تاریخ انتشار: شنبه 1395/09/20 - 08:01
کد خبر: 218897

چگونه یک «پایان نامه خوبِ دزدی» بخریم!؟

چگونه یک «پایان نامه خوبِ دزدی» بخریم!؟

معمولا پایان نامه های مقطع کارشناسی برای دانشجویان به مراتب ساده تر از مقاطع دیگر است و نگارش پایان نامه در کارشناسی ارشد و دکتری،به مراتب پیچ و خم های سرسام آوری دارد که به معضلی مثال زدنی برای دانشجویان منجر شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: از همهمه و آشفتگی جزوات و کتب و کلاس های کنکوری که پیش از قبولی دانشگاه درگیرش هستیم تا ورود به دانشگاه و پاس کردن ناپلئونی دروس و التماس به دانشجویان سال بالایی برای گرفتن مقاله و جزوه و تحقیق مسیر ناهمواری وجود دارد که هر جوانی بنا به تسلطش بر دروس، زرنگی و تجارب ارزنده سایر دانشجویان این مسیر را به نحوی طی می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مسیر سخت و ناهموار نگارش پایان نامه و در نهایت چشیدن طعم شیرینی فارغ التحصیلی حکم غول مرحله ی آخر را دارد که دانشجویان به فراخور حالشان تلاش می کنند تا این غول را به زمین بزنند. در این گزارش نیم نگاهی داریم به روش های غیر قانونی و البته غیراخلاقی که این روزها به دانشجویان تنبل، پولدار و پرمشغله یاری می رساند تا با کمترین دردسر و کوتاه ترین زمان ممکن پایان نامه ی خود را تکمیل و ارائه دهند.

دست نیاز به سمت خلق دراز
معمولا پایان نامه های مقطع کارشناسی برای دانشجویان به مراتب ساده تر از مقاطع دیگر است و نگارش پایان نامه در کارشناسی ارشد و دکتری، به مراتب پیچ و خم های سرسام آوری دارد که به معضلی مثال زدنی برای دانشجویان منجر شده است.هر دانشجویی تا به پایان دوره ی تحصیلی و نگارش پایان نامه نزدیک می شود انگار غم های عالم بر سرش خراب می شود و چنان اضطراب و وحشتی به جانش می افتد که تا مدت ها خواب را از چشمانش می گیرد.

در این بین وضعیت آنانی که پله های اتمام تحصیلشان را دو تا یکی طی کرده اند و مدام دست نیاز به سوی خلق داشته اند و از این و آن مقاله و جزوه ی تحقیقی علمی طلبیده اند بحرانی تر است. در این مرحله دانشجویان دو راه حل دارند روش اول اینکه آستین ها را بالا بزنند و با سکوت و یکنواختی کسل کننده با منابع کتابخانه ها و پژوهشگاهها و مراکز علمی-پژوهشی دست و پنحه نرم کنند و پایان نامه ی خود را تکمیل یا به روش دوم رجوع و دست در جیب مبارک کرده و راهی میدان انقلاب و خیابان های اطراف شوند و یک جلد پایان نامه خریداری کنند و تحویل واحد تحصیلات عالی دانشگاه دهند و بعد هم دفاع و داوری و ختم کلام....

این روزها در اطراف دانشگاه ها، فضای مجازی و سطح شهر تبلیغات زیادی برای روش دوم دیده می شود. احتمالا برای شما هم ایمیل های تبلیغاتی یا پیام و پسغام‌های تلگرامی این افراد و موسساتی که در زمینه ی فروش پایان نامه فعالیت می کنند با عناوینی همچون "دیگر نگران پروژه های دانشجویی و مقالات و پایان نامه نامه تان نباشید" "بانک پایان نامه ی دانشجویی"... ارسال شده است. تبلیغات اینترنتی معمولا حاوی مجموعه کامل و به روز شده ای از هزاران مقاله و پایان نامه و پروزه ی فارسی، فایل های اموزشی، پاورپینت فارسی و طرح های کارآفرینی با جزئیات کامل در تمامی رشته ها و زمینه های مختلف و با قیمت‌های متعددی(بسته به نوع کیفیت و محتوا)است که به مشتریان عرضه می شود.

