تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/10/06 - 15:01
کد خبر: 220850

در «دانشگاه صنعتی شاهرود» چه خبر است؟

واکنش تند دانشجویان به وزیر علوم درباره «تصادف خونین دو دختر دانشجو» با اتوبوس دانشگاه

واکنش تند دانشجویان به وزیر علوم درباره «تصادف خونین دو دختر دانشجو» با اتوبوس دانشگاه

دو تن از دانشجویان دختر دانشگاه صنعتی شاهرود، بر اثر تصادف با توبوس دانشگاه، مجروح شدند که بسیاری از دانشجویان این دانشگاه، دلیل عمده این حادثه را انتقال قسمت عمده‌ای از فضای اداری و آموزشی دانشگاه به پردیس فناوری، می‌دانند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در واکنش به مجروح شدن دو تن از دانشجویان دختر بر اثر تصادف با اتوبوس دانشگاه، نامه‌ای خطاب به وزیر علوم نوشتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دو تن از دانشجویان دختر دانشگاه صنعتی شاهرود، روز گذشته بر اثر تصادف با اتوبوس دانشگاه، مجروح شدند که بسیاری از دانشجویان این دانشگاه، دلیل عمده این حادثه را انتقال قسمت عمده‌ای از فضای اداری و آموزشی دانشگاه به پردیس فناوری می‌دانند و پیش‌تر نیز طی نامه‌ای به وزیر علوم، در این باره هشدار داده بودند.

حالا اما دانشجویان در اعتراض به این حادثه، نامه‌ای به محمد فرهادی ارسال کردند که در بخش مهمی از آن آمده است: در نامه قبل اشاره شده بود که متاسفانه مدیریت ضعیف دانشگاه صنعتی شاهرود به جای پرداختن به امور اصلی، مشغول امور حاشیه ای و هزینه های گزاف در پروژه ای مانند کمپ دورافتاده و بی بازده دهملاست. آیا روا نبود که این هزینه ها در خود دانشگاه و برای رفاه و امنیت دانشجویان دانشگاه صرف می شد تا شاهد این وقایع دلخراش نباشیم؟

متن کامل نامه را می‌خوانید:

جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با عرض سلام و تقدیم احترام

متاسفانه در پردیس فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود، تصادفی به وقوع پیوست، که هم باعث مجروحیت دو نفر از خواهران دانشجوی ما گردید و هم احساسات سایر دانشجویان را جریحه دار کرد. در نامه قبلی جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود به شما، در خصوص عدم وجود امنیت جانی برای دانشجویان در این پردیس و مشکلات عدیده این پردیس پر جمعیت، هشدارهای لازم داده شده بود و هنوز چند هفته از این هشدارها نگذشته است که شاهد وقوع این اتفاق تلخ برای دو دانشجوی دختر هستیم. آیا شایسته است که هر از چند گاهی شاهد وقوع حوادث دلخراش مانند حادثه غرق شدن دانشجوی دختر ایلامی در خرم آباد و مجروح شدن دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در اثر سهل انگاری مسئولان باشیم؟ آیا مسئولان ارشد وزارت علوم به منصوبان خود در دانشگاه ها گوشزد نمی کنند که دانشجویان در دستان آن ها امانت هستند و باید همانند فرزندان خود مراقب امنیت جانی، رفاهی و روانی آن ها باشند؟

جناب آقای وزیر
پس از نامه قبلی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بازرسانی به دانشگاه آمدند و جلساتی را با دانشجویان در خوابگاه ها برگزار کردند که فیلم همه اظهارات و شکایات دانشجویان موجود است. حال جای این پرسش باقی است که معنای وقوع این حادثه ناگوار که هشدارهایی در خصوص آن داده شده بود، جز این است که هیچ تغییری در راستای رسیدگی به شکایت های دانشجویان صورت نگرفته است همه بازرسی ها نمایشی بوده است؟ حتی شنیده شده است که آقای دکتر فاتح در جلسات از شکایات دانشجویان و سایر منتقدان نیز به صورت عصبی گلگی شدید کرده است و در نظر دکتر فاتح علی الظاهر این دانشجویان هستند که باید به خاطر مشکلات عذرخواهی کنند!! آیا حضرتعالی برای تسکین احساسات جریحه دار شده دانشجویان نباید قاطعیت خود را در عمل و برای دفاع از حقوق دانشجویان به مسئولین مستقیم این حادثه نشان دهید؟ آیا باقی ماندن مسئولین مستقیم و غیرمستقیم این حوادث یعنی دکتر فاتح به عنوان رئیس و دکتر رمضانی به عنوان معاون دانشجویی، در مناصب خود به ناراحتی بیشتر دانشجویان نمی انجامد؟ اگر خدای ناکرده این حادثه منجر به اتفاق ناگوارتری برای این دو خواهر عزیز ما می شد و تبعات امنیتی و رسانه ای شدیدی مانند حادثه خرم آباد را بر نظام و دولت محترم تحمیل می کرد چه کسی پاسخگو بود؟ آیا تضمینی وجود دارد که با وجود مدیریت ضعیف آقای دکتر فاتح و دکتر رمضانی، این اتفاقات ناگوار تکرار نگردد؟

