تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/29 - 18:23
کد خبر: 220048

مجله پزشکی خبرنامه دانشجویان ایران/ 8

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

در صورت گرفتگی یا خون‌ریزی یکی از رگ‌های خونی که به مغز منتهی می ‌شود و با کاهش خون‌رسانی به بخشی از آن، سکته مغزی بروز می ‌کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جالب است بدانید که 85 درصد از سکته‌های مغزی در اثر به وجود آمدن لخته خونی رخ می‌ دهند که عامل اصلی آن، گرفتگی عروق به خصوص در رگ‌های مسیر مغز است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از جمله عواملی که احتمال سکته مغزی را تشدید می ‌کنند، می ‌توان به دیابت، فشار خون و حتی چربی خون بالا اشاره کرد. به همین دلیل افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند، باید بیشتر از هر شخص دیگری مراقب باشند.
 
مطالعات نشان داده‌اند، مصرف ویتامین‌هایی مانند ویتامین E  خطر بروز سکته مغزی را کاهش می ‌دهد. مدیر کلینیک عصب‌شناسی دانشگاه آخن آلمان در این خصوص می ‌گوید: " 30 دقیقه حرکت و فعالیت ورزشی در روز مانند  دوچرخه‌سواری، کاهش وزن و مصرف زیاد میوه و سبزی‌های تازه از بروز سکته مغزی جلوگیری می ‌کند."
 
یکی از عوامل اصلی و شناخته شده در ابتلای افراد به سکته مغزی، چاقی و داشتن رژیم‌های غذایی پرچربی و پرنمک است. لذا به افراد مستعد ابتلا به این عارضه توصیه می ‌شود تا به وفور از مواد غذایی استفاده کنند که منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها به حساب می ‌آیند، مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه.
 
از جمله آنتی اکسیدان‌ها می‌ توان به ویتامین‌های A و E اشاره کرد، زیرا هر دوی آنها می ‌توانند با از میان برداشتن رادیکال‌های آزاد و عوامل گرفتگی عروق و کاهش فشار خون، از بروز سکته مغزی جلوگیری کنند.
 
به‌ طور کلی، برای پیشگیری از ابتلا به این ضایعه، افراد باید حبوبات، آجیل و مغزها، دانه‌های خوراکی و سایر پروتئین‌های گیاهی را بیشتر از پروتئین‌های حیوانی در برنامه غذایی روزانه خود مصرف کنند، زیرا مطالعات نشان داده‌اند، میزان سکته مغزی در میان افراد گیاه‌خوار بسیار کمتر از مصرف‌کنندگان گوشت قرمز است.
 
به علاوه، این افراد بهتر است، ماهی‌های روغنی به خصوص قزل‌آلا و ماهی قباد را که سبب بهبود جریان خون می‌ شوند، حداقل دو بار در هفته به منظور پیشگیری از بروز این عارضه استفاده کنند.
به این افراد توصیه می ‌شود نان‌های تهیه شده با آرد سبوس دار و سایر منابع غذایی غلات را به همراه سبزی‌های خام یا پخته میل کنند تا به این ترتیب هم انرژی کافی به آنها برسد و هم با دریافت فیبر کافی، احساس سیری به مدت طولانی‌تری در آنها ایجاد شود.
 
مغزها، دانه‌های خوراکی و روغن کتان حاوی نوعی اسید چرب ضروری به نام لینولئیک اسید هستند. طی مطالعه‌ای که محققان فنلاندی انجام داده بودند، مشاهده شد مردان میانسالی که دچار سکته شده بودند، در مقایسه با سایر افراد، سطوح پایین‌تری از این اسید چرب ضروری را داشتند. به این دلیل به منظور پیشگیری از سکته مغزی به افراد توصیه می ‌شود تا از منابع غذایی این اسید چرب بیشتر استفاده شود.
 
علاوه بر این ها، مصرف مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند ماهی، جوانه گندم و تخم آفتابگردان نیز برای پیشگیری از سکته مغزی مناسب‌اند.
 
در ادامه باید بگوییم که غذاهای چرب و کنسرو شده به دلیل نمک زیادی که دارند، به هیچ عنوان برای این افراد توصیه نمی‌ شوند.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top