تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/10/23 - 18:27
کد خبر: 222854

نگاهی به اظهارات اخیر رئیس دانشگاه آزاد درباره ظرفیت 70 هزار نفری مقطع دکتری!

پتانسیلِ آزادِ آزاد!

پتانسیلِ آزادِ آزاد!

در این بین سوالات مهمی دیگری نیز مطرح می شود، و آن این است که با توجه به نسبت دانشجو به استاد آن هم در این مقطع و در این دانشگاه تا چقدر دانشگاه آزاد می تواند برای این تعداد دانشجو، استاد، داشته باشد، آیا امکانات دانشگاهی از جمله آزمایشگاه و مسئله ارتباط پژوهش های صورت گرفته با صنعت لحاظ شده است؟

خبرنامه دانشجویان ایران: طبق تفاهم نامه وزارت علوم با دانشگاه آزاد در سال 94 هر 2 استاد نیمه وقت معادل یک استاد تمام وقت و هر 3 استاد مدعو معادل یک استاد تمام وقت در نظر گرفته می شود که با احتساب این موضوع درحال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به 37 است. البته این نسبت در دوره دکتری متفاوت خواهد بود و قطعا نسبت متوازنی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد، اخیرا در اظهار نظری قابل تامل گفت: "دانشگاه آزاد پتانسیل جذب 70 هزار دانشجوی دکتری را داراست که فقط نیمی از این ظرفیت را طی سال‌های اخیر جذب کرده است". در این گزارش بر آن شدیم تا با بررسی برخی آمار مربوط به این دانشگاه، اظهارات رئیس این دانشگاه را با امکانات و داشته های آن مقایسه نماییم.

*** تعداد واحدهای دارای دکتری دانشگاه آزاد
طبق آماری که در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مقطع دکتری تخصصی سال 1395 دانشگاه آزاد توسط مرکز آزمون این دانشگاه منتشر شده است، این دانشگاه در بیش از 150 واحد دانشگاهی، دانشجوی دکتری می پذیرد و با آماری که حمید میرزاده در رابطه با امکان جذب 70هزار نفری دانشجوی دکتری در این دانشگاه داده است، یعنی به طور میانگین واحدهای این دانشگاه قابلیت جذب 466 دانشجوی دکتری را دارند!

*** جزئیات آماری اساتید دانشگاه آزاد
تعداد 68 هزار و 303 استاد با دانشگاه آزاد همکاری می کنند که از این تعداد تنها 32 هزار و 453 عضو هیات علمی دانشگاه هستند و مابقی را اساتید حق التدریس تشکیل می دهند. در این بین درجه علمی حدود 2400 نفر(شامل 1406 دانشیار و 987 استاد تمام) از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، دانشیار یا استاد تمام است. البته از بین 2400 عضو هیات علمی با درجه دانشیار یا استاد تمام، حدود 1610 نفر تمام وقت هستند و مابقی اعضا، نیمه وقت هستند.

طبق تفاهم نامه وزارت علوم با دانشگاه آزاد در سال 94 هر 2 استاد نیمه وقت معادل یک استاد تمام وقت و هر 3 استاد مدعو معادل یک استاد تمام وقت در نظر گرفته می شود که با احتساب این موضوع درحال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به 37 است. البته این نسبت در دوره دکتری متفاوت خواهد بود و قطعا نسبت متوازنی نخواهد بود.

جدول مرتبه علمی اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت دانشگاه آزاد

مرتبه علمی

تمام وقت نیمه وقت جمع
مربی 9940 131 10071
بورسیه 4473 4473
مامور به تحصیل 975 975
استادیار 13508 1033 14541
دانشیار 1044 362 1406
استاد 566 421 987
جمع 30506 1947 32453

 

*** واکنش کارشناسان به اظهارات میرزاده
اما جدایی از آمارهای موجود و آورده شده، اعلام ظرفیت 70 هزار نفری برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه آزاد، تحلیل‌ها و سوالات زیادی را در پی داشته است. کارشناسان معتقد هستند، اعلام این آمار از سوی دانشگاه آزاد یک «تله» برای موج جمعیتی است که الان به این مقطع رسیده است.

