تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/09/24 - 14:01
کد خبر: 219471

وقتی سیستم آموزش عالی هم فسادخیز می‌شود؛

از دانشجو سوءاستفاده کن و پول بگیر! +فیلم

از دانشجو سوءاستفاده کن و پول بگیر! +فیلم

یکی از شایع‌ترین انواع فساد در رابطه استاد و دانشجو وادار کردن دانشجو به نوشتن مقاله‌های مشترک است و قرار گرفتن نام استاد در صدر و غیبت استاد در تولید متن! برخی از استادان در کار کلاسی نیز دانشجویان را برای اخذ نمره قبولی وادار به نوشتن مقاله با نام استاد می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: تولید در علم نیز مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی نیاز به هزینه دارد؛ هزینه‌ای که باید در بخش تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خرج شود.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرکجا که صحبت از پول و بودجه می‌شود، ناخودآگاه راه‌های تخلف و اختلاص نیز به ذهن می‌آید؛ هرچند کوچک و در ابعاد جمع و جور اما بالاخره وجود راهی برای کسب بودجه حتی در یک محیط علمی نیز می‌تواند فسادخیز باشد.

اگر کمی از رتبه‌بندی اساتید و میزان حقوق اعضای هیئت علمی و مزایای آن اطلاع کسب کنید، حتما ماجرای استاد راهنما و درج نام اساتید روی مقاله و سایر سوءاستفاده‌های علمی در قابل‌های گوناگون برای‌تان روشن‌تر خواهد شد.

داود حسینی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مطالعات سلامت اداری و مقابله با فساد یادداشتی در این باره نوشته است که بخش مهمی از آن، نگاه روشنی به مفاسد حوزه علم و پژوهش دارد و دورنمای بهتری به دانشجویان ارائه می‌کند.

در ادامه، بخشی از یادداشت حسینی که تحت عنوان «گونه‌شناسی فساد علمی در آموزش عالی» در روزنامه مردمسالاری چاپ شده است را می‌خوانید:

برخی از اشکال فساد در چارچوب کنش استادان در ارتباط با دانشجویان:
به‌طور کلی این تعامل فاسد را می‌توان در سه دسته کلی ۱- فساد در تولیدات مشترک علمی۲- فساد و سوء استفاده اقتصادی ۳- تعاملات اخلاقی فاسد، دسته‌بندی کرد. بسیاری از این ارتباطات فاسد در راستای نوچه پروری، مٌبلغ پروری، بازاریاب آموزشی و پژوهشی، تقویت تیم خودی در مقابل سایر تیم‌ها و … نیز قابل صورتبندی است.

مصادیق:
۱- یکی از شایع‌ترین انواع فساد در رابطه استاد و دانشجو وادار کردن دانشجو به نوشتن مقاله‌های مشترک است و قرار گرفتن نام استاد در صدر و غیبت استاد در تولید متن! این مقاله‌ها صرفا مستخرج از رساله نیست و برخی از استادان در کار کلاسی نیز دانشجویان را برای اخذ نمره قبولی وادار به نوشتن مقاله با نام استاد می‌کنند. – البته از سوی دانشجویان نیز پیشنهاداتی به استادان، به‌ ویژه استادان صاحب منصب، برای جلب حمایت در گرفتن امتیازات، در این زمینه می‌شود.

۲- وادار کردن دانشجو به تالیف/ ترجمه کتاب و چاپ آن با نام استاد به تنهایی و یا حداکثر به‌ صورت مشترک و قرار گرفتن نام استاد در صدر

۳- درست کردن رزومه جعلی برای دانشجو در قبال دریافت خدمات مادی و غیرمادی(نوشتن نام دانشجوی مورد نظر در مقاله‌ها، گزارشات پژوهشی، دادن گواهی همکار پژوهشی و … بدون کار دانشجوی مورد نظر) این رزومه جعلی هم می‌تواند در ارتقاء، پذیرش در مقاطع بالاتر، استخدام و … به کار آید.

۴- کمک و سفارش به جذب دانشجو در مقاطع دکتری و فرصت مطالعاتی و دریافت نشان‌ها و … در قبال دریافت خدمات مادی و غیرمادی

۵- کمک به بورسیه شدن دانشجو در قبال دریافت خدمات مادی و غیرمادی در راستای تقویت اعضاء تیم (بعضا باند) در گروه آموزشی و….

۶- دستیار قرار دادن دانشجو در کلاس‌های درسی بدون صلاحیت داشتن دانشجو، در ازای دریافت خدمات مادی و غیرمادی

۷- اعطای معرفی‌نامه و توصیه‌نامه بدون صلاحیت داشتن دانشجو، به دنشگاه‌های خارج از کشور، داخلی، سازمان‌ها و … در قبال دریافت خدمات مادی و غیرمادی

۸- ارایه نمره در قبال دریافت انواع خدمات

۹- تطمیع دانشجو برای گرفتن رساله دکتری و

۱۰- گرفتن امتیازاتی از برخی از دانشجویان که صاحب منصب‌اند. (مانند طرحهای پژوهشی و …)

۱۱- استثمار اقتصادی دانشجویان در طرح‌های پژوهشی با پرداخت کمترین میزان حق الزحمه

۱۲- دریافت و بعضا درخواست هدایای اجباری عرف شده در برخی از دانشگاه‌ها در روز دفاع از رساله

۱۳- کاهش ساعات کلاس درسی

۱۴- کاهش محتوای درسی

۱۵- نمره دادن ناعادلانه به جنس مخالف و تضییع حق و نمره‌ جنس موافق

۱۶- سوء‌استفاده جنسی

برخی از اشکال فساد در چارچوب کنش کارکنان در ارتباط با دانشجویان و استادان:
۱- جعل/دستکاری اسناد و مدارک برای دانشجویان
۲- دلالی نمره برای دانشجویان در قبال دریافت امتیازات مادی و غیر مادی
۳- اعمال نفوذ در چاپ کتب و مقالات دانشجویان و استادان.
۴- پرداخت گرنتها و … به استادان خارج از نوبت و اولویت و بر اساس رابطه

اعضاء هر گروه نیز می‌توانند در داخل خود دست به کنش فاسد بزنند مانند اضافه کردن نام همکلاسی در مقاله یا پژوهشی که حضور نداشته به‌صورت متقابل و درست کردن رزومه جعلی و … در ارتباطات فاسد دانشجویان با یکدیگر یا در ارتباط استادان با استادان دیگر اعمال نفوذ در تایید مقاله و داوری، اعمال نفوذ در تایید و چاپ کتاب، پژوهش و …، اعمال نفوذ در پرونده ارتقاء استادان همکار، تشکیل باند برای هدایت پایان نامه‌ها به‌ صورت چرخشی(راهنما، مشاور، داور و …)، اعمال نفوذ در انتخاب پژوهشگر نمونه، انتخاب طرح پژوهشی نمونه و …

در نهایت می‌توان شبکه‌ای از کنشگران فاسد که هر سه راس را هم‌زمان شامل می‌شود نیز متصور شد، که دانشجو استاد و کارمند در تعامل با یکدیگر شبکه فساد را شکل داده باشند. مهره چینی در پست‌های حساس مانند نشریات، مالی و آموزش‌های آزاد و… که یا با پول سر و کار دارند یا با نشر آثار و ارایه گواهی‌نامه‌های آموزشی، فساد به شکل نظام‌مند و شبکه‌ای است. وقتی فساد به‌ صورت شبکه‌ای در می‌آید بسیار خطرناک و مهار آن نیز بسیار سخت می‌شود(که در بسیاری از سازمان‌ها و … شاهد این‌گونه از فساد هستیم)، زیرا در شبکه‌ها انواع روابط افقی و عمودی و به اشکال رسمی و غیر رسمی برای مبادله‌ قدرت(علمی- مدرکی و …)، ثروت، اطلاعات، کار و … صورت می‌پذیرد و شبکه‌ها برای حفظ خود از داخل و خارج از سازمان سایر افراد را وارد شبکه می‌کنند؛ به‌ویژه بالادستان و آن‌هایی که می‌توانند فساد را افشا کنند.


دانلـــــــــود

گزارش از امیرمحمد بهشت آیین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top