تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/11 - 09:18
کد خبر: 221323

محمد ادریسی

اخبات‌گرایان و اکبات‌طلبان چه کسانی هستند؟

اخبات‌گرایان و اکبات‌طلبان چه کسانی هستند؟

پناه برای بی پناهان هستند، صبور در بحران ها و مشکلات می شوند، نگهبان می شوند. هماهنگ هستند. مدافع اند. رها نمی کنند و خدا در مشکلات و بحران ها و این انکسارنگهبان و مدافع آنهاست و نا امید رهایشان نمی کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد ادریسی//  جامعه وانسان ناقص و پرتحول است. تصحیح عقاید رسالت ماست اما تعویض عقاید فقط کار خداست.زندگی انسانها در مدل انتخاب آنهاست که خلاصه می شود.

از حواشی بگذریم .درمتون ما برای سنجیدن و انتخاب مسیر درباره ی چهره ها و تیپ های مختلف سخن به میان آمده است مثلاً با مسلمانان، مومنین، کافران، منافقین، متقیان، محسنین وغیره، پس بنابراین نخست باید صادق و رو راست باشیم و تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم و ببینیم که در کدام یک از این گروه ها قرار داریم و متناسب با روزگار و احوال خودمان آیات و روایات را انتخاب و بررسی کنیم و چه بسا با یک آیه و یا یک روایت یا یک کلمه از آنها بتوانیم یک عمر زندگی کنیم و زندگی بسازیم.

اکبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن کریم می خوانیم که: (إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏ کُبِتُوا کَما کُبِتَ‏ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ )؛ کلمه«کبت» به معناى خوار کردن و پایین کشیدن است و مکبت ها یا منکبت ها کسانی هستند که فقط برای خود سنگ به سینه می زنند ودر حقیقت می روند که رفته باشند حتی اگر هم به جایی نرسند و در خانه با خود میجنگند.

مشاوره و محاسبه و تدبیرشان کار گشا نیست و یا اینکه برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله ای استفاده می کنند و حقوق و حدود و خط قرمزها برایشان بی معناست و تا آنجا پیش می روند که نه تنها بندگان خدا را گرفتار که با خدا و رسولان و جانشینان او هم دشمنی می کنند چون دوستدار کسانی هستند که دشمن اند و دشمن کسانی می شوند که دوست اند.

اکبات طلبان ذلت سازند خواسته یا نا خواسته چون به آنها گفته شد ممنوع اما عبور کردند، شعله ورها دیدند و خاموش نکردند، به آنها اعتماد شد خیانت کردند، دست دراز شد نگرفتند، سفره پهن شد شکمبارگی کردند، نصحیت شنیدند و عمل نکردند، جرم وفساد دیدند و چشم پوشیداند، کم ها را زیاد دیدند یا که بلعکس و خلاصه اینکه که داده ها را با پست دادها مقایسه نمی کنند و این نتیجه ی گرایش و خواست خود آنهاست.

اخبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن هست که: ( فَلَهُ اسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِین)؛ کلمه «خبت» به معنای تواضع کننده وگوش به فرمان متواضع است و مخبتین کسانی هستند که بهتر طلب اند نه بیشتر طلب و برای رسیدن به خواسته هایشان از هر دری وارد نمی شوند، مغرور به امکانات و داشته ها و نا امید در نداشته ها نیستند.

پناه برای بی پناهان هستند، صبور در بحران ها و مشکلات می شوند، نگهبان می شوند. هماهنگ هستند. مدافع اند. رها نمی کنند و خدا در مشکلات و بحران ها و این انکسارنگهبان و مدافع آنهاست و نا امید رهایشان نمی کند.

اخبات طلبان آنهایی هستند که بینات و میزان ها را دیدند و معیارها گرفتند و پذیرفتند. در راه انسانیت خطرها را به جان خریداند، آزاد از آزادی شدن و به بندگی روی آوردند، خود را خرج بی ارزش ها نمی کنند، لِه نمی کنند و لِه نمی شوند و می دانند که غذای لذیذ،دفع. لباس شیک، نخ نما. آتش شهوت، خاموش و سقف ها ویران می شود و آنکه تنها و بی وطن می ماند روح آدمی است پس فرمان بر او می شوند.

این یک طرح بحث بود نه یک نتیجه گیری کامل که با تحلیل ها و عبرت از حوادث باید ببینیم طرز تفکر و اجرای اخبات گریان و اکبات طلبان و تفاوت آنها در طلب ها و گرایش ها چیست که این ها نقطه مقابل هم نیستند و آیا برای همه ی وضعیت ها و افراد زن و مرد و حتی جریانات دیروز، امروز و فردا است یا نه و لازمه ی آن انصاف و استدالال و نگاهی به متون اصلی و تاریخ خودمان و دیگران و گفتگو و کسب نظر است و درباره نشانه ها و مراحل و آثار و زمینه های اکبات و اخبات در فرد و جامعه ای که در آن بازار نقد ها و ایسم ها و تئوری های گذرا همچون بازار مسگرها است شاید ناگفته ها و حرف های در افکار و اندیشه های میدان ندیده قبل از در گور خوابیدن پیدا شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top