زمانی که فایل‌ها را خریداری کنید، می توانید به همه ی فایل ها به صورت ورد(doc) دسترسی داشته باشید که از قضا قابل ویرایش مصرف کننده بوده و به صورت کامل و آماده صفحه بندی است. از سوی دیگر با مراجعه به خیابان انقلاب می توان با هزاران مرکز و موسسه تهیه و تدوین تحقیقات دانشگاهی مواجه شد که هر کدام مزایا، امتیازات و خدمات ویژه ای را به مشتریان خود ارائه می دهند و لازم نیست دانشجویان راحت طلب به خود سختی داده و چند ماه پایانی تحصیلشان را با استرس و تب و تاب نگارش پایان نامه به انتها برسانند.

بیا تو سفارش بده!
سرک کشیدن در این موسسات که انواع پایان نامه را با قیمت های متفاوت به دانشجویان ارائه می دهند، خالی از لطف نیست و نکات جالبی را از یک شغل پرسود نشان می دهد. هزینه ی فروش پایان نامه برای رشته های مختلف علمی در این موسسات متفاوت است و مثلا رشته های فنی گرانتر و گروه انسانی ارزانترند! در این بین برخی موسسات به صورت تخصصی فقط برای فلان رشته ی دانشگاهی کار می کنند و معتقدند نگاهی تخصصی به بحث تهیه ی پایان نامه دارند!

این موسسات معمولا با چند دستگاه رایانه و دو سه نفر متخصص در امور رایانه!؟ فعالیت می کنند و به دانشجویان متاقضی مشاوره رایگان هم می دهند و همیشه سرشان شلوغ است. اگر به عنوان دانشجو وارد این موسسات(بخوانید مغازه ای کوچک و به هم ریخته) شوید مسیر جالبی را تا به دست آوردن پایان نامه طی خواهید کرد. بسیاری از دانشجویانی که وارد این موسسات می شوند کمتر توی چشم همدیگر نگاه می کنند یا هم کلام می شوند شاید دلیلش وجدان دردی باشد که آنها را منع می کند از سرقت تلاش یک دانشجوی بیچاره ی دیگر. اما ظاهرا کسب نمره و رهایی از دانشگاه مهم از فکر کردن به وجدان است...

«مونا» دانشجوی کارشناسی ارشد در شهرستان است. دلیل انتخاب موسسه را از او می پرسم می گوید:«در شهرستانی که من تحصیل می کنم ارائه ی پایان نامه یک کار فرمالیته و تنها برای کسب نمره است بنابراین خیلی از دانشجویان وفتی صرف اننجام پایان نامه نمی کنند.این موسسه را هم بچه های فارغ التحصیل معرفی کرده اند. البته با اجباری شدن ثبت طرح اولیه کمی طول می کشد تا کارم راه بیافتد.»

در این موسسات مقالات علمی، تحقیقات و ترجمه ی متون که معمولا از اینترنت استخراج می شوند با قیمت های گزافی به فروش می رسند و قیمت پایان نامه ها به عوامل مختلفی همچون مقطع تحصیلی، موضوع پایان نامه، حجم و همچنین رشته ی متقاضی خرید پایان نامه بستگی دارد. هر چه موضوع پایان نامه ناب تر بوده و کمتر مورد استفاده قرار گرفته باشد، قیمت بالاتری دارد. کافی است سرکیسه را شل کنید!ا گر دانشجو باشید واقفید که نگارش پایان نامه مستلزم پرپوزال یا طرح اولیه است.در این موسسات برای تهیه ی پروپازال نیز تمهیداتی اندیشیده شده است تا شما دست خالی برنگردید. برخی مراکز برای نشان دادن حسن نیت و خیرخواهی شان و به بیانی بهتر جذب مشتری به تنظیم رایگان پرپوزال اقدام می کنند تا طرف را بیشتر در رودربایستی قرار دهند و در مراحل بعد پول همان پرپوزال خیراتی را نیز از آن طرف بگیرند. بنابراین کسی که به این موسسات مراجعه میکند حالا حالاها باید دست در جیب مبارک کند و حساب بانکیش را خالی کند. و این را هم بد نیست بدانید نرخ نگارش روز با تورم بازار و گرانی کاغذ سر به فلک می کشد.

