تاریخ انتشار: جمعه 1395/09/26 - 11:32
کد خبر: 219683

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب صد و نود و هشتم

نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی از نگاهی متفاوت

نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی از نگاهی متفاوت

آنچه که سریع ‏القلم می‌گوید، توسعه مطابق اصول مدرن غربی (و برای کشور ما، غرب‏زدگی شبه ‏مدرن) است؛ زیرا سریع‏ القلم اعتقادی به تدوین «اصول توسعه بومی» ندارد و «صول توسعه» را امری جهان‏شمول و عام می‌داند که غربی‌ها تدوین کرده ‏اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: کتاب «نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی» در سه بخش تدوین و نگاشته شده است: انقلاب اسلامی طلیعه دار گذار از غربزدگی شبه مدرن، نئولیبرالیسم التقاطی ایرانی خطری همواره در کمین، برای تغییر توازن قوای کنونی در عرصه جنگ نرم چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زرشناس در بخشی از این کتاب می نویسد: «نئولیبرالیسم ایرانی» بر پایه تقلید از اصول و مؤلفه‌های بنیادین ایدئولوژی نئولیبرالیسم، به گونه‌ای تدریجی به صورت یک منظومه ایدئولوژیک تقلیدی و شبه ‏مدرنیستی مدون گردیده است و پدید آمده است تا دستاویز و محور ایدئولوژیکی باشد در جهت بازسازی فُرماسیون غرب‏زدگی شبه ‏مدرن و احیای سیطره مجدّد آن بر ایران.

زرشناس در ادامه می نویسد: یکی از مؤلفه‌های جدی «نئولیبرالیسم ایرانی»، تأکید استراتژیک و محوری آن بر لزوم جذب و هضم ایران (به لحاظ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی) در نظام جهانی سلطه استکبار و فرآیند جهانی ‏سازی نئولیبرالی است. نئولیبرال‌های ایرانی به منظور تحقق این خواست استراتژیک خود، کوشش گسترده و مستمری را به منظور استحاله نظام اسلامی از درون و تبدیل آن به یک رژیم بریده از هویت و شعائر دینی ـ انقلابی در پیش گرفته ‏اند.

نقدی بر نظریات دکتر سریع القلم در برشی از کتاب «نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی»، نوشته شهریار زرشناس، صفحه 101

جان و جوهر و چکیده رویکرد استراتژی مدنظر «سریع ‏القلم» چیست؟ اساس مدل پیشنهادی «سریع ‏القلم» برای پیشبرد پروژه شبه ‏مدرنیزاسیون در این، تکیه بر «دیپلماسی فعال به منظور هماهنگ شدن با نظام سلطه جهانی استکبار» است. آن چه که از دل مُدل «سریع‏ القلم» به دست می‌آید این است که ایران، خود را با خواست‌ها و استانداردها و توقعات و در عبارت دقیق ‏تر نقش و جایگاهی که نظام استکبار جهانی برای او در نظر گرفته است، سازگار و هماهنگ نماید. البته روشن است که نقش ‏پذیری نقشی که نظام سلطه برای ایران لحاظ می‌کند؛ یعنی انکار هویت دینی ـ انقلابی نظام و انقلاب اسلامی و نابودی استقلال و ظلم‏ ستیزی و حقیقت انقلاب و در بیان دقیق‏ تر یعنی استحاله نظام اسلامی.

مطابق تئوری سریع‏ القلم، پیش شرط رسیدن به توسعه همانا تحقق این امر است. البته آنچه که سریع ‏القلم می‌گوید، توسعه مطابق اصول مدرن غربی (و برای کشور ما، غرب‏زدگی شبه ‏مدرن) است؛ زیرا سریع‏ القلم اعتقادی به تدوین «اصول توسعه بومی» ندارد و «صول توسعه» را امری جهان‏شمول و عام می‌داند که غربی‌ها تدوین کرده ‏اند. بدین‏ سان ـ فارغ از این که نیت سریع‏ القلم و حامیان و نیز مُجریان این استراتژی چیست و فارغ از این که آیا از لوازم و نتایج استراتژی‌ای که دنبال می‌کنند، آگاهند یا نه؟ ـ استراتژی «توسعه از طریق سازگاری (بخوانید هضم و مستحیل شدن) در نظام جهانی»، در صورت اجرای کامل دو نتیجه اصلی حواهد داشت:

الف) استحاله و نابودی هویت اسلامی ـ انقلابی نظام و به انزوا کشاندن اسلام ناب محمدی(ص) و آرمان‌های بنیادین انقلاب اسلامی.
ب) سیطره مجدّد فُرماسیون غرب‏زدگی شبه‏ مدرن در ساختاری نوین (مبتنی بر نوعی نئولیبرالیسم تسلیم و وابسته نظام جهانی) بر ایران.

کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی، نوشته شهریار زرشناس با همکاری مرکز مطالعات راهبردی و فرهنگی ژرفا در 126 صفحه با قطع رقعی در زمستان 1394 و با قیمت 5000 تومان به چاپ  رسیده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top