تاریخ انتشار: شنبه 1395/09/20 - 14:59
کد خبر: 218994

چرا کره‌ای‌ها رئیس‌جمهورشان را نمی‌خواهند؟

افشاگری‌ها درباره میزان بالای قدرتی که رئیس‌جمهور کره در اختیار مرشد معنوی‌اش، یک شهروند معمولی بدون هیچ عنوان دولتی یا صلاحیت امنیتی، قرار داده بود شهروندان کره‌ای را شوکه کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: افشاگری‌ها درباره میزان بالای قدرتی که رئیس‌جمهور کره در اختیار مرشد معنوی‌اش، یک شهروند معمولی بدون هیچ عنوان دولتی یا صلاحیت امنیتی، قرار داده بود شهروندان کره‌ای را شوکه کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، از زمانی که کره جنوبی در دهه 1980 شاهد انتقال دموکراتیک قدرت بوده، همه رؤسای جمهور سابق این کشور در نوعی رسوایی گرفتار شده‌اند. اما محبوبیت هیچیک از آنها به مانند پارک گئون های، رئیس‌جمهور کنونی، پایین نبوده است. نرخ مقبولیت وی در حالی که شش ماه تا پایان دوره زمامداری‌اش باقی است از 63 درصد در اواسط سال 2013 به چهار درصد کاهش یافته است.

کره جنوبی پارک گئون های

جمعه گذشته، قانونگذاران کره جنوبی - شامل نمایندگان حزب خود پارک - با اکثریت آراء رأی به برکناری پارک دادند. تلاش برای برکنار کردن وی اکنون به دادگاه عالی کشور می‌رود که 180 روز فرصت خواهد داشت تا درباره این اقدام پارلمان تصمیم‌گیری کند. هوانگ کیو-آهن، نخست‌وزیر، اکنون به عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت می‌کند.

در حالیکه بیشتر سیاستمداران به دلیل فساد اقتصادی یا روابط نامشروع دچار رسوایی می‌شوند، سقوط اولین رئیس‌جمهور زن کره جنوبی ناشی از روابط وی با شخصیتی مرموز و در سایه از یک فرقه مذهبی است؛ فردی که منتقدانش وی را «پیشگویی شامان» با تأثیری شوم و مرشدگونه بر رئیس‌جمهور توصیف می‌کنند.

این مشاور یک زن 60 ساله به نام چوئی سون-سیل، دختر بنیانگذار فرقه‌ای به نام کلیسای زندگی ابدی و از دوستان قدیمی پارک است. چوئی به اتهام سوءاستفاده از رئیس‌جمهور برای کسب منافع مادی شخصی، شامل استفاده از روابطش با پارک برای مجبور کردن شرکت‌های بزرگ به اهدای تقریبا 70 میلیون دلار به دو بنیاد غیرانتفاعی تحت مدیریتش، بازداشت شده است. دادستان‌های کره‌ای اعلام کرده‌اند که چوئی بخشی از این پول‌ها را صرف مخارج شخصی‌اش کرده است.

افشاگری‌ها درباره میزان بالای قدرتی که پارک در اختیار چوئی، یک شهروند معمولی بدون هیچ عنوان دولتی یا صلاحیت امنیتی، قرار داده بود شهروندان کره‌ای را شوکه کرد.

گزارش‌ها حاکی از این است که چوئی به طور مداوم با کارمندان ریاست‌جمهوری در ارتباط بوده، در انتصاب‌های مقامات رده بالا دخالت کرده، گزارش‌های مخصوص رئیس‌جمهور را دریافت داشته و اجازه داشت که سخنرانی‌های مهم رئیس‌جمهور را ویرایش کند. وی حتی نوع لباس پوشیدن پارک را نیز کنترل می‌کرد.

اما این زن اسرارآمیز کیست و چرا رئیس‌جمهور کره تا بدین حد به وی اعتماد داشت؟

این دو زن  از طریق پدر چوئی یعنی چوئی تائه-مین در دوران جوانی‌شان با یکدیگر آشنا شدند. چوئی پدر، شخصیتی مرموز با پس‌زمینه‌ای نامعلوم و چندین اسم مستعار، در آن زمان یک گروه مسیحی فرقه گونه به نام کلیسای زندگی ابدی پدید آورده و خود را کشیش آن نامیده بود. وی ادعا داشت که قدرت شفای مردمان را دارد.

در سال 1974، زمانی که پارک تنها 23 سال داشت، مادر وی در سوءقصدی که پدرش، سومین رئیس‌جمهور کره، را هدف قرار داده بود کشته شد. اندکی پس از این ترور، چوئی پدر چندین نامه به پارک نوشته و ادعا کرد که روح مادرش با وی ملاقات کرده و پارک می‌تواند از طریق وی با مادرش ارتباط داشته باشد. پارک این ادعاها را باور کرده و چوئی پدر به زودی تبدیل به مرشد معنوی این زن جوان شد.

چوئی پدر بلافاصله شروع به استفاده از ارتباط جدیدش با پارک کرده و چندین بنیاد خیریه ایجاد کرد که در حقیقت در راستای منافع مالی شخصی‌اش قرار داشتند. زمانی که پدر پارک در یک ترور دیگر در سال 1979 کشته شد - تروری که گفته می‌شود چوئی آن را پیش‌بینی کرده بود - پارک به صورت کامل به چوئی وابسته شد.

پس از اینکه چوئی پدر در سال 1994 درگذشت، دختر وی نقش پدر را به عنوان مرشد معنوی، حامی و معتمد پارک بر عهده گرفت. و بعدها در تمام دوران پیشرفت سیاسی پارک تا کاخ آبی، محل اقامت رئیس‌جمهور، در کنار وی ماند.

پارک در یکی از چندین غذرخواهی‌ احساسی در چند هفته اخیر، اعلام گفته است: «در حالیکه به تنهایی زندگی می‌کردم، هیچ کس را نداشتم که در امور زندگی‌ام کمک کند، به فردی نیاز داشتم که مواظبم باشد به همین خاطر به چوئی سون-سیل روی آوردم، فردی که مدت زیادی بود می‌شناختمش.» پارک که هیچگاه ازدواج نکرده است، می‌گوید «تنهایی» بود که باعث شد وی برای دوستی و کسب راهنمایی به چوئی دختر وابسته شود.

اما به نظر می‌رسد که چوئی دختر تنها نقش معنوی پدرش را به ارث نبرد - وی همچنین نقش پدرش به عنوان یک کلاهبردار با استعداد را نیز به ارث برده و از قدرتش برای استفاده از رئیس‌جمهور و تأمین مالی بنیادهای غیرانتفاعی‌اش استفاده کرد.

چوئی همچنین متهم است که مقداری از این مبالغ را صرف کارهای شخصی‌اش کرده است، برای مثال آموزش دخترش چونگ یو-را. همین مخارج و فرآیندهای آموزشی چونگ یو-را بود که در نهایت پرده از تمام این رسوایی‌ها برداشت.

زمانی که چونگ در دانشگاه مشهور اوها در سئو پذیرفته شد، شک و تردید دانشجویان را بر انگیخت زیرا مدیریت دانشگاه به وی اجازه داده بود مدال طلای سوارکاری که در بازی‌های آسیایی سال 2014 را کسب کرده بود به جلسه مصاحبه بیاورد تا درخواست پذیرشش را تقویت کند در حالیکه این کار در تضاد با سنت دانشگاه بود.

عملکرد بعدی چونگ در دانشگاه بدگمانی‌ها را تقویت کرد. وی علی‌رغم شرکت نکردن در کلاس‌ها،‌ انجام ندادن تکالیف یا حضور در امتحانات، نمره‌های بالایی را در تمام کلاس‌ها کسب می‌کرد.

دانشجویان و اعضای علمی این دانشگاه مشهور مخصوص زنان بالاخره از رفتار تبعیض‌آمیز به نفع چونگ، به ستوه آمده و در اکتبر سال جاری میلادی دست به اعتراضات عمومی در دانشگاه زدند. این امر در نهایت منجر به استعفای رئیس‌ دانشگاه شد.

پوشش رسانه‌ای رسوایی دانشگاه به سرعت مسیر خود را تغییر داد و بر داستان مادر چونگ، چوئی سون-سیل و روابط نزدیک وی با رئیس‌جمهور متمرکز شد. چوئی مجبور شد برای فرار از کنجکاوی رسانه‌ها به آلمان مسافرت کند.

اما تبلتی که وی در محل کارش جای گذاشته بود به دست رسانه‌ها افتاد و رسوایی ابعاد جدیدی به خود گرفت. سخنرانی‌های پارک با ویرایش‌های قرمز رنگ چوئی، گزارش‌های رئیس‌جمهور به کابینه، اطلاعات انتصابات مشاورین و معاونین رئیس‌جمهور، پیام به دستیاران رئیس‌جمهور، برنامه تعطیلات رئیس‌جمهور و اطلاعات بسیار بیشتر در کنار یک سلفی از چوئی در حافظه این تبلت بودند.

چوئی دو روز بعد به سئول بازگشت و اندکی بعد به جرم سوءاستفاده از قدرت توسط پلیس کره جنوبی بازداشت شد.

خشم عمومی از سطح قدرتی که پارک به مشاور معنوی غیرمنتخبش بخشیده بود منجر به هفته‌ها تظاهرات گسترده شد. در برخی از این اعتراضات میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمده و خواهان برکناری رئیس‌جمهور شدند.

پارک که می‌دانست نتیجه جلسه استیضاح روز جمعه چه خواهد بود، ماه گذشته میلادی اعلام کرد که آماده استعفاء است اما تصمیم‌گیری درباره آن و چگونگی‌اش را به پارلمان واگذار کرد. دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری پارک در فوریه 2018 به پایان خواهد رسید.

قانون اساسی کره اقامه دعوی علیه رئیس‌جمهور را مگر در صورت خیانت و یا انقلاب ممنوع اعلام کرده است اما دادستان‌ها می‌توانند تحقیقات خود علیه وی را انجام دهند و پس از برکناری علیه وی اقامه اتهام کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top