تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/10/08 - 15:34
کد خبر: 221119

اعتیاد میلیاردی؛ آمار تلگرام‌بازی ایرانیان درآمد

رییس پژوهشگاه فضای مجازی کشور گفته است که ۱۱ هزار کانال تلگرامی وجود دارد که بیش از ۵ هزار عضو دارند. مدیران این کانال‌ها طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید هویت خودشان را با ثبت‌نام در یک سامانه اینترنتی برای وزارت ارشاد احراز کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: رییس پژوهشگاه فضای مجازی کشور گفته است که ۱۱ هزار کانال تلگرامی وجود دارد که بیش از ۵ هزار عضو دارند. مدیران این کانال‌ها طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید هویت خودشان را با ثبت‌نام در یک سامانه اینترنتی برای وزارت ارشاد احراز کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از صبح نو؛ تلگرام حالا دارد آرام آرام به یکی از ترفندهای مهم فضای مجازی در میان ایرانیان تبدیل می‌شود. چیزی حدود 23 میلیون ایرانی در این شبکه پیام‌رسان عضویت دارند. آماری که جامعه ایران را به یکی از مشتریان اصلی تلگرام بدل کرده است.

پیام‌رسانی که در ابتدا بسیار ابتدایی و برای گفت‌وگوهای دو و چند نفره گروهی بود ولی با توسعه سخت‌افزار خود حالا به عنوان یکی از مصادیق «وب2» محسوب می‌شود. حالا دیگر کسی یا فردی نیست که برای خودش کانال اختصاصی نداشته باشد. کانال تلگرامی مشابه وب‌سایت به یکی از مصادیق فعالیت حرفه‌ای در فضای مجازی بدل شده است. رشد این کانال‌ها به حدی شده است که در حال حاضر چیزی حدود 170 هزار کانال تلگرامی فارسی‌زبان وجود دارد.

11 هزار کانال 5 هزار تایی به بالا داریم
دکتر مسعود اسدپور، رییس پژوهشگاه فضای مجازی کشور با اعلام این خبر گفته است رشد سریع شبکه‌های اجتماعی و فراگیری آن در دنیای امروز تأثیر چشمگیری بر ارتباطات اجتماعی گذاشته و همین امر باعث شده تا جامعه به الزامات و قوانین جدید در فضای مجازی نیاز پیدا کند. اسدپور که این اطلاعات را مدتی بعد از ضرب‌الاجل شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد برای احراز هویت مدیران کانال‌های تلگرامی داده این را هم اضافه کرده است که کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی باید به عنوان یک رسانه رسمی ثبت شوند:

«در حال حاضر از میان 170 هزار کانال تلگرامی فارسی زبان بیش از 11 هزار و 10 کانال دارای بیش از 5 هزار عضو هستند. کانال‌های تلگرام روزانه به طور متوسط حدود یک میلیون و 500 هزار مطلب منتشر می‌کنند که در مجموع بین 2.5 تا 3 میلیارد بازدید را طی یک روز رقم می‌زنند. از کانال‌های فعال در شبکه اجتماعی تلگرام 32 کانال بالای 500 هزار عضو و 7 کانال نیز بیش از یک میلیون عضو دارند که نشان می‌دهد این کانال‌ها تأثیر اجتماعی بسیار بالایی دارند.»

محتوای تلگرامی سخیف است
رییس پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه آمار جالبی هم از عضویت ایرانیان در این کانال‌ها داده است؛ هر کاربر ایرانی تلگرام به طور متوسط در 13 کانال عمومی عضو است و روزانه نزدیک به 100 مطلب در این کانال‌ها مطالعه می‌کند. اسدپور دیدگاه‌های جالبی هم در زمینه بالا بردن سرانه مطالعه توسط تلگرام دارد: «اگرچه تلگرام به تنهایی سرانه مطالعه کشور را بالا برده و امر اطلاع رسانی را سرعت داده و کم هزینه کرده؛ اما با توجه به این که بیشتر کانال‌های پربازدید در حوزه سرگرمی و خبر فعالیت می‌کنند، سطح مطالعه، سطح نازلی است و نشان می‌دهد برای استفاده صحیح از این حجم عظیم وقت آزاد و پتانسیل موجود، می‌بایست فرهنگ سازی گسترده‌ای صورت گرفته و با آموزش مناسب، مهارت‌های رسانه‌ای کاربران افزایش یابد. در این صورت آفات استفاده از این شبکه‌ها کاهش یافته و کارکرد این شبکه‌ها از کاربردهای محدود سرگرمی و فوق‌برنامه به کاربردهای جدی‌تر و متنوع‌تر مانند حوزه‌های آموزشی، تربیتی،علمی،اقتصادی، خدماتی و مهارت‌افزایی گسترش خواهد یافت.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top