تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/29 - 00:21
کد خبر: 219923

نظر برخی علمای قم درباره سفر و گردشگری

«گردشگری نه تنها یک اقدام اقتصادی مهم برای ایجاد مشاغل و رفع بحران‌ها و نگرانی‌های اجتماعی است، بلکه رویکرد معنوی به آن، ما را از دام نگاه‌های منفی و غیرواقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت.»

خبرنامه دانشجویان ایران: «گردشگری نه تنها یک اقدام اقتصادی مهم برای ایجاد مشاغل و رفع بحران‌ها و نگرانی‌های اجتماعی است، بلکه رویکرد معنوی به آن، ما را از دام نگاه‌های منفی و غیرواقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت.»

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، این‌ها بخشی از دیدگاه‌های علمای حوزه‌های علمیه و مدارس دینی قم درباره گردشگری است که در نشست تخصصی پیش کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت که با حضور اساتید، اندیشمندان، علمای حوزه علمیه و دانشجویان در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، مطرح شد.

تاکید بر دوری از مضامین سطحی و صرفا مادی گرایانه به گردشگری

ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با تاکید بر اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در جهان، به توانمندی‌ها و منابع بالقوه ایران در جذب گردشگر اشاره کرد و توسعه اقتصاد ایران، مقوله گردشگری را بسیار گسترده‌تر از آنچه که تا امروز به آن پرداخته‌اند، برشمرد.

وی با اشاره به غنای علمی و ادبی ایران در زمینه مفاهیم فلسفه، هنر و ادبیات، مفهوم معنویت را جزء جدایی‌ناپذیر گردشگری مطرح کرد و کشور ایران را مهد اشاعه و ترویج مفهوم معنویت در مطالعات گردشگری دانست.

«ایمانی خوشخو» سپس با اشاره به برگزاری پربار نخستین دوره کنفرانس گردشگری و معنویت در سال گذشته با حضور اساتید و چهره‌های برتر داخلی و بین‌المللی، اظهار کرد: امسال دومین دوره کنفرانس با توجه به استقبال گسترده اساتید خارجی، با غنای علمی بیشتری برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ سخنان خود را با تاکید بر عمق مفهوم معنویت، دوری از مضامین سطحی و صرفا مادی گرایانه به گردشگری و همچنین امید به توسعه مضامین غیر مادی و معنوی به گردشگری که الزام و فلسفه وجودی انسانی است، به پایان رساند.

گردشگری ما را از دام نگاه های منفی به فرهنگ ایران ایمن می کند

دکتر موسوی گیلانی _ عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی _ با اشاره به نگاه پدیدارشناسانه مستشرقین به ایران، به این نکته پرداخت که بسیاری از عناصر فرهنگی ما ناشناخته باقی مانده و متاسفانه توجهی به آن صورت نشده است.

وی با توجه به رویکردهای متناقض شرق شناسان به ایران، با تاکید به روایت دیگری درباره ایران، گفت: ما باید تلاش کنیم تصویر درستی از فرهنگ سرزمینمان به دنیای بیرون ارائه دهیم و در این زمینه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد، چرا که در راستای توجه به ارزش ها، فرهنگ و روابط انسانی و معماری گام بر می دارد.

موسوی گیلانی تاکید کرد: رویکرد معنوی به گردشگری ما را از دام نگاه های منفی و غیر واقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت.

گردشگری ذاتا معنوی است

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام دکتر خان‌محمدی _عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم _ ضمن توجه به ابعاد فرهنگی و معنوی گردشگری، تاکید کرد: گردشگری ذاتا امری معنوی است و در آموزه های دینی اسلام بویژه کلام ائمه معصومین و قرآن به صور گوناگون به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی _ استاد حوزه و قرآن پژوه برجسته _ با اشاره به آیات قرآن و اهمیت سفر در دین اسلام، گردشگری به عنوان صنعت را امری حیاتی و ضروری برای کشور قلمداد کرد که به اقدامات حمایتی فرهنگی برای رشد و توسعه آن در مسیر معنوی نیاز دارد.

او با اشاره به معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد، گردشگری را یک اقدام اقتصادی مهم برای ایجاد مشاغل و رفع بحران ها و نگرانی های اجتماعی ضروری دانست.

ایازی همچنین با تاکید به کارکرد دین که همانا معنا بخشی به زندگی است، مهمترین مقصود قرآن از سفارش به سفر و سیاحت را نگاه معنادار به زندگی عنوان کرد.

رونمایی از کتاب نخستین کتاب مقالات نخستین کنفرانس گردشگری و معنویت

در پایان این مراسم از کتاب مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت که در سال گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، در حضور محمدحسین ایمانی خوشخو _ رییس دانشگاه علم و فرهنگ _ منوچهر جهانیان _ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ _و حجت الاسلام دکتر نواب _ رییس مدرسه اسلامی هنر_ رونمایی شد.

دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت ٢٦ و ٢٧ بهمن ماه ۱۳۹۵ با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top