تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/09/18 - 15:01
کد خبر: 218839

در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

تحلیل پنج فعال دانشجویی شمال کشور در رابطه با وضعیت دانشگاه‌ها

تحلیل پنج فعال دانشجویی شمال کشور در رابطه با وضعیت دانشگاه‌ها

فعالان دانشجویی دانشگاه های استان مازندران طی گفتگویی با خبرنگار ما، به مباحثی در حوزه جنبش دانشجویی، بایدها و نبایدها و وظایف دانشجو و دانشگاه را بررسی کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: فعالان دانشجویی دانشگاه های استان مازندران طی گفتگویی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، به مباحثی در حوزه جنبش دانشجویی، بایدها و نبایدها و وظایف دانشجو و دانشگاه را بررسی کردند.

دولت تدبیر و امید به بهانه های مختلف، دانشگاه‌ها را امنیتی کرد
محسن جانبازی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری درباره حضور معاون رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه تهران و شهادت سه تن از دانشجویان گفت: 16 آذر سال 1332 در اعتراض به کودتا علیه دولت قانونی مصدق و حضور ریچارد نیکسون در دانشگاه بوده و شهادت دانشجویان نماد ایستادگی در برابر استکبار و نفی هر گونه زورگویی در جنبش دانشجویی ایران می باشد.

وی در ادامه گفت: دانشجویان در برابر خوی وحشیانه و استکباری استعمارگران زمان ایستادند و سینه خود را سپر کردند که پس از گذشت قریب به 60 سال از آن واقعه هنوز پژواک مخالفت آن‌ها به استکبار کماکان به گوش می رسد.

حال باید دید دانشجویانی که مدعی هستند الگویشان در آرمان خواهی و استکبار ستیزی کسانی هستند که در برابر گلوله و سرب داغ سینه سپر کردند و ایستادند در برابر ابزار تحریم و گزینه های متعدد روی میز و زیر میز کمر خم می کنند؟!

این فعال دانشجویی درباره عدم حمایت دولت از دانشجویان، گفت: اگرچه دولتی در راس امور است که مشی آن حمایت از دانشجو نیست و به بهانه های مختلف سعی در امنیتی کردن فضای علمی دانشگاه دارند.

سرعت رشد علمی کشور که خاستگاهش دانشگاه ها هستند اگر کاهش پیدا نکرده باشد لا اقل متوقف شده است و همچنینی امورات فرهنگی و سیاسی دانشگاه را مختل کرده اند.

جانبازی در ادامه گفت: دانشگاه که می تواند خاستگاه و اتاق فکر جریان سازی رسانه ای باشد در ایام روز دانشجو بیشتر شبیه مهد کودک است و محل برگزاری جنگ های شادی!

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری درباره تحت فشار قرار گرفتن دانشجویان اذعان داشت: دولت بورسیه ای که دانشجویان برای به دست آوردنش خواب را از چشم می گیرند را به آقازاده ها می دهند؛ به بهانه سنوات دانشجویان را سرکیسه می کنند و تا صدای اعتراضی از کسی بلند بشود برچسب های مختلف به شخص مذکور الصاق می شود.

وی در ادامه افزود: این‌گونه تدابیر مزورانه و دون صفتانه نمیتواند روحیه انقلابی و استکبار ستیزانه دانشجو را سرکوب کرده و روحیه کد خدا مآبی و وادادگی را در دانشجو نهادینه کند.

محسن جانبازی درباره نقش تشکل های دانشجویی در روشنگری موضوعات مختلف در کشور گفت: با توجه به  اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم، تشکل های دانشجوئی باید طوری روشنگری و فضا را برای شناخت سره از ناسره مهیا و شفاف نمایند که دیگر دچار اشتباه نشویم.

روح جریان دانشجوئی عدالت طلبی و آرمان خواهی است و این آرمان خواهی سوای رویا پروری و خیال پردازی بوده و آرمان خواهی که با استفاده از ابزار و امکانات موجود تعالی و رشد را برای جامعه دانشجوئی رقم خواهد زد.

دانشجویان، قشر «خواص» جامعه‌ و تاریخ‌ساز هستند
علی احسانیان دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران گفت: اگر جامعه را متشکّل از سه قشر کلّی عوام، خواص و نخبگان بدانیم، «دانشجو» را می‌توان در دسته دوم یعنی «خواص» به حساب اورد؛ «خواصی» که می‌توانند در آینده، مقدّرات نظام اسلامی ایران را در دست بگیرند و به عنوان «نخبگان» جامعه نقش‌آفرینی کنند.

وی در ادامه درمورد دانشجویان که خواص جامعه هستند، افزود: خواصی که در «دانشگاه» به عنوان پر‌تپش‌ترین کانون جامعه می‌آموزد و می‌آموزاند. می‌تواند پیشرو باشد یا دنباله‌رو؛ اهل تفکّر، تحقیق و تحلیل‌گر باشد یا مقلّد و فارغ از هرگونه درد و دغدغه؛ می‌تواند راه را شناسایی کند و جهت انتخاب مسیر و علّت آن را  بشناساند و یا کورکورانه یک مسیر را بپیماید؛ می‌تواند بر اساس مطالعه و تجربه‌ی سالیان دور و دراز از رفتارهای دشمن تصمیم‌گیری کند و کمتر تابع موج تبلیغات و ترس از در اقلّیت بودن باشد و یا بدون هیچ‌گونه درک و تحلیلی از مسائل و پدیده‌های سیاسی،صرفاً رفتار و اعمال خود را تابع اکثریت گرداند...