یکی از فعالان رسانه ای حوزه دانشگاهی درباره این موضوع می گوید: "اعلام این ظرفیت خیلی عجیب است، این آمار به این معنی است که این دانشگاه حداقل باید 20 هزار عضو هیات علمی داشته باشد. وی ادامه می دهد: "به نظر من دانشگاه آزاد برای اینکه پیک جمعیتی کارشناسی عبور کرده با مشکل گردش مالی مواجه شده است، و همین مسئله باعث شده است برای ادامه حیات خود دست به این کار بزند، که بهترین کار مقطع دکتری است، که همین مسئله به چهار دلیل عمده است:
1- طولانی بودن فرایند کسب مدرک دکتری
2- گران بودن هر واحد تحصیلی
3- هزینه سنگین امتحان جامع هر دانشجو با احتساب 1.5 بار به ازای هر دانشجو
4- هزینه سنگین یک امتحان زبان ای پی تی دانشگاه آزاد

یکی دیگر از فعالان رسانه ای حوزه دانشگاه، در تحلیلی قابل تامل، این موضوع را یک «تله» برای دانشجویان عنوان می کند و به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» می گوید: "دانشگاه آزاد مگر چند واحد دانشگاهی دارد که بخشی از آن مقطع دکتری داشته باشد و آن بخش هم مگر چند درصد از رشته های موجود را می تواند به هر دانشجو ارائه دهد؟"

وی ادامه می دهد: "این دانشگاه قطعا با چالش های زیادی روبرو خواهد بود، ماجرای رشته های بدون مجوز این دانشگاه در مقاطع پایین تر هنوز هم ادامه دارد، و این مسئله در مقطع دکتری قطعا با واکنش های زیادی از سوی وزارت علوم روبرو خواهد بود".

این فعال رسانه ای ادامه می دهد: "آمدن شیب جمعیتی دهه 60 از ارشد به دکتری، یکی از دلایل این مسئله است و همین مسئله باعث شده است، این دانشگاه برنامه ویژه ای را برای جوانان داشته باشد، و چون هزینه تحصیل در این مقطع آن هم در دانشگاه آزاد بسیار بالا است، می تواند بهترین فرصت برای بهره برداری از دانشجوها باشد".

*** ابهامی بزرگ در مورد جذب دانشجوی دکتری
در این بین سوالات مهمی دیگری نیز مطرح می شود، و آن این است که با توجه به نسبت دانشجو به استاد آن هم در این مقطع و در این دانشگاه تا چقدر دانشگاه آزاد می تواند برای این تعداد دانشجو، استاد، داشته باشد، آیا امکانات دانشگاهی از جمله آزمایشگاه و مسئله ارتباط پژوهش های صورت گرفته با صنعت لحاظ شده است؟

سوال دیگر اینجاست که سخن رئیس این دانشگاه مبنی بر بودن ظرفیت برای جذب دانشجو آیا به معنای ظرفیت فیزیکی است؟ یا ظرفیت کیفی استاندارد را نیز شامل می شود؟

به هر حال آنچه که در این میان دیده می شود در «بازار» آشفته آموزش عالی کشور که کمتر برنامه ای تا قبل اجرایی شدن طرح «سنجش و پذیرش» برای اصلاح روش فعلی جذب دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی اندیشیده شده است، حال باید دید این طرح که در ابتدا با مقاومت دانشگاه آزاد و «بمب» دانستن آن توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی در حال پیاده شدن است، میتواند این بازار را از این حالت که سالی یک میلیون فارغ التحصیل «بیکار» تحصیل بازار کار میدهد، باشد؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
یاری
1395/10/26 - 11:09

کانال اطلاع رسانی رشته های بی مجوز دانشگاه آزاد
https://t.me/iaumojavez
دانشجو
1395/10/26 - 12:46

شما تنها خبرگزاری هستید که ماجرای رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد را پیگیری می کنید
متاسفانه باز معاون آموزشی وزارت علوم، امروز کاملا متناقض با صحبتهای قبلیشان، اعلام کردند که سعی میکنیم برای دانشجویان مشکلی ایجاد نشود
در حالیکه قبلا چندین بار گفته بودند رشته های بی مجوز تایید نمیشود
تکلیف ما چیست؟
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950818001479
http://mehrnews.com/news/3821