تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/10/05 - 10:45
کد خبر: 220667

حقیقت تلخ امید به وعده‌های طبقه دوازدهم وزارت علوم؛

وقتی یک تشکل به دولت ساختگی خود اعتراف می‌کند

وقتی یک تشکل به دولت ساختگی خود اعتراف می‌کند

"معاونت فرهنگی دانشگاه به صورت خود سرانه بدون اطلاع رسانی کتبی(و حتی شفاهی) از طرف هیئت نظارت دانشگاه به تشکل، اقدام به برگزاری انتخابات تشکل می نماید. پس از این اقدام معاونت سه نفر از افرادی که پیش از این اقدام به کاندیداتوری نموده بودند، از کاندیداتوری استعفا می دهند، معاونت دانشگاه پس از این امر اقدام به کاهش اعضای شورای مرکزی می نماید". اینها جملاتی است که دبیر یک تشکل دانشگاه یاسوج بیان کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر انجمن پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج در بیانیه ای پرده از یک ماجرای عجیب در جریان انتخابات این تشکل برداشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه شنبه هفته گذشته دانشگاه یاسوج شاهد برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن پیرو خط امام(ره) بود که از همان ابتدا با حاشیه هایی همراه بود.

انجمن پیرو خط امام این دانشگاه، که مدت چند ماهی است فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، قصد برگزاری اولین دوره انتخابات جهت مشخص شدن شورای مرکزی آن را داشت که با اتفاقات قابل تأملی همراه شد.(اینجــا)

ماجرا از این قرار است که در ثبت نام اولیه 10 دانشجو برای انتخابات شورای مرکزی اعلام کاندیداتوری می کنند، اما اتفاقاتی باعث انصراف سه تن از کاندیداها در روزهای پیش از برگزاری انتخابات می شود.

علی اکبر رضایی، که نامش در فهرست 10 نامزد اول بوده در مصاحبه ای می گوید: قرار بود که انتخابات به صورت آزاد برگزار شد و هر دانشجویی با ارائه کارت دانشجویی در انتخابات شرکت کند. ولی متاسفانه در در روز تعطیل از دانشگاه زنگ زدند که بیاید لیستی از طرفدارانتان و کسانی که می خواهند در انتخابات به شما رای دهند تهیه کنید و تمام مشخصاتشان از جمله نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی، رشته و شمار تلفنشان را وارد کنید تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات غیرقانونی انجمن پیرو خط امام دانشگاه یاسوج

وی افزود: جمعه و شنبه تعطیل بود و فقط امروز را فرصت داشتیم که این کار را انجام دهیم و با پیگیری های صورت گرفته فقط توانستیم اسامی ۶۰ نفر را وارد لیست کنیم ولی ائتلاف مقابل به ظاهر فرصت بیشتری داشته و لیست ۴۰۰ نفری تا الان آماده کردند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از دانشگاه خواستیم یا زمان انتخابات را به تعویق بیندازد تا هم فرصت داشته باشیم و یا این قانون را لغو کنند که قبول نکردند و گفتند ۳۰ آذرماه انتخابات باید برگزار شود.

رضایی در ادامه به انصراف خود و دو تن دیگر از نامزدهای این انتخابات از نامزدی اشاره کرد و گفت: ما انصراف خود را از شرکت در این انتخابات تحویل معاونت دانشجویی و فرهنگی دادیم و از حضور در این انتخابات به عنوان نامزد انصراف داده ایم اما دکتر نیکدل معاون محترم دانشجویی و فرهنگی عنوان داشت که انصراف شما را به رسمیت نمی شناسم و این انتخابات حتما فردا(سه شنبه) برگزار می شود. با توجه به اینکه باید تعداد نامزدها از تعداد منتخبین بیشتر باشد، و با توجه به اینکه با استعفای ما سه نفر، نامزدها از حد نصاب می افتند، خود به خود این انتخابات لغو می شود و برگزاری آن وجهه صحیحی ندارد.