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران اذعان داشت: آن‌چه برای یک دانشجو مهم است داشتن بینش و تحلیل سیاسی، تحقیق، تفکّر و قرار نگرفتن در گروه دنباله‌روها و مقلّدین ‌می‌باشد، ولو اینکه آن تحلیل چندان مطابق با واقع و صحیح نباشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که این دانشجو در لحظه‌های تاریخ‌ساز دچار غفلت و سستی نشود و در جبهه‌ی باطل قرار نگیرد. رهبر معظّم انقلاب در این رابطه فرموده‌اند: «عالِم‌ترین عالِم‌ها ودانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش می‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند، و در جهت اهداف خودش قراردهد! این نکات ریز را، باید جوانان درک کنند.»

احسانیان درباره حضور فعال دانشجویان در صحنه سیاسی کشور گفت: داشتن نگاه عمیق دینی و شناخت لازم و کافی از معارف اسلامی، بینش و تحلیل سیاسی نسبت به مسائل جهانی و داخلی و حضور فعّالانه و هوشیارانه در صحنه سیاسی کشور، دشمن‌شناسی و شناخت ترفندهای دشمنان، شناخت جریانات روشنفکری و انگیزه‌های آنان، و در یک کلام"هشیاری" و "بیداری"را می‌توان از مهم‌ترین وظایف و مؤلّفه‌های «دانشجو» دانست.

جنبش دانشجویی همان استکبارستیزی و مطالبه‌گری عدالت‌خواهانه است
محمدامین شهسواری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: محوری‌ترین مسئله‌ای که جنبش دانشجویی از همان ابتدا داشته است، حول استکبارستیزی و مطالبه عدالت بوده است.

دبیرسیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه واقعه 16 آذر در نتیجه اعتراض دانشجویان به استکبار خارجی و استبداد داخلی بوده است، افزود: به نظر می‌رسد که بنیادی‌ترین هدف جنبش دانشجویی همان استبدادستیزی و استکبارستیزی است و در ادامه جنبش دانشجویی هدفی جز مطالبه عدالت نداشته است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اثرگذاری دولت‌ها بر تشکل‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: همه دولت‌های بعد از انقلاب به دلیل اثرگذاری و آرمان‌گرا بودن و دنبال قدرت نبودن قشر دانشجو، علاقمند بودند که در دانشگاه پایگاهی برای خود ایجاد کنند و این کار را یا از طریق ساکت کردن دانشجو و یا مدیریت کردن آنها این کار را انجام می‌دادند.

شهسواری ادامه داد: وقتی دولت‌ها با دخالت در محیط دانشجویی و دانشگاه تلاش می‌کنند تا جنبش دانشجویی را کنترل کنند، این کار موجب انحراف جریان دانشجویی از رسالت اصلی خود و سست شدن این جریان می‌شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انحراف جنبش دانشجویی از مسیر اصلی خود در برخی از مقاطع تاریخ انقلاب، خصوصا سال‌های 78 و 88، عنوان کرد: وقتی تاریخچه جنبش دانشجویی را نگاه می‌کنید، می‌بینید که مسئله سیاست خارجی و مسئله استقلال برای جنبش دانشجویی بسیار مهم بوده است.

وی افزود: اما در دوره اصلاحات برخی از رویکردهای دولت مستقر با اصالت جنبش دانشجویی در تعارض بود، یعنی می‌دیدید که دولت در سیاست خارجی به دنبال همگرایی رادیکال نسبت به غرب بود که این کاملا در تعارض با آرمان‌های جنبش دانشجویی است و دومین رویکردی که تعارض داشت این بود که، دولت به دنبال تبدیل جنبش دانشجویی به شاخه دانشجویی احزاب خود تبدیل کند و این هم در تعارض با استقلال جنبش دانشجویی بود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: دولت اصلاحات به این نتیجه رسید که اگر نتواند جنبش دانشجویی را کنترل کند، فضای دانشگاهی کاملا در تعارض با او خواهد شد و این به نفعشان نیست و از این رو با کنترل برخی از جریانات دانشجویی آنها را به سمت اهداف دولت هدایت کردند.

شهسواری در ادامه با اشاره به شکل‌گیری تشکل‌های یک‌بار مصرف و دولت ساخته، تاکید کرد: وقتی به این تشکل‌ها نگاه می‌کنید می‌بینید که اینها هیچ هدف مشخص و هیچ آرمانی ندارند و به شدت عملکردشان در برخی موارد متناقض با هم است.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به وضعیت و اثرگذاری جنبش دانشجویی در زمان حاضر، گفت: جنبش دانشجویی به دلیل پرداختن صرف به موضوعات سیاسی، از مسائل اصلی و دغدغه جامعه که به نظرم امروز موضوعات و معضلات اجتماعی است، غافل شده است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه امروز جنبش دانشجویی باید به نقد خود بپردازد، خاطرنشان کرد: باید کمی از توجه صرف به مسائل سیاسی، به مسائل اجتماعی و اقتصادی مردم نیز بپردازیم و در این حوزه‌ها به مطالبه‌گری از مسئولین اقدام کنیم.

برخی تشکل‌های دانشجویی، تشکل‌های احزاب ساخته هستند
مرتضی امین‌پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: دانشجویان به دلیل حضور در رشته‌های مختلف، می‌توانند به صورت تخصصی به موضوعات مبتلا به جامعه وارد شوند و به دلیل آنکه آینده‌سازان کشور هستند، هم حق و هم صلاحیتش را دارد تا در موضوعات کلان کشور ورود پیدا کند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: نقطه عطف جنبش دانشجویی به 16 آذر برمی‌گردد و هدفش نیز استقلال‌طلبی و مبارزه با دخالت بیگانگان در کشور بود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت جنبش دانشجویی، همواره دولت سعی کردند بر جنبش دانشجویی اثر بگذارند تا بتوانند میوه‌ای را که در حوزه سیاسی می‌خواهند، به دست آورند.

امین‌پور تاکید کرد: از این رو هرگاه دولت‌ها دخالت و فشار خود بر تشکل‌های دانشجویی را کم و قطع کردند، جنبش دانشجویی بهتر توانست به رسالت اصلی خود بپردازد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کاهش رتبه علمی کشور، خاطرنشان کرد: به دلیل دخالت دولت یازدهم در دانشگاه و بستن فضای دانشگاهی، ما در این سه سال با کاهش رشد علمی مواجه شدیم.

این دانشجوی علوم پزشکی با اشاره به تشکل‌های یک‌بار مصرف و دولت ساخته، گفت: به نظر من می‌توانیم این تشکل‌ها را تشکل‌های احزاب ساخته هم بنامیم و هدف اصلی آنها اهداف انتخاباتی است و اگر دقت کنیم می‌بینیم که این تشکل‌ها بیشتر در ایام انتخابات و برای ایجاد موج و هیجان کاذب و دروغین به نفع یک جریان سیاسی خاص ایجاد می‌شوند.  

وی تاکید کرد: این جریانات نمایانگر جنبش اصیل دانشجویی نیستند و با اقدامات خود دانشگاه و جریان مطالبه‌گری را از مسیر و دغدغه‌های اصلی‌اش منحرف می کنند.

دانشگاه به جولان‌گاه علیه جمهوری اسلامی تبدیل نشود
علیرضا باقری فعال دانشجویی درباره حوادث 16 آذر 1332 گفت: استکبار نماد داخلی و خارجی دارد؛ راجع به نماد خارجی اکنون دانشجوی ایرانی پس از این همه حوادث و جنایات آمریکا علیه مظلومین عالم و بالاخص ایران از دوره پهلوی تا انقلاب و از انقلاب تا به حال دیگر فهمیده است که این کشور قابل اعتماد نیست چرا که یکی از نمونه های این جنایات و بد عهدی ها همین برجام است که خیلی‌ها به آن دل بسته بودند. اما در بعد داخلی استکبار؛ باید متذکر شد که عده‌ای در تلاش هستند تا چهره استکبار جهانی، در رأس آن آمریکا را بزک کنند و دست دوستی با او بدهند؛ این افراد ساده لوح و غافل و فریب خورده هستند.

وی درباره فضای دانشگاه در سال‌های اخیر افزود: چند سالی است که 16 آذر دارای یک ماهیت استکبارستیزی هست تبدیل به تریبون استکبار علیه نظام و انقلاب شده است که توسط بعضی از سخنرانان و دانشجویانی که اسیر احساسات شده اند و نگاه عاقلانه خود را از دست می دهند، یک سری مباحثی را بر زبان می آورند که حرف های خودشان نیست بلکه حرف های دشمن می باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اما عده ای هستند به اسم اعتدال سعی در فاصله گیری از حق دارند و مدافعان حق را عده ای تندرو می خوانند و بر آنان برچسب های مثل افراطی و بی شناسنامه و از جای معدود تغذیه شده و حتی آنها را به جهنم روانه میکنند. این افراد به شدت در تلاش هستند حق و باطل را در هم آمیزند تا معجونی بسازند برای گمراهی، اما با تاریخ و حافظه ها چه میخواهند کنند؟

سال 88 نشان داد که برخی به اسم دموکراسی، تغییرات و اصلاحات جلو آمدند و در پسِ تحریف امام(ره) مخفی شدند و به خاطره سازی روی آوردند اما آنجا که خود را نزدیک به مقصودشان یعنی سقوط نظامی اسلامی دیدند نقاب از چهره برداشتند و دیگر امام(ره)که جای خود به امام حسین(ع) هم اهانت کردند و مبانی اصیل اسلام را زیر پا نهادند، قیام حسینی را اصلاحات نامیدند اما شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top