تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/09/16 - 17:44
کد خبر: 218589

علیرضا احمدی

استکبارستیزی در مدار جنبش دانشجویی

استکبارستیزی در مدار جنبش دانشجویی

بعد از کودتا و با شروع سال تحصیلی، دانشگاه و دانشجویان نسبت به آن اعتراض‌هایی داشتند و این اعتراض‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شد و در نهایت در روز 16 آذر با پاسخ داغ و خونین رژیم پهلوی مواجه شد و خون سه یار دبستانی دانشگاه را رنگین کرد. اما در 13 آبان 58 دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا را تسخیر و کارمندان آن را بازداشت کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: علیرضا احمدی*// اگر به تاریخ در حدود 70 ساله جنبش دانشجویی کشورمان نگاهی بیندازیم، با دو نقطه پررنگ و مهم مواجه خواهیم شد که تحلیل و تفسیر جنبش دانشجویی بدون آنها عقیم و نادرست خواهد بود؛ واقعه خونین 16 آذر 1332 و دیگری تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 1358.

در حادثه 16 آذر 32 سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در راهروهای دانشکده فنی مظلومانه کشته شدند و تعدادی دیگری نیز زخمی شدند؛ البته این واقعه در تاریخ دانشگاهی ما در نوع خود بی‌نظیر است، چراکه در آن، رژیم پهلوی به دانشجویان در داخل دانشگاه هجوم نظامی برد و تعدادی از آنها را به رگبار بست. اما علت ماجرا چه بود؟ پس از ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست انگلستان از منابع ملی نفت ما، طبیعی بود آنها برای برگرداندن اوضاع به ما قبل آن دست به اقداماتی بزنند و انگلستان سرانجام کودتای مرداد را برنامه‌ریزی و اجرا کرد و عامل ملی شدن صنعت نفت را که دولت مصدق بود، سرنگون کرد؛ البته هماهنگی دولت انگلیس و ایالات متحده در انجام کودتا و... را نیز نباید فراموش کرد.

بعد از کودتا و با شروع سال تحصیلی، دانشگاه و دانشجویان نسبت به آن اعتراض‌هایی داشتند و این اعتراض‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شد و در نهایت در روز 16 آذر با پاسخ داغ و خونین رژیم پهلوی مواجه شد و خون سه یار دبستانی دانشگاه را رنگین کرد. اما در 13 آبان 58 دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا را تسخیر و کارمندان آن را بازداشت کردند.

آنها از اسناد داخل سفارت دریافتند آنجا جاسوس خانه‌ای بوده برای براندازی انقلاب نوپای آن روز و نه نمایندگی دیپلماتیک یک دولت در یک کشور دیگر. البته آنها با همین استدلال آنجا را تصرف کرده بودند. این رخداد در تحولات بعدی سیاسی داخلی و خارجی ایران بسیار تاثیرگذار بود؛ البته حدود 30 سال بعد از آن با رسوایی جاسوسی آمریکا در چند کشور اروپایی مشخص شد دانشجویان پیرو خط امام در زمان خود چه اقدام سنجیده‌ای انجام داده‌اند.

با توضیح این دو نقطه عطف جنبش دانشجویی می‌بینیم مبارزه با استکبار در هر دوی آنها موضوعیت تام دارد و حتی می‌توان جنبش دانشجویی را در استکبارستیزی پیشقدم و طلیعه‌دار دانست. لذا استکبارستیزی فصل جدانشدنی جنبش دانشجویی در ایران است، اما اکنون جنبش دانشجویی چگونه باید استکبارستیزی را پیگیری کند؟ اگرچه پاسخ به این سوال در این نوشتار نمی‌گنجد، اما می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: امروز جریان استکباری بسیار ضعیف‌تر از گذشته است و این ضعف با همه دوره‌های گذشته قابل مقایسه نیست و بعلاوه ‌ما نیز نسبت به گذشته خود بسیار قدرتمندتر شده‌ایم و باید بر مشکلات خود فائق آییم که اگر چنین شود، دیگر استکباری نخواهد بود تا بخواهد سد اراده و آرمان‌هایمان باشد و چنین روزی دور نیست.

* قائم‌مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top