دبیر انجمن پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج: معاون فرهنگی به صورت خود سرانه انتخابات برگزار کرده است!
اما این همه ماجرا نبود، بشارت جعفری دبیر انجمن پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج با انتشار مطلبی در رسانه ها مدعی تلاش معاونت فرهنگی این دانشگاه در رابطه با برگزاری انتخاباتی که به گفته وی غیرقانونی است می شود. وی می نویسد: انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج در نظر داشت انتخابات شورای مرکزی این تشکل را در تاریخ 21 آذرماه سال جاری برگزار نماید. به همین منظور لیست کاندیدا و درخواست برگزاری انتخابات به هیئت نظارت بر تشکل های دانشگاه ارائه می گردد. هیئت نظارت بر تشکل های دانشگاه یاسوج هیچ پاسخی به این درخواست نمی دهد. پس از این امر معاونت فرهنگی دانشگاه به صورت خود سرانه بدون اطلاع رسانی کتبی(و حتی شفاهی) از طرف هیئت نظارت دانشگاه به تشکل، اقدام به برگزاری انتخابات تشکل می نماید. پس از این اقدام معاونت سه نفر از افرادی که پیش از این اقدام به کاندیداتوری نموده بودند، از کاندیداتوری استعفا می دهند، معاونت دانشگاه پس از این امر اقدام به کاهش اعضای شورای مرکزی می نماید. اعضای شورای مرکزی انجمن بر اساس اساسنامه هفت نفر اصلی و سه نفر علی البدل بوده، که معاونت دانشگاه به صورت یک جانبه اعلام می دارد از این پس تعداد اعضای شورای مرکزی پنج نفر اصلی و دو نفر علی البدل می باشد! قابل ذکر است تغییر اساسنامه می بایست در مجمع عمومی تشکل طرح و پس از تصویب توسط هیئت نظارت دانشگاه تایید گردد که روند ذکر شده توسط مجمع عمومی و هیئت نظارت دانشگاه طی نشده و معاونت به صورت یک جانبه اقدام به تغییر اساسنامه داده است.

وی ادامه می دهد: طبق اساسنامه انجمن و اساسنامه مرجع تشکل های دانشجویی مصوب شورای عالی انقلاب  فرهنگی انتخابات انجمن یا هر تشکل دیگر باید به درخواست اعضای هیئت موسس و با تعیین ارکان توسط این هیئت موسس جهت برگزاری انتخابات باشد نقش دانشگاه فقط تامین امکانات سخت افزاری و نیروهای لازم جهت برگزاری انتخابات باشد نه اینکه خود برگزار کننده باشد، درخواست چاپ تعرفه ها باید توسط دبیر انجمن و به صورت مکتوب از هییت نظارت باشد و بعد از چاپ باید تحویل دبیر انجمن گردد این در حالی است ک تعرفه های توزیع شده در انتخابات غیرقانونی معاون دانشگاه از تعرفه های بدون مهر انجمن و توسط خود دانشگاه توزیع گردید.

انتخابات غیرقانونی انجمن پیرو خط امام دانشگاه یاسوج

این فعال دانشجویی اصلاح طلب در بخش دیگر مطلب خود می نویسد: جهت برگزاری انتخابات باید دو نفر از طرف انجمن جهت نظارت بر روی صندوق معرفی گردد که دانشگاه در اقدامی عجیب و خودسرانه زحمت معرفی نماینده های صندوق را نیز کشیدند. دیشب از طریق پیامک و طی تماس های تلفنی از دکتر نیکدل، معاون فرهنگی دانشگاه ضمن توضیح غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات توسط ایشان، آن هم به این شکل به ایشان متذکر شدم مسولیت این امر متوجه شماست. وقتی از دکتر نیکدل دلیل برگزاری انتخابات به صورت غیرقانونی را جویا شدم ایشان با تهدید به جلوگیری از فراغت تحصیل حقیر با تشکیل پرونده در کمیته انظباطی نشان دادند که تا چه اندازه با فضای دانشگاه بیگانه اند. برگزاری انتخابات در حالی صورت می پذیرد که مکاتبات ممهور به مهر انجمن و استناد به نامه بی هویت و غیر رسمی دو نفر از اعضای انجمن که اتفاقا خود کاندیدا هستند گویای بسیاری از واقعیات دردناک جامعه دانشگاهی میباشد.

وقتی یک تشکل به دولت ساختگی خود اعتراف می کند!
واژه تشکل های "دولت ساخته" در طی سه سال گذشته یکی از مسائل مهم و پاشنه آشیل دولت تدبیر و امید بوده است؛ برگزاری انتخابات یکطرفه و «غیردانشجویی» از یک سوء و سپردن تشکیلات به افرادی که کمترین شناخت نسبت به جنبش دانشجویی و قوانین دانشگاهی دارند، از مهمترین این حواشی است.