آقای دکتر فرهادی
در نامه قبل اشاره شده بود که متاسفانه مدیریت ضعیف دانشگاه صنعتی شاهرود به جای پرداختن به امور اصلی، مشغول امور حاشیه ای و هزینه های گزاف در پروژه ای مانند کمپ دورافتاده و بی بازده دهملاست. آیا روا نبود که این هزینه ها در خود دانشگاه و برای رفاه و امنیت دانشجویان دانشگاه صرف می شد تا شاهد این وقایع دلخراش نباشیم؟ باید تکرار کنیم که کمپ دهملا به عنوان نماد حیف و میل اموال عمومی در راستای ایجاد یک کمپ به ظاهر آموزشی و در اصل تفریحی برای نورچشمی ها، در میان اساتید و مدیران قدیمی دانشگاه و قاطبه دانشجویان دارای مخالفان جدی است.

در پایان مجددا از حضرتعالی درخواست داریم که با مسئولان این واقعه ناگوار و سایر مشکلات حوزه رفاهی و دانشجویی، به ویژه شخص دکتر فاتح به عنوان رئیس دانشگاه و دکتر رمضانی، معاون دانشجویی، با قاطعیت برخورد شود. بدیهی است که ادامه این روند به مصلحت دانشگاه پرافتخار صنعتی شاهرود نیست و هر چه سریع تر باید برای مدیریت ضعیف دکتر فاتح تدبیری اندیشیده شود.

با تشکر
جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود

----

عکس تزئینی است

اعتراضات اما به اینجا ختم نشد و جمع دیگری از دانشجویان تحت عنوان دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در این خصوص، بیانیه‌ای صادر کردند که در بخش مهمی از آن آمده است: تصادف خونین امروز در پردیس فناوری های نوین که طی آن دو نفر از دانشجویان دختر به شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند در حالی اتفاق افتاد که محل تصادف میدان شهدا گمنام پردیس و ساعت تصادف دقیقا زمان تعطیلی کلاس ها و شلوغی معابر اصلی دانشگاه بود و طبیعتا در چنین زمان پر رفت و آمدی باید اتوبوس در میدان با سرعت کم حرکت کند ولی انگار به این مسائل هیچ گونه توجهی نشده است. البته برای دانشجویان این اتفاق چندان هم عجیب نیست؛ چرا که همه ما بارها شاهد رانندگی بسیار خطرناک برخی رانندگان اتوبوس ها بوده ایم و اعتراض به این نحوه رانندگی عموما با برخورد بد برخی رانندگان همراه بوده است.

متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِیًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصیرًا        
سوره مبارکه النساء آیه ۷۵
چرا در راه خدا، و مردان و زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟!

همان افراد ستمدیده‌ای که می‌گویند: «پروردگارا ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!

دانشگاه مهد علم و دانش است و دانشجو در آغوش آن به سوی تحصیل گام بر می دارد. آرامش خاطر و عدم وجود مشکلات رفاهی مهم ترین جزء لازم برای حرکت به سوی اهداف مقدس دانشجو و دانشگاهیان است. گرچه بی توجهی های برخی از مسئولین دانشگاه نسبت به امور دانشجویان در دانشگاه ما امری طبیعی و عادی است ولی تصادف وحشتناک امروز بار دیگر نشان داد این بی توجهی ها کم‌کم به سمت سهل انگاری و گاها بی عرضگی مسئولین پیش میرود و این آرامش خاطر در حال از بین رفتن است. طوری که  دانشجویان از این به بعد باید علاوه بر امکانات رفاهی نگران امنیت جانی خود نیز باشند.

در بررسی این حادثه بازخوانی چند نکته زیر ضروری به نظر می رسد:

وقتی دانشگاهی دانشجو می پذیرد موظف است متناسب با آن امکانات در اختیار دانشجو قرار دهد؛ اما متاسفانه دانشگاه ما با توجه به اینکه سالهاست از لحاظ تامین امکانات رفاهی لازم دچار مشکل است امسال نیز سیاست پذیرش حداکثری خود را به اجرا درآورده و اقدام به ثبت نام دانشجو حتی بیشتر از سال‌های گذشته کرده است. حال سوال اینجاست که مسئولین دانشگاه چقدر خود را در برابر این دانشجویان مسئول می دانند و در برابر این افزایش ظرفیت چه زیر ساختهایی را فراهم کرده‌اند؟

آنچه که در این چند ماهه اخیر بیش از هرچیز نمایان شد وضعیت نامناسب سرویسهای حمل و نقل دانشجویی و عدم مدیریت و نظارت کافی بر کار آنها بود. بی نظمی‌هایی که برخی مسئولان در مواجهه با آن انگار هیچ تخصص و تجربه ایی ندارند و تنها اداره امور را به خدا سپرده و با روش هایی آزمون و خطا گونه در پی حل مشکلات هستند.

مواردی از قبیل نبودن ظرفیت کافی برای جابه جایی تمامی دانشجویان و پرشدن بیش از اندازه اتوبوس ها، دیر آمدن و زود رفتن اتوبوس ها و عدم نظارت دقیق بر ساعات حرکت آنها، تغییر  ساعات حرکت سرویس ها، رفتار زشت و زننده برخی رانندگان در برخورد با دانشجویان که نه تنها در سطح دانشجو بلکه در سطح دانشگاه هم نیست و...

تصادف خونین امروز در پردیس فناوری های نوین که طی آن دو نفر از دانشجویان دختر به شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند در حالی اتفاق افتاد که محل تصادف میدان شهدا گمنام پردیس و ساعت تصادف دقیقا زمان تعطیلی کلاس ها و شلوغی معابر اصلی دانشگاه بود و طبیعتا در چنین زمان پر رفت و آمدی باید اتوبوس در میدان با سرعت کم حرکت کند ولی انگار به این مسائل هیچ گونه توجهی نشده است. البته برای دانشجویان این اتفاق چندان هم عجیب نیست؛ چرا که همه ما بارها شاهد رانندگی بسیار خطرناک برخی رانندگان اتوبوس ها بوده ایم و اعتراض به این نحوه رانندگی عموما با برخورد بد برخی رانندگان همراه بوده است.

حال سئوال اساسی اینجاست که آیا بعضی از رانندگان اتوبوس ها خیابان های دانشگاه را با آزادراه اشتباه گرفته اند؟ چه کسی ناظر بر رفتار رانندگانی است که با سهل انگاری خود جان دانشجو ها را بازیچه خود می کنند؟

این اتفاق بار دیگر اولیت بندی نامناسب مسئولین در اختصاص بوجه دانشگاه را پررنگ تر کرد؛ چرا که با گذشت چندین سال از افتتاح پردیس فناوری هنوز نه تنها زیرساختهای ابتدایی برای عبور دانشجو ها ساخته نشده بلکه دانشگاه برنامه ایی هم برای ساخت پیاده رو و نصب چراغ برق کافی در خیابان ها نداشته و بودجه دانشگاه را صرف فعالیت هایی مانند ساخت سردر و بوستان کرده است. در نتیجه دانشجویان برای رفتن به دانشکده ها مجبور به عبور از طول خیابان هستند که این موضوع در کنار توجیه نبودن راننده ها امکان حوادث زیادی را برای دانشجو ها به وجود آورده است.

از آنجایی که تصادف اخیر دومینوی بی مسئولیتی برخی مسئولان دانشگاه را به آخرین مرحله خود رساند. ما به عنوان دانشجویانی مطالبه گر که خودشان را در برابر اطرافیانشان مسئول میدانند خواهان ورود مستقیم ریاست دانشگاه به این موضوع و برخورد شدید قانونی با متولیان این فاجعه تأسف‌بار و غیرقابل‌توجیه هستیم. کسانی که  آبروی دانشگاه و خادمین واقعی آن را به بازی گرفته و نه تنها به وظایف خود عمل نمی کنند؛ بلکه با اهمال کاری موجب حوادث درد آور این چنینی می شوند.

و اعلام می داریم مسئولان اگر نمی توانند در بهبود وضعیت فعلی و فراهم کردن نیازهای اولیه دانشجویان اقدام موثری انجام دهند، ترک_منصب کرده و به فضای مقدس تدریس بپردازند؛ چرا که آنها یا از وضعیت نامساعد دانشجوها اطلاع ندارند و یا اطلاع دارند و در جهت بهبود آن کاری نمی کنند که در هر دو صورت بی کفایتند.

در پایان لازم به ذکر است، این بیانیه به دور از هرگونه تحرکات سیاسی و جهت جلوگیری از تضییع هر چه بیشتر حقوق دانشجویان منتشر شده و در صورت عدم پاسخگویی و شفاف سازی مسئولین اعتراضات را در سطوح بالاتر مانند تجمع یا تحصن مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جمعی از دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی شاهرود

----

اعتراض دانشجویان به نحوه مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، مسئله دیروز و امروز نیست؛ دانشجویان در موارد متعددی مراتب اعتراض خود را به بخش‌های مختلف مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود ابراز کرده‌اند.

قبلا نیز دانشجویان در نامه‌ای این معضلات را به وزیر علوم هشدار داده بودند و تیمی از وزارت علوم برای رسیدگی به شکایت دانشجویان به دانشگاه صنعتی شاهرود اعزام شد.

در بخش مهمی از نامه قبلی دانشجویان به وزیر علوم آمده بود: با انتقال قسمت عمده ای از فضای اداری و آموزشی دانشگاه به پردیس فناوری، متاسفانه نه تنها شاهد بهبود خدمت رسانی به دانشجویان مظلوم نبوده ایم، بلکه به علت بعد خارق العاده مسافت و دور افتادگی فضای های آموزشی، خوابگاهی و رفاهی این پردیس از هر نوع امکانات شهری، هر لحظه باید منتظر اتفاق ناگواری برای دانشجویان اعم از تصادف در بزرگراه، ضرب و جرح توسط اراذل و اوباش، حمله حیوانات وحشی مانند سگ و گرگ (به علت نزدیکی به بیابان های اطراف شاهرود) بود. متاسفانه مسئولین محترم دانشگاه به علت بهره گیری از وسیله نقلیه شخصی و اداری تصوری از این مشکلات را نیز در ذهن ندارند. به همه این مشکلات باید هزینه سرسام آور رفت و آمد به این پردیس و خوابگاه آن مخصوصا در شب را اضافه کرد. همچنین این مشکلات باعث کاهش زمان و کاهش بازدهی کلاس های عصر پردیس برای جلوگیری از مشکلات نقل و انتقال دانشجویان شده است. (متن کامل از اینجــــا)

دانشجویان در خصوص مشکلات صنفی و آموزشی اما نامه‌ای هم به رئیس دانشگاه نوشتند و از وی خواستند تا در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت مشکلات دانشجویان، ترتیب اثر دهد اما ظاهرا هنوز تغییر محسوسی اتفاق نیفتاده است که دانشجویان همچنان معترضند. (نامه دانشجویان به رئیس دانشگاه)

قبل از این ماجراها یعنی در اواسط ترم نیز مشکلات غذای دانشجویی، دانشجویان را مجبور به تجمع اعتراض آمیزی کرد که بتوانند اینگونه صدای اعتراض خود به کیفیت نامطلوب غذا را به گوش مسئولین بالادستی برسانند. (جزئیات بیشتر و تصاویر تجمع از اینجـــــا)

علی ای حال، حادثه دانشگاه صنعتی شاهرود از بیخ گوش دانشجویان گذشت و به قول دانشجویان باید خدا را شکر کرد که قربانی نداشت؛ اما آیا مسئولین باز هم دست روی دست می‌گذارند تا همچنان مشکلات دانشجویان ادامه پیدا کند؟ آیا دوباره باید منتظر حادثه‌ای جدید بود؟ معلوم نیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1395/10/06 - 16:20

اینکه دقت کردید و عکس دختران محجبه را به جای دختران بی حجاب در درسایت می گذارید جای تشکر دارد
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top