تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/18 - 11:29
کد خبر: 222178

محمد برم؛

ایران؛ برهم زننده سیاست «توازن ضعف» آمریکا در خاورمیانه

ایران؛ برهم زننده سیاست «توازن ضعف» آمریکا در خاورمیانه

کمی جلوتر و پس از اینکه سیاست دو ستونی آمریکا در منطقه خلیج فارس، با پیروزی انقلاب اسلامی برهم خورد سردمداران این رژیم تصمیم به ابلاغ سیاستی گرفتند که با تضعیف ملت و دولت حکومت های این منطقه از تکرار انقلابی دیگر جلوگیری کند این سیاست "توازن ضعف" نام دارد

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد برم// با شروع قرن بیست و یکم در کنار جهانی شدن اقتصاد و اطلاعات، اکنون ناامنی جهانی تمام ابعاد زندگی انسانی را دربر گرفته است. یکی از عوامل اصلی همه این نابسامانی ها عطش سیری ناپذیر امپریالیسم برای استثمار سایر ملل است. تشخیص دقیق اینکه کدام سیاست اعمال شده یا مورد نظر "امپریالیستی" می باشد مشکل است. امروزه امپریالیسم همانند گذشته سعی دارد در پس نقاب ناجی به استثمار ملل بپردازد.

در ادامه بحث طبق اصول ژئوپلیتیک هاووس هوفر "اهداف نظامی دولت نیاز به سیاست اقتصادی خودکفا دارد" و همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد اقتصاد آمریکا یکی از بدهکارترین های دنیا و به تعبیری در حال فروپاشی است و این فروپاشی به ازبین رفتن هژمونی آمریکا منجر خواهد شد.

کمی جلوتر و پس از اینکه سیاست دو ستونی آمریکا در منطقه خلیج فارس، با پیروزی انقلاب اسلامی برهم خورد سردمداران این رژیم تصمیم به ابلاغ سیاستی گرفتند که با تضعیف ملت و دولت حکومت های این منطقه از تکرار انقلابی دیگر جلوگیری کند این سیاست "توازن ضعف" نام دارد. اما مشکل اصلی این سیاست این است که به اشتراکات دینی و مذهبی مردم منطقه توجهی نشده است.

چیزی که ما امروز در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن می بینیم ابراز وجود همین احساسات مشترک است که به وسیله یک محرک خارجی، ایران به حالت پویا درآمده است. این پیروزی های راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه آمریکا را به نحوی گیج و گنگ کرد که استراتژی نظامی مطروحه خودش را نیز زیر سوال می برد. طبق استراتژی آمریکا در حمله به افغانستان و عراق در زمان بوش "گروه های تروریستی باید نابود شوند، با آنها نمی توان سازش نمود یا از طریق "سد نفوذ" استفاده کرد". اما چیزی که امروزه قابل مشاهده است سیاستی کاملا مخالف این استراتژی است.
هر چند هم که ما نظریه هایی از قبیل گفتگوی تمدن ها را مطرح کنیم، هستند دول با خوی و خصلت امپریالیستی که نظریه "برخورد تمدن ها" را مطرح کند حتی اگر از تبعات آن مطلع باشد.

اما برای ادامه این سیاست توسط جمهوری اسلامی، نباید سیاست خارجی در سیاست داخلی محور قرار داده شود چرا که این آشکارترین نقض استقلال کشور است. درهمین راستا و در جامعه مصرف زده امروزب شرکت های خارجی یا به تعبیری شرکت های در اختیار امپریالیسم در ایام گذشته بهتر از شرکت های داخلی توانست از منابع و منافع ملی ما استفاده ببرند. شاید زمانی پیش آمده که قراردادی مبنی بر واردات الاغ بسته ایم و زمانی پیش آمده که به دلیل اتخاذ یک سیاست، روزانه بالغ بر 100 میلیون دلار ضررکرده ایم اما هرچه بوده تا همین حد کفایت می کند. تقاضای بنده از دولت محترم این است تا در راستای مردمی سازی اقتصاد کشور به شرکت های دانش بنیان و اقتصاد محور اهتمام ویژه ای بورزد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top