تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/15 - 02:34
کد خبر: 218307

جای خالی «مطالبات دانشجویی» در روزی به نام دانشجو

هر ساله با نزدیک شدن به ۱۶ آذر "روز دانشجو" تکاپو بین دانشگاه‌های مختلف کشور به منظور برگزاری هرچه بهتر این روز آغاز می‌شود. امسال نیز دانشگاه‌ها سعی کردند با اطلاع رسانی پیش از موعد، برنامه‌های متفاوتی را با دعوت از طیف‌های مختلف با محوریت مناظرات و سخنرانی‌های سیاسی برگزار کنند، این متفاوت بودن البته انتقاداتی را در برخی محافل و فضای مجازی برانگیخت و اعتراضاتی به برخی برنامه‌های معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها شد. خبرنگار ایسنا گفت‌وگو هایی را با تنی چند از مسئولان و دست اندرکاران امور فرهنگی دانشگاه‌های مطرح در خصوص برنامه‌های این روز انجام داده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: هر ساله با نزدیک شدن به 16 آذر "روز دانشجو" تکاپو بین دانشگاه‌های مختلف کشور به منظور برگزاری هرچه بهتر این روز آغاز می‌شود. امسال نیز دانشگاه‌ها سعی کردند با اطلاع رسانی پیش از موعد، برنامه‌های متفاوتی را با دعوت از طیف‌های مختلف با محوریت مناظرات و سخنرانی‌های سیاسی برگزار کنند، این متفاوت بودن البته انتقاداتی را در برخی محافل و فضای مجازی برانگیخت و اعتراضاتی به برخی برنامه‌های معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها شد. خبرنگار ایسنا گفت‌وگو هایی را با تنی چند از مسئولان و دست اندرکاران امور فرهنگی دانشگاه‌های مطرح در خصوص برنامه‌های این روز انجام داده است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد: برنامه‌های روز دانشجوی دانشگاه تهران با حضور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح روز سه‌شنبه 16 آذرماه جاری در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آغاز می شود که در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطالبات و خواسته‌های خود را با رییس جمهور مطرح  می‌کنند و سپس سخنرانی رئیس‌جمهور بعد از سخنان رئیس دانشگاه تهران صورت می گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: به طور کلی غیر از برنامه حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران، در مجموع 11 برنامه به مناسبت روز دانشجو توسط همه تشکل‌های دانشجویی در قالب مناظرات سیاسی و سخنرانی با حضور چهره‌های سیاسی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (15 و 16 آذرماه) در این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه با اشاره به صدور مجوز برگزاری 9 برنامه در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو،‌ گفت: این برنامه‌ها در قالب سخنرانی و مناظرات سیاسی با حضور فعالان و چهره‌های مختلف سیاسی توسط سه تشکل بسیج دانشجویی، انجمن دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان در این دانشگاه برگزار می شود.

دانشگاه علم و صنعت میزبان دو مناظره سیاسی

در ادامه دکتر افشین شریعت معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علم و صنعت به مهمترین برنامه‌های این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو اشاره کرد و افزود: با توجه به درخواست‌های ارسال شده از سوی دانشجویان، در مجموع مجوز برگزاری دو برنامه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (15 و 16 آذرماه) در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود که برنامه روز دوشنبه به صورت مناظره سیاسی با حضور چهره‌های سیاسی (فروزنده و حق‌شناس) و برنامه روز سه‌شنبه نیز با حضور حجت‌الاسلام انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشجویان می‌توانند سئوالات خود در حوزه‌های مختلف دانشجویی، صنفی و غیره با معاون حقوقی رئیس‌جمهور که روز سه‌شنبه 16 آذرماه در دانشگاه علم و صنعت نشست خواهد داشت، مطرح کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت همچنین یادآور شد: به طور کلی مجوز برگزاری سه نشست به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت صادر شده بود که نشست روز یکشنبه 14 آذرماه به دلیل عدم هماهنگی مهمانان برگزار نشد.

مهمانان دانشگاه امیرکبیر در روز دانشجو

در ادامه مهندس سید جواد طباطبایی مدیر کل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با ایسنا به مهم ترین برنامه های این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو اشاره کرد و افزود:  بطور کلی دانشگاه امیرکبیر سه برنامه به مناسبت روز دانشجو برگزار می کند که اولین برنامه دوشنبه 15 آذر ماه توسط کانون اندیشه مسلمانان به صورت مناظره سیاسی با حضور ( دکتر محمود صادقی،‌یاشار سلطانی و احمد توکلی) و با موضوع "مفاسد اقتصادی" در سالن آمفی تئاتر پلیمر دانشگاه برگزار می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مناظره سیاسی با موضوع "اشرافیت مسئولان" با حضور مهمانان( مسعود ده نمکی و طریقت منفرد) برنامه دیگری است که روز دوشنبه 16 آذر ( همزمان با روز دانشجو) توسط انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در پایان خاطر نشان کرد: برنامه پایانی روز دانشجو دانشگاه امیرکبیر روز سه شنبه 16 آذر ماه توسط انجمن اسلامی طریقت خواه( اصلاح طلب) با عنوان "سفیر آزادی" با حضور چهره‌های سیاسی( علی مطهری، پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد) برگزار می شود.

برگزاری دو سخنرانی و اکران یک فیلم در دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش ایسنا،‌ انجمن اسلامی آزاد اندیش و انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با برگزاری دو برنامه سخنرانی در بزرگداشت مقام دانشجو،‌همچنین اکران فیلم به استقبال روز دانشجو می رود.

برنامه سخنرانی در دانشگاه علامه طباطبایی با سخنرانی بابک احمدی و ابراهیم اصغرزاده در دانشکده مدیریت و سخنرانی کرباسچی به عنوان مهمان ویژه انجمن اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار می شود. همچنین بسیج دانشجویی نیز به این مناسبت فیلم "یتیم خانه ایران" را با حضور موسی حقانی در دانشکده مدیریت اکران می کند.

مناظرات سیاسی در دانشگاه خوارزمی

به گزارش ایسنا، برنامه روز دانشجو در دانشگاه خوارزمی روز دوشنبه مناظره ای با موضوع "سیاست خارجی؛‌رابطه با آمریکا" با حضور رضا نجابت (دبیر سیاسی اسبق اتحادیه‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور) و هادی ذولفقاری (دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی) فردا دوشنبه 15 آذر در سالن غدیر دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی برگزار می شود.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره دانشجویی ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مصطفی محقق معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت و گو با ایسنا، برگزاری "جشنواره دانشجویی ابن سینا" را مهم ترین برنامه روز دانشجوی این دانشگاه دانست و افزود:  دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس روال دو سال گذشته، امسال نیز سومین جشنواره دانشجویی ابن سینا را روز 16 آذر ماه جاری در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی با تقدیر از دانشجویان برگزیده در هشت محور این جشنواره برگزار می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: "آموزش"، " پژوهش"، " کیفیت خدمات سلامت"، "اجتماعی"، "قرآن و عترت"، "هنری"، "ورزشی" و "دانشجوی جامع" هشت محور جشنواره دانشجویی ابن سینا است که تعداد 500 دانشجو در این جشنوار شرکت و در نهایت 42 نفر توسط هیات داوران به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شدند.

دکتر محقق در خصوص جوایز اعطایی به برگزیدگان جشنواره دانشجویی ابن سینا نیز خاطر نشان کرد: اهدای لوح تقدیر، مبلغ دو میلیون و 500 تومان پول نقد و 3 میلیون نیز گرند پژوهشی از جوایز برگزیدگان جشنواره دانشجویی ابن سینا است. دانشجویان تا 16 آذر سال آینده فرصت دارند طرح‌های پژوهشی خود را ارائه و از این گرند استفاده کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تاکید کرد: بخشی که برای اولین بار به برنامه روز 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد این است که در این مراسم از 13 دانشجوی نمونه کشوری این دانشگاه در سال تحصیلی 94-95  با اهدای جوایزی تقدیر خواهد شد.

به گفته دکتر محقق، به جز برنامه اصلی روز 16 آذر، یک برنامه محوری نیز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود که در محوطه تالار ابن سینا دانشکده پزشکی این دانشگاه نیز فعالیت‌های دانشجویی، کانون‌ها،‌ گروه‌های خیریه و نشریات دانشجویی برپا و معرفی خواهند شد.

برگزاری 8 مناظره دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش ایسنا، امیر صالح مقدم مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برگزاری بیش از هشت مناظره دانشجویی و کرسی آزاد اندیشی به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه خبر داد وگفت: این برنامه‌ها طی روزهای قبل و بعد روز دانشجو توسط تشکل‌ها ونهادهای مختلف فرهنگی‏، هنری و دانشجویی دانشگاه تدارک دیده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به نقش حضور دانشجویان در صحنه‌های اجتماعی،  همواره باید از تحلیل، نظرات و بخصوص نقد منصفانه و آگاهانه دانشجویان برای تنظیم فعالیت های سیاسی اجتماعی دانشگاه استفاده کنیم و دانشگاه مشهد نیز از این موقعیت از دانشجویان خود بهره‌مند خواهد شد.

به گفته صالحی مقدم، خوشبختانه هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هر هفته جلسات مستمر رسمی برگزار و به درخواست تشکل‌ها برای برگزاری برنامه‌های تشکلی رسیدگی می‌کند و عمدتا با تساهل و تسامح تلاش می‌کند که همه آراء و سلایق در محیط‌های دانشگاهی مطرح شود و همه آنهایی که به رفتار اجتماعی – سیاسی مدیران دانشگاه، مدیران استانی و مدیران دولتی نقد دارند، توجه می‌شود و در این راستا مناظرات فعال و پویایی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا؛ حواشی برگزاری برنامه‌های گرامیداشت 16 آذر به عنوان "روز دانشجو" چند روز قبل از شروع برنامه‌های این روز آغاز شده است به طوری که برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مدعی شدند که دانشگاه‌ها به جای پرداختن به مباحث صنفی و مسایل دانشجویی با برگزاری برنامه‌هایی شاد نظیر دعوت از هنرمندان سینما و برگزاری استنداپ کمدی به استقبال این روز می روند. اگر چه این اخبار نیز با پیگیری‌های ایسنا در مواردی تکذیب شد اما سئوالی که مطرح می شود این است که در میان برنامه‌های متعددی که به این مناسبت در دانشگاه‌ها برگزار می شود بطور واقعی جایگاه مطرح شدن مسایل و مطالبات صنفی دانشجویان و پرداختن به یادواره گرامیداشت سه شهید 16 آذر سال 1332 تا چه اندازه مورد توجه قرار می گیرد؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top