مسول فروش پایان نامه ی این موسسه درباره ی روند کاری موسسه اش می گوید:«اگر در پی خرید پایان نامه ی آماده هستید به یکی از کارمندان ما مراجعه کرده و پس از طرح موضوع خود و مشاوره ی رایگان لیستی چند صفحه ای از پایان نامه های مرتبط یا نزدیک به سوژه ی مورد نظر در اختیارتان قرار داده می شود.» البته مشاوره و راهنمایی رایگان برای انتخاب انتخاب پایان نامه ای درخور و قابل توجه! از دیگر خدمات قبل این موسسه است که انتخاب استفاده از مشادره با خود مشتری خواهد بود.بعد از انتخاب پایان نامه ی مورد نظر، تعداد صفحات آن را شمرده و قیمت تمام شده محاسبه می شود.

این موسسه ی خدماتی همچنین تدوین پایان نامه را به عهده دارند که تجربه نشان داده است که در تهیه ی این پایان نامه ها نیز با از پایان نامه ها و مقالات دزدی استفاده می شود.

«رضا.ح» دانشجوی جامعه شناسی است که به دلیل مشغله ی کاری و فقدان تسلط کافی به رشته ی تحصیلی اش و به پیشنهاد یکی از دوستان راهی خیابان انقلاب می شود تا هم موضوع پژوهشش را خریداری کند هم پروپوزال و هم بقیه ی ماجرا را رضا می گوید:«چون نمی خواستم پایان نامه ی دزدی بخرم اولین قراری که با موسسه ی نگارش پایان نامه داشتم در ابتدا به من وعده داده شد یک هفته ای موضوع و طرح اولیه را در اختیارم قرار می دهند و برای این کار لازم نیست مبلغی را متحمل شوم. پس از یک هفته با من تماس گرفتند و پروپوزالی که به نظر خودم نقصی نداشت به من تحویل داده شد و پس از آن و با چانه زنی و چکش کاری سر مبلغ، بالاخره راضی شدند با یک ملیون تومان، سر و ته قضیه ی پایان نامه را به هم وصل کنند و یک ماهه به من تحویل دهند. پس از گذشت یک ماه و اندی مراجعه به موسسه ی مذکور، متوجه شدم مطالبی که براس پایان نامه ی من جمع آوری شده بود دقیقا خلاصه ی چند پایان نامه از دانشگاه خودم است که قبلا برای تحقیق کلاسی به آن مراجعه کرده بودم. متاسفانه با آن که این مساله را به موسسه ی مربوطه گفتم، آنان نپذیرفته و من که دستم به جایی بند نبود مجبور شدم هزینه ی اضافی صرف کنم تا با تغیراتی بتوانم آن را ارائه دهم.»

از خانه هم بیرون نیا!
علاوه بر مؤسسات با یک سرچ ساده به فروشگاه های مجازی فروش پایان نامه در اینترنت بر می خوریم  که تعداد این فروشگاه های مجازی که در فروش فایل های پایان نامه حسابی حرفه ای شده ه اند نیز نه تنها کم نیست  که بسیا رفعال و به روز شده به کسب و کار خود ادامه می دهند و اصلا معلوم نیست مدیریت این سایت ها و منابع و نوشته ها و عده ها کیست و در کام شهر و استان سکنی دارد. خوشبینانه ترین حالتش این است که فارغ التحصیلان رشته های متفاوتی هستند که به این کار مشغول اند. اما امان از آن هایی که به جمع آوری مطالب تغییر ظاهری  پایان نامه های دیگر که قبلا توسط اشخاص نگارش شده ه است، می پردازند و به نوعی مطالب یک پایان نامه را برای پایان نامه دیگر سرقت می کنند.

مرتضی فارغ التحصیل یکی ازدانشگاههای دولتی است و حدود سه سال است که پس از فراغت از تحصیل به این کار مشغول است. میگوید :«من هیچ گاه همن و زمانی که برای پایان نامه ام گذاشتم، خرج پایان نامه های مشتریانم نمی کنم، چون آنها اگر دلسوز و نگران بودند به خودشان زحمت می دادند و تحقیق و پژوهش می کردند.برای همین برای جمع آوری اطلاعات با صرف کمترین وقت، به منابع ابتدایی و سطحی و مزالب از پیش نوشته شده بسنده می کنم و در بخش تحلیل داده ها و نتیجه گیری نیز دقت و تمرکززیادی خرج نمی کنم. در این راه همه به دنبال دریافت پول هستند و کسی دلش برای علم و دانش نمی سوزد.»

وی می گوید:«برخی مواقع هماز طریق دوستانمافرادی به من معرفی می شوند که می خواهند از ابتدا تا انتهای کارپایان نامه را برایشان انجام دهم. برای این افراد معمولا وقت بیشتری می گذارم اما دستمزدم از دومیلیون تومان کمتر نمی شود چرا که تعهد بیشتری به کارم دارم اما باز از مطالب آرشیوی خودم و پایان نامه های دیگر هم در نگارش این پایان نامه ها بهره می گیرم.»

دوان دوان به دنبال دزدان پایان نامه
اما این کاسبی پر رونق دردسرهای بسیاری را برای دانشجویانی که مدت ها وقت صرف تهیه پایان نامه کرده اند ایجاد کرده است. حسین، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات است که پایان کارشناسی ارشدش توسط شخصی به دانشگاه دیگر ارائه شده است. وی در این باره می گوید:«ظهر یکی از روزهای شهریور امسال برای انجام امور شخصی به یکی از دانشگاه های شهر تهران مراجعه کرده بودم  که ناگهان با پایان نامه ای در دست شخصی مواجه شدم . عنوان درج شده روی عطف آن پایان نامه ، بدون کوچکترین تفاوتی ، با موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد من یکی بود! خیلی تعجب کردم!

خواهش کردم تا اگر ممکن است نگاهی به آن بیندازم. با اکراه پذیرفت. نگاهی به فهرست مطالب انداختم، هیچ تفاوتی با کار من نداشت، جلوتر رفتم و هرچه بیشتر ورق می زدم، بیشترگیج می شدم از بیان مسئله گرفته تا سؤالات و فرضیه ها و سایر مطالب مندرج! دست آخر جدول ها، نمودارها، و حتی پیوست های آخر پایان نامه را که مشاهده کردم، فتوکپی پایان نامه کارشناسی ارشد خودم را یافتم که یک سال و نیم پیش از آن دفاع کرده بودم.»

پرونده این سرقت علمی هنوز مختوم نشده است ، هرچند مسئولان دانشگاه حق مالکیت فکری و معنوی پایان نامه مذکور را برای  این دانشجو محفوظ دانسته اند.یا اینکه «رحیم.ب» دانشجوی دیگری را برای تایپ مطالب جمع آوری شده پایان نامه اش که حاصل تلاش خودش بوده به یکی از مراکزتایپ جزوات دانشگاهی مراجعه کرده  و با درخواست غیر منتظره ای از سوی صاحب مرکز مواجه شده است. او در خواست کرده که حاضر است مبلغی را به این دانشجو بدهد و در ازایش وی مطالب خود را در اختیار فروشنده فروشنده قراردهد. واضح است با این تفاسیر سایر دانشجویان نیز با ترس و دلهره ، نوشته های خود را در اختیار این مراکزبگذارند یا برای صحافی پایان نامه ها ، به جای مراجعه به مراکز مختلفی که قیمت های مناسب تری دارند.مجبور می شوندبه مراکز معتبر تر اما با قیمت نجومی پایان نامه خود را صحافی کنند تا از گزند حوادثی چون سرقت علمی در امان باشند، حالا چه کنیم؟

معضل خرید پایان نامه امروز به یک اپیدمی تبدیل شده است که می تواند در صورت تداوم یک فاجعه علمی را رقم بزند که علاوه بر رشد قارچ گونه و منفعت طلبانه مؤسسات مربوطه، وجود دانشجویان راحت طلبی که حاضر نیستند سختی پژوهش و جست و جو را تحمل کنند و تنها با صرف مبالغ گزافی پایان نامه های فروشی و یا حاصل دست یک دانش آموخته دیگر دست یابند. به زنده ماندن این بازار دامن زده است .

برخی از اساتید دانشگاه ها معتقدند برای جلوگیری از سوء استفاده این مؤسسات باید به صورتمرتب گزارش هایی مبنی بر بازدید از پروژه ها تهیه و ارسال کنند که طی این فرآیند، تخلفات و مشکلات احتمالی قابل بررسی و شناسایی است. برخی نیز بر این باورند که قبل از تصویب موضوع پایان نامه ها ، ابتدا باید کارشاسانی عناوین پایان نامه را در سایت ایران داک، مرکز اسناد علمی ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی ، چک کنند تا نوآور بودن و یا تکراری نبودن آن تعیین شود.

به اعتقاد برخی دیگر حضور کمرنگ اساتید راهنما در مرحله تدوین پایان نامه ها نیز یکی دیگر از عوامل رواج پایان نامه های تقلبی است. اگر بعد از نوشتن و دفاع از پرپوزال ، دانشجو مراحل کار را تحت نظارت و راهنمایی مداوم استاد راهنما انجام می دهد. رشد صعودی این فعالیت های غیرقانونی با کندی مواجه می شود. در حالی که اکنون برخی اساتید راهنما تنها حضور اسمی دارند و با عدم نظارت خود باعث می شوند تا برخی دانشجویان پایان نامه آماده را خریداری کرده و به آنها تحویل بدهند.

هرچند امروز قوانین و ضوایط سفت و سختی برای ثبت پایان نامه در نظر گرفته شده است اما از تا زمانی که مراجع اصلی و به اصطلاح آقا بالا سر دانشگاه و مراکز علمی تدبیر جدی نیندیشند و عرصه را برای فعالیت های  این مؤسسات غیرقانونی و دانشجویان خاطی تنگ تر نکنند، دانشجویان همچنان رغبت به خرید پایان نامه های دزدی دارند و مؤسسات نیز که به دنبال سود شخصیشان هستند هرروز فربه تر می شوند و آن وقت دیگر کسی نمی تواند ادعایی در مورد اعتبار نتایج تحقیقات دانشگاهی داشته باشد چرا که معلوم نیست چند درصد این تحقیقات دزدی است و یا به قول خودمان کپی پیست است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مصطفی
1395/10/06 - 13:12

مشکل از دزد نیست از مالخر است. وقتی جنسی قابل فروش نباشد قابل دزدی هم نیست. اگر استاد و دانشگاه به پایان نامه دزدی نمره ندهند خرید پایان نامه ارزشی ندارد.
مشکل بزرگ‌تر مدرک گرایی است. نباید مدارک دانشگاهی لزوماً باعث شان اجتماعی باشد. باید تجربۀ موفق و توانایی فرد به عنوان اصل قرار بگیرد.
تورهای مسافرتی آفری
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top