البته نکته قابل تامل تر درباره این تشکل ها که مدتی هست با حمایت جریانی سیاسی که در وزارت علوم نیز حضور دارد، سعی در تشکیل اتحادیه ای دارند، هتک حرمت ها به مقدسات دینی است. "توهین به روحانیت و قیاس ملت با شعبون بی‌مخ ها"، "زیر سوال بردن احکام حجاب و ادامه مسیر حمله به بزرگان دینی" و "رادیکال خواندن تفکرات امام برای تطهیر نهضت آزادی" از نمونه های دم دستی این جریان است که این روزها به «دولت ساختگی» خود اعتراف می کند. اعتراف تلخی که انجمن پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج با انتشار بیانیه ای فقط چند ماه پس از تأسیس و به دلیل آنچه ادامه دخالت منفعت طلبان می دانست ناچار به بیان آن در بیانیه خود شد و نوشت: "درسال 94 بار دیگر درخواستی برای بازگشایی این تشکل تقدیم دانشگاه شد، اما دانشگاه از همان ابتدا با یک شرط غیرعرفی و  استبدادمابانه تشکیل انجمن را منوط به حضور دو نفر از همفکران و هم طایفه ای های خود به نام های سیدمحمدجواد مردانفر و مازیار اکبری در هیئت موسس دانست. این اقدام دانشگاه کاملا نادر بود، و اصولا ترکیب و اعضای هیئت موسس هیچ ربطی به دانشگاه ندارد به جز درموارد انضباطی و آموزشی و حال سوال ما از دانشگاه علت این دخالت و تحمیل است."

در ادامه اسناد دیگری از فعالیت های چند ماه اخیر این تشکل ها آمده است که خود گویای واقعیت جریانی است که تحت عنوان "پیرو خط امام(ره)" این روزها در دانشگاه های کشور در دولت یازدهم تأسیس شده اند.

اهانت به مقدسات و ولایت فقیه در دانشگاه زنجان
جریانی تجدیدنظر طلب در دانشگاه زنجان  که با سیاست درهای باز وزارت علوم- موفق به کسب مجوز فعالیت تحت عنوان «انجمن اسلامی» شده است، با انتشار نشریه ای به بهانه عاشورای حسینی ضمن حمله به اعتقادات دینی و مذهبی و مبارزان مسلمان انقلابی در طول تاریخ از شهید مدرس گرفته تا امام خمینی(ره) با بیان دستاویز قراردادن دین و شریعت برای رسیدن به قدرت در دستانشان و تلاش در جهت تطهیر حرمت شکنان واقعه عاشورای 88، با استناد به این مطالب ضمن زیر سوال بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدام به حمله به جایگاه ولایت فقیه نموده است.

این نشریه در حالی در تیتر اولیه خود مزورانه با استناد به سخنان امام حسین(ع) به یزید می نویسد: "من هیچ فتنه ای را در این امت بزرگتر از خلافت و حکومت تو نمی دانم". که در زیر آن تصویری از حرمت شکنان عاشورای سال 88 را به تصویر کشیده است. اما از آنجایی که این روزها باید همه چیز را به فال نیک بگیریم و از آنجایی که عادت کردیم از نشریات کشوری گرفته تا نشریات درون دانشگاهی توهین ها و اهانت هایی که در میان لفافه و کنایه و اینها مطرح می شود را خیلی جدی نگیریم، فرض را برنادانی و آماتوری صاحبان نشریه مذکور قرار دادیم. اما وقتی متن این مقاله منتشر شده را هر مخاطب منصفی بخواند، قطع یقین توهین به مقدسات، آحاد مردم متدین و انقلابی در طول تاریخ، هیئات مذهبی و مهمتر از همه اصل ولایت فقیه در این نشریه شهادت خواهد داد.

این نشریه که نتوانسته حقد و کینه توزی خود را پنهان نماید در آخر مقاله سراسر توهین خود حرف اصلی و نهایی اش را زده و نظام مبتنی بر ولایت را بزرگترین فتنه زمان خوانده تا ثابت کند که تیتر و عکسی که در صفحه اولش منتشر شده بی ارتباط با هم و از سر آماتور بودن نیست.

البته آنانی که روند آموزش عالی کشور را در طی سال های اخیر دنبال می نمودند و نگران شرایط دانشگاه و دور شدنش از مسیر اصلی خود بودند، به عینه این روزها و این هتاکی ها را می دیدند و دلسوزانه به مسئولان متذکر شده اند.

اهانتی که در دانشگاه زنجان به مقدسات صورت گرفته، دارای روندی است که ضمن عذرخواهی از مخاطبان صرفاً جهت اثبات اینکه روندی دنباله دار و سازماندهی شده بوده است، ناچاریم برخی نمونه های هتاکی های اخیر را به مرور بنشینیم.

توهین به روحانیت و قیاس ملت با شعبون بی‌مخ ها
به طوریکه پیش از این در همین دانشگاه زنجان از سوی همین تشکلی که در دولت حاضر تشکیل شده است و این روزها نیز زمزمه هایی مبنی بر پیگیری این تشکل و تشکل های همسو با خودش برای تأسیس اتحادیه دانشجویی به گوش می رسد که با خواب خرگوشی مسئولان وزارت علوم نیز همراه بوده توهین به روحانیت و قیاس ملت با شعبون بی‌مخ ها را در کارنامه خود دارا می باشد.

نشریه ای تحت عنوان «سرو» به صاحب امتیازی تشکل انجمن مدعی پیروی از خط امام(ره) دانشگاه زنجان پیش از این ضمن طرح اهانت هایی به روحانیت و تحریف تاریخ معاصر کشور اقدام به تشبیه ملت ایران و حماسه 9 دی با کودتای 28 مرداد سال 32 توسط شعبون بی مخ ها کرده است.

توهین به روحانیت و قیاس ملت با شعبون بی‌مخ ها در نشریه مدعی پیروی از امام(ره) +عکس

این تشکل که سابقه حمله به نظام و حمایت از فتنه گران را در پرونده خود داشته و پس از چنین اقداماتی همچنان در دانشگاه در حال فعالیت می باشد، همچنین سال گذشته نیز همزمان در بوردهای خود در سطح دانشگاه با انتشار تعدادی از تصاویر از برخی کشته شدگان فتنه 88 در بالای آن می نویسد: «به کدامین گناه کشته شده است؟»!

زیر سوال بردن احکام حجاب و ادامه مسیر حمله به بزرگان دینی
همچنین در دانشگاه صنعتی اصفهان که طی قریب به سه سال گذشته با حاشیه های زیادی روبرو بوده است، بارها شاهد هتاکی نشریه ای به ظاهر دانشجویی که اتفاقاً از بد حادثه توسط یک تشکلی که آن هم در همین دولت موفق به کسب مجوز فعالیت گردیده بوده است.

این نشریه در مطلبی با عنوان "حجاب؛ اخلاق یا احکام" با ارائه آیاتی از قرآن کریم ضمن محکوم ساختن بزرگان دینی به ایجاد ساختاری منزوی برای مردم، می آورد: «سال‌هاست که بیشتر بزرگان ما، با کمتر از 100 آیه از قرآن که به احکام اسلامی پرداخته است، ما را از بینش و تفکر قرآنی دور نگه داشته اند»! و در ادامه، برخی آیات مربوط به حجاب و عفاف در قرآن کریم را مربوط به زمان نزول قرآن، مردم عرب و جامعه جاهلیت آن زمان عنوان می کند و می افزاید: «البته حقیقت این است که به سختی می‌توان یک نظام اخلاقی واحد تحت عنوان اخلاق اسلامی یافت». «بنابراین نظام اخلاقی – قرآنی برایندی است از ارزش‌های بنیادین و ارزش‌های متناسب با جامعة اعراب در دوره تنزیل وحی»! نویسندگان این مطلب سراسر غیردینی در نهایت با استناداتی ناقص و غیرتخصصی از آیاتی از سورهای مبارکه نور و احزاب می آوردند «نتیجه بررسی این آیات این است که مردان و زنان مؤمن موظف به پاکی چشم و دور نگهداشتن نگاه‌شان از آلودگی است و زنان علاوه بر این موظفند که از گردن تا زانو و از بازو تا آرنج را بپوشانند و این که با پوشاک مناسب سینة خود را نیز بپوشانند. در مورد بقیه اعضای بدن از جمله دست از آرنج به پایین و پا از زانو به پایین و گردن و موی سر و صورت هیچ استدلال قرآنی وجود ندارد»!

ترویج اسلام سکولار با تحریف رسالت نبوی
این نشریه هتاک همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «راه رسالت رسول»، با اشاره به دو دیدگاه "ارشاد و هدایت جامعه" و "برقراری حکومت اسلامی" بعنوان دیدگاه های متقابل درخصوص علل بعثت پیامبر، در نهایت با ذکر آیاتی از قرآن کریم، نتیجه اولیه خود را که مسیر اسلام همسو با سکولاریسم است به مخاطب تلقین می نماید و می نویسد: «در نگاه مقابل اما پیامبر اسلام(ص) اصلاً و اساساً پیام‌آور حکمت است نه مأمور به حکومت. از این منظر پیامبر اکرم(ص) برای ارشاد مردم و فراخواندن آنان به آرمان‌های انسانی و اخلاقی آمده است؛ نه برای اجرای مو به موی احکام. پیامبر چنان‌که از نامش پیداست یعنی آن که پیامی می‌برد و یعنی کسی که پیام خدا را برای مردم می‌آورد. (و ما علی رسول الا البلاغ) پس پیامبر(ص) قوه مجریه و قوه حکومت نیست. چنانکه از آیات و احادیث نیز درست همین استنباط می شود»!

رادیکال خواندن تفکرات امام برای تطهیر نهضت آزادی
این نشریه همچنین در شماره سی ام خود که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در این دانشگاه توزیع کرده بود، در مطلبی با عنوان «بیست و دو بهمن؛ آغاز یا پایان؟!» نیز ضمن تبیین دیدگاه ها و نظریات جریان لیبرال و نهضت آزادی، اقدام به زیر سوال بردن دیدگاه ها و نظرات امام خمینی(ره) کرده و از وی تحت عنوان رادیکال یاد می کند!

ترویج دیدگاه های فردی که گنجی و کدیور ضدانقلاب هم می دانند چه کار است در دانشگاه های جمهوری اسلامی
این نشریه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «چالش اسلام و لیبرالیسم» اقدام به بازنشر متن سخنرانی «عبدالکریم سروش» فردی که منکر رسالت نبوی و همچنین وجود مقدس حضرت صاحب الزمان(عج) را زیر سوال برده، در دانشگاه واریک انگلستان نموده و تلاش کرده تا با ترویج دیدگاه های وی اقدام به زیر سوال بردن بنیان نگرش اسلام اصیل کرده و در جایگزین آن اسلامی التقاطی و لیبرال مسلک را عرضه نماید.

به گونه ای که در برخشی از مطلب فوق مشاهده می کنید سروش در سخنان خود بیان داشته است: "باز آمدن از یک اسلام تکلیف گرا و ایدئولوژیک و بی انعطاف و ناگشوده به تحولات فکری و عملی و رو آوردن به اسلام حقوق مدار و گشوده، چالش امروز ماست. امروز لیبرالیزم رقیب نیرومند ادیان است و برخلاف برداشت ظاهربینانه، چالش لیبرالیسم با اسلام، چالشی بس مهیب تر و سنگین تر از چالش مارکسیسم با اسلام است؛ چالشی که وضعیت انسانی- ایرانی- اسلامی- سیاسی امروز ما را صورتبندی می کند و بر شانه روشنفکران دینی وظیفه ای را می نهد که هیچگاه اینقدر سنگین نبوده است.

بدهکار کردن نظام جمهوری اسلامی در مقابل فتنه گران
یا همین نشریه در مطلب اصلی خود به مسئله حصر سران فتنه پرداخته و در بر روی جلد خود با انتشار تصاویری از «میرحسین موسوی»، «زهرا رهنورد» و «مهدی کروبی» به بازخوانی تاریخی حصر پرداخته و در بخشی از آن با حمله به نظام جمهوری اسلامی و حمایت از دیکتاتوری فتنه گران، اقدام به تغییر جایگاه شاکی و مجرم نموده و آورده است: "موسوی همچنان فرصت پاسخگویی به انتقادات را پیدا نکرده است و علی رغم تمایلش امکان حضور در صدا و سیما نیز از وی گرفته شده است. همچنین با وجود اینکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی از برگزاری دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتشان استقبال کرده اند، حاکمیت از برگزاری یک دادگاه صالحه نیز سر باز می زند".

 

جاسوس و آمریکایی دانستن مبارزان دینی
و یا جریانی دیگر در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نشریه ای مجازی در اقدامی قابل تأمل، با نوشتن مطلبی با عنوان «از چاله به چاه» دست به تحریف آشکار تاریخ زده و برای تحریف تاریخ مفروضات اشتباهی را آغاز و همان مفروضات را توضیح داده است به طوریکه در ابتدای نوشتار خود می نویسد: «28 مرداد سالروز کودتایی است که حاصل ائتلاف منحوس هواداران مرتجع حکومت پهلوی و برخی از مذهبیان به رهبری کاشانی و با دخالت سازمان های امنیتی آمریکا و انگلیس علیه دولت مرحوم مصدق رقم خورد.»

جزئیات بیشتر

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top