به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زرشناس در بخشی از این کتاب می نویسد: «نئولیبرالیسم ایرانی» بر پایه تقلید از اصول و مؤلفههای بنیادین ایدئولوژی نئولیبرالیسم، به گونهای تدریجی به صورت یک منظومه ایدئولوژیک تقلیدی و شبه مدرنیستی مدون گردیده است و پدید آمده است تا دستاویز و محور ایدئولوژیکی باشد در جهت بازسازی فُرماسیون غربزدگی شبه مدرن و احیای سیطره مجدّد آن بر ایران.
زرشناس در ادامه می نویسد: یکی از مؤلفههای جدی «نئولیبرالیسم ایرانی»، تأکید استراتژیک و محوری آن بر لزوم جذب و هضم ایران (به لحاظ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی) در نظام جهانی سلطه استکبار و فرآیند جهانی سازی نئولیبرالی است. نئولیبرالهای ایرانی به منظور تحقق این خواست استراتژیک خود، کوشش گسترده و مستمری را به منظور استحاله نظام اسلامی از درون و تبدیل آن به یک رژیم بریده از هویت و شعائر دینی ـ انقلابی در پیش گرفته اند.
نقدی بر نظریات دکتر سریع القلم در برشی از کتاب «نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی»، نوشته شهریار زرشناس، صفحه 101
جان و جوهر و چکیده رویکرد استراتژی مدنظر «سریع القلم» چیست؟ اساس مدل پیشنهادی «سریع القلم» برای پیشبرد پروژه شبه مدرنیزاسیون در این، تکیه بر «دیپلماسی فعال به منظور هماهنگ شدن با نظام سلطه جهانی استکبار» است. آن چه که از دل مُدل «سریع القلم» به دست میآید این است که ایران، خود را با خواستها و استانداردها و توقعات و در عبارت دقیق تر نقش و جایگاهی که نظام استکبار جهانی برای او در نظر گرفته است، سازگار و هماهنگ نماید. البته روشن است که نقش پذیری نقشی که نظام سلطه برای ایران لحاظ میکند؛ یعنی انکار هویت دینی ـ انقلابی نظام و انقلاب اسلامی و نابودی استقلال و ظلم ستیزی و حقیقت انقلاب و در بیان دقیق تر یعنی استحاله نظام اسلامی.
مطابق تئوری سریع القلم، پیش شرط رسیدن به توسعه همانا تحقق این امر است. البته آنچه که سریع القلم میگوید، توسعه مطابق اصول مدرن غربی (و برای کشور ما، غربزدگی شبه مدرن) است؛ زیرا سریع القلم اعتقادی به تدوین «اصول توسعه بومی» ندارد و «صول توسعه» را امری جهانشمول و عام میداند که غربیها تدوین کرده اند. بدین سان ـ فارغ از این که نیت سریع القلم و حامیان و نیز مُجریان این استراتژی چیست و فارغ از این که آیا از لوازم و نتایج استراتژیای که دنبال میکنند، آگاهند یا نه؟ ـ استراتژی «توسعه از طریق سازگاری (بخوانید هضم و مستحیل شدن) در نظام جهانی»، در صورت اجرای کامل دو نتیجه اصلی حواهد داشت:
الف) استحاله و نابودی هویت اسلامی ـ انقلابی نظام و به انزوا کشاندن اسلام ناب محمدی(ص) و آرمانهای بنیادین انقلاب اسلامی.
ب) سیطره مجدّد فُرماسیون غربزدگی شبه مدرن در ساختاری نوین (مبتنی بر نوعی نئولیبرالیسم تسلیم و وابسته نظام جهانی) بر ایران.
کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی، نوشته شهریار زرشناس با همکاری مرکز مطالعات راهبردی و فرهنگی ژرفا در 126 صفحه با قطع رقعی در زمستان 1394 و با قیمت 5000 تومان به چاپ رسیده است.