تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/22 - 09:19
کد خبر: 219154

شایان نادری

فساد و تکلیف جنبش دانشجویی

فساد و تکلیف جنبش دانشجویی

در تاریخ انقلاب جنبش دانشجویی به عنوان چشم بینای جامعه عمل کرده است و یکی از ویژگیهای کلیدی که جنبش دانشجویی را صاحب صلاحیت برای ورود به میدان عدالت خواهی و مبارزه با فساد می‌ کند، وجود روحیه انقلابی و فارغ از هرگونه تعلق به منافع مادی و عدم گرایش به سمت محافظه کاری است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شایان نادری*// فساد، پدیده ای است که در همه کشورهای جهان وجود دارد. اما، نوع، شکل، میزان و گستردگی آن در هرکشور متفاوت است. امروزه فساد به یک معضل جهانی مبدل شده و باعث آسیب های بسیاری می شود این معضل، اقتصاد داخلی را فلج و جریان توسعه را مختل می سازد و اصل حاکمیت قانون را مخدوش می کند. فساد (اقتصادی، اداری، مالی و ....) با هدر دادن منابع ملی همراه میشود؛ در حالی که این منابع باید به شیوه های درست و در جایگاه اصلی خود مورد بهره برداری قرار گیرند تا موجب رشد و شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور گردد.

از آنجا که فساد، فرایند صرف منابع مالی را از هدف خود منحرف می سازد و باعث میشود که منابع مالی کمک چندانی، به رشد و توسعه اقتصادی نداشته باشد.

در دهه 70 و دوران سازندگی با بالا گرفتن فساد برای جلوگیری و کاستن از بار بعضی واژهای شاهد تولید واژه های جدید بودیم به طور مثال به جای واژه ی چپاول و پنهان کردن چهره ی غارتگران بیت المال، واژه رانت به دامنه لغات فرهنگ سیاسی کشور اضافه شد و در دهه 90 شاهد باز تولید واژه های جدیدی بودیم، رانت و رانتخواری جای خود را به واژه نوین تری به اسم ویژه خواری داد که در سیر تغییر و تحولات این واژه ها به ارتباط ملموسی با جماعت یقه سفید بر میخوریم جماعتی که در اصطلاحات زیست شناسی و اصل انتخاب طبیعی قدرت سازگاری دوچندانی با توجه با اسباب و امکاناتی که دارا می باشند با محیط و جامعه خویش دارند، این افراد یا در پست و مقام بالای دولتی قرار دارند یا به نوعی با این مقام‌ها در ارتباط هستند و به طور عمده از رانت ارتباطی استفاده می‌کنند و یا سازمان ‌دهندگان گروه‌هایی هستند که در نهایت با قدرتی که دارند نظام قضایی و اجرایی و قانون گذاری را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

این گروه در کشور ما اصطلاحاً به دانه درشت‌ها هم شهرت دارند، دانه درشت‌هایی که زودتر از بقیه مجرمان از چنگال قانون و عدالت می گریزند و هر روز فربهه تر می شوند.

جرم یقه سفید ها نخستین بار توسط جرم‌شناس و جامعه‌شناس مشهور امریکایی «ادوین ساترلند» مورد استفاده واقع شد. نظریه وی درباره بزهکاران یقه سفید از چنان شهرتی برخوردار شد که بعد‌ها به عنوان نقطه عطفی در انجام پژوهش ‌های جرم‌ شناسی تلقی شد.

رسیدگی به اتهامات مرتبط با قدرت و ثروت طیف یقه سفید(دانه درشت های اقتصادی) در مراجع قضایی، همواره با مشکلات عدیده ای مواجه است و این مجرمان ظاهری موجه و باطنی فاسد دارند و افرادی هستند فرصت طلب که از طریق  وابستگی  به مسئولان حکومتی یا با خوش خدمتی به آنها در ارکان قدرت نفوذ کرده و حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده و یک مصونیتی برای خود قائل شده اند که برخورد با این طیف را با مشکلات و موانع زیادی روبه رو کرده است و یقه سفیدها حتی در فرض کشف جرم و دستگیری با جعل اسناد و مدارک، سند سازی‌ها و پشت هم اندازی‌ها و استفاده از کارشناسان خبره و وکلای سرشناس، سعی در قانونی جلوه دادن ویژه خواری های خود دارد.

متاسفانه در گذر زمان هم شاهد دسته بندهای جدیدی در بین طبقه ویژه خوار هستیم که این دسته بندی ارتباط مستقیمی با نحوی ارتباط با نهاد های قدرت برای لابی گری و زد و بندی که انجام می دهند دارد. تبحر و مهارت بالایی که این طیف متنفذ واجد آن هستند باعث می شود که به سهولت بتوانند ضمن انجام رفتار مجرمانه، آن را از دید عموم مخفی نگاه دارند.

خشکانیدن ریشه ی فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره گشا در مبارزه با دانه درشت ها  مستلزم اقدام همه جانبه به وسیله ی قوای سه گانه مخصوصا دو قوه ی مجریه و قضاییه است. قوه ی مجریه با نظارتی سازمان یافته و بی اغماض از بروز و رشد فساد مالی در دستگاه ها پیشگیری کند و قوه ی قضاییه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد. بدیهی است که نقش قوه ی مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راه کارهای قانونی است و نیز در ایفاء وظیفه ی نظارت بسیار مهم و کار ساز است.

رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه فرمان مهمی در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد مالی و اقتصادی صادر کردند و بیان داشتند: با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقینا زمزمه ها و به تدریج فریادها و نعره های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت ها عمدتا از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می شوند و طبیعی است بد دلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده دلانی که از القایات آنان تاثیر پذیرفته اند با آنان هم صدا شوند. این مخالفت ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند! به مسئولان خیر خواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد به نوعی هم دستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهد.

در تاریخ انقلاب جنبش دانشجویی به عنوان چشم بینای جامعه عمل کرده است و یکی از ویژگیهای کلیدی که جنبش دانشجویی را صاحب صلاحیت برای ورود به میدان عدالت خواهی و مبارزه با فساد می‌ کند، وجود روحیه انقلابی و فارغ از هرگونه تعلق به منافع مادی و عدم گرایش به سمت محافظه کاری است. این روحیه ممتاز مبارزه ‌جویی و آزادگی که برخاسته از ویژگی جوانی دانشجویان است، همان عنصر برجسته و ناب و موثری است که می‌ تواند جنبش دانشجویی را به عنوان پیشگام نهضت مبارزه با فساد در دهه چهارم انقلاب اسلامی معرفی نماید و وجود این عنصر ارزشمند در نزد جنبش دانشجویی بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

در راه مبارزه با فساد جنبش دانشجویی همچون دوران به ثمر نشستن انقلاب و در سال های اولیه بعد از انقلاب باید به میدان بیایند و علمداری راهی شوند که هدف آن مبارزه با فساد و تبعیض و از همه مهم تر مقابله با باز تولید طبقه ویژه خوار جدید باشد در این برهه حساس نباید جنبش دانشجویی از این وظیفه خطیر خود غافل بماند.

* عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top