمهوری اسلامی با یک شرکت آلمانی به منظور طراحی و بازنگری ساختار مدیریتی راه آهن منتشر گردیده بود. جناب وزیر! آیا طراحی ساختار مدیریتی و سازمانی راه آهن نیز مستلزم ورود و اعمال نظر شرکت های خارجی است؟ آیا شدت گرفتن سوانح متوالی صنعت ریلی کشور نیز ارمغان مدیریت و برنامه ریزی این دست شرکت های اروپایی می باشد؟!

به چه دلیل در راه آهنِ ما حتی طبخ غذای مسافران نیز باید به یک شرکت بیگانه ی اتریشی سپرده شود؟

از ابتدای سال 95 تا کنون هفت سانحه ی ریلیِ رسانه ای شده گریبانگیر ایمن ترین سامانه ی حمل و نقل کشور یا همان حمل و نقل ریلی گردیده است و حال سوال اینجاست که آیا تعداد واقعی حوادث ریلی محدود به همین تعداد است یا خیر. مع الاسف تفکر کنونی حاکم بر دولت مبنی بر امید مفرط به خارج از مرز ها وزارت راه و همچنین صنایع وابسته منجمله صنعت ریلی را نیز درگیر خود ساخته است. به چه دلیل در راه آهنِ ما حتی طبخ غذای مسافران نیز باید به یک شرکت بیگانه ی اتریشی سپرده شود؟ آیا شما توان داخلی را حتی از طبخ «آبگوشت بزباش» نیز قاصر می بینید؟! در حال حاضر از بین چندین کارخانه ی واگن سازی موجود در کشور, تنها درصد کمی مشغول به فعالیت بوده و باقی این ظرفیت در وضعیت راکد یا در آستانه ی تعطیلی به سر می برند , لکن در چنین اوضاعی تلاش هایی به منظور انعقاد قرارداد با کشور های خارجی به منظور خرید واگن در وزارت خانه ی تحت مدیریت شما مشاهده شده است. نمونه ی دیگر این رویه ی قابل تامل را می توان در واگذاری معماری حاشیه ی آزادراه تهران شمال به یک شرکت ایتالیایی مشاهده نمود. آیا شما توان متخصصین و دانشکده های معماری کشور را نیز عاجز از ایفای نقش در پروژه های جاری کشور می پندارید؟ جدای از این موضوع آیا شرکتی بیگانه, در خوشبینانه ترین حالت نیز توانایی پیاده سازی معماری با سبک اسلامی ایرانی و فراخور اقتضائات فرهنگ مردم ما را خواهد داشت؟ آیا حتی به منظور پیاده سازی چنین پروژه هایی نیز خروج ارز از کشور و چشم پوشی از توان داخلی باید فریضه انگاشته شود؟! موارد مذکور نمونه هایی از رویه ی ناصواب جاری در وزارت راه است که بی شک با روح اقتصاد مقاومتی و رشد و درونزایی ملی در تضاد کامل می باشد.

مسکن مهر را خلاف مصالح میلیون ها مستضعف محتاجِ مسکن یافتید یا منافی منافع شرکت های متعدد عمرانی و اقتصادی تحت تملکتان

جناب آقای آخوندی! متاسفانه در حال حاضر اولویت ها در وزارتخانه ی تحت امر شما دستخوش تغییر گردیده حال آنکه امور و دغدغه های مربوط به مستضعفان و اقشار متوسط و ضعیف باید در صدر اولویت های هر نهاد و سازمانی در جمهوری اسلامی قرار گیرد. آیا این صحیح است که بودجه های میلیارد دلاری که کسر قابل توجهی از درآمد سالانه ی کشور را تشکیل می دهد صرف خرید بی رویه ی ناوگان هوایی گردد و در عین حال صنعت ریلی کشور در چنین وضعی رها شده یا مسکن مهر از سوی حضرتعالی طرحی «مزخرف» قلمداد گردد؟! ناوگان هوایی که تنها دو درصد افراد در کشور از آن استفاده می کنند و در مقابل, مسکن مهری که تا کنون میلیون ها خانوار را تحت پوشش خود قرار داده. آقای آخوندی! مسکن مهر را خلاف مصالح میلیون ها مستضعف محتاجِ مسکن یافتید یا منافی منافع شرکت های متعدد عمرانی و اقتصادی تحت تملکتان که آن را طرحی «مزخرف» قلمداد می نمایید ؟! تغییر اولویت آنجاست که یهیود سیاحت و آسمان گردی قشری محدود بر سقف بالای سر اکثریت مستضعف جامعه ارجحیت پیدا کند. آیا این صحیح است که 98 درصد صنعت حمل و نقل کشور که مبتنی بر جابجایی ریلی و جاده ای است به حال خود رها گشته و افتخار شما ورود ناوگان هوایی و عکس انداختن با هواپیماهای ایرباس باشد ؟!

اگر در دوره ی وزارت شما ماهانه تنها یک درصد از میزان باقیمانده ی مسکن مهر اجرایی شده بود تا کنون این طرح به اتمام می رسید.

جناب آقای وزیر! انتظار می رفت لااقل تجریات و مسئولیت های گذشته ی شما در حوزه ی مسکن علاجی بر مشکلات کنونی مسکن کشور باشد؛ لکن نه تنها چنین انتظاری از طرف حضرتعالی مرتفع نشد بلکه عاقبت سرکنگبین صفرا فزود! مردم ما هنوز وعده های شما در ارتباط با مسکن اجتماعی, مسکن مهر, مسکن روستایی و ... را از یاد نبرده اند. هم اکنون مسکن اجتماعی در چه وضعیتی است؟ طرح مسکن روستایی را با چه دلیل موجهی متوقف نمودید؟ اگر در دوره ی وزارت شما ماهانه تنها یک درصد از میزان باقیمانده ی مسکن مهر اجرایی شده بود تا کنون این طرح به اتمام می رسید. متاسفانه طرح های مسکن امید و مسکن قسطی هم اوضاع بهتری ندارند. جناب آقای آخوندی ! مردم ما مشتاقند بدانند که شما رکود جاری در صنعت مسکن و 102 صنعت وابسته به آن و به تبع بیکاری صدها هزار نفر از صاحبان مشاغل مرتبط را چگونه توجیح می نمایید. ظاهرا شرکت مکرر در کنسرت های موسیقی و اپرای عروسکی نزد شما و معاونینتان اَهَمّ از مسائل جاری و ستادی وزارتخانه ی پرمشغله ای همچون وزارت راه می باشد!

امیدواریم که در این چند نفس باقی مانده از عمر دولت یازدهم تصحیح سیاست های اشتباه و اصلاح سوءمدیریت های مخرب را جایگزین روند کنونی نمایید و ملت ایران شاهد بهبود هرچه سریع تر اوضاع کنونی و رویه ی قابل تامل جاری باشند.

همچنین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا با توجه به موارد فوق الذکر و دیگر مسائل مربوط به کارنامه ی وزارت راه در دوره ی کنونی از هیچ تلاشی جهت استیلای مردم به حقوق بر زمین مانده شان فروگزار ننمایند.

و الی الله عاقبة الامور ...
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ی طباطبایی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی
بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی
بسیج دانشجویی پردیس فنی شهید بهشتی ( عباسپور )
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری
بسیج دانشجویی دانشگاه جامع گلستان
بسیج دانشجویی دانشگاه قم
بسیج دانشجویی دانشگاه فارابی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت
بسیج دانشجویی دانشگاه زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج
بسیج دانشجویی دانشکده ی فنی یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گرگان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه محیط زیست البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه تفرش
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه فنی رازی
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه ملی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و فنون قرآن تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه هنر اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه فنی فاطمه ی اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه سماء یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه پردیس فارابی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه امام خامنه ای بوشهر
بسیج دانشجویی دانشکده ی صنعت و معدن چرام
بسیج دانشجویی دانشکده ی نفت و گاز گچساران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی امام خمینی (ره)
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی ساری
بسیج دانشجویی دانشکده ی کشاورزی برازجان
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم علامه طباطبایی بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم بنت الهدی صدر بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه گنبدکاووس
بسیج دانشجویی دانشکده ی فنی مهندسی جم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شمال
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرج
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ماهدشت
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اشتهارد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد هشتگرد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برازجان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گرگان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گناوه
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آزادشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهرم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد جم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد چالوس
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تنکابن
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نور
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دلوار
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دیلم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آق قلا
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خورموج
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کنگان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دیّر
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خارک
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کردکوی
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گنبد کاووس
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دهدشت
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ماهدشت
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور هشتگرد
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور گچساران
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور گلستان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور قم
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور برازجان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور جم
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور عسلویه
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بهشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اهرم
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دیّر
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خورموج
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور کنگان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور گناوه
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دیلم
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شبانکاره
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی برازجان
بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی شمال آمل
بسیج دانشجویی موسسه ی آموزش عالی شمس گنبد
بسیج دانشجویی پردیس شهید مطهری زاهدان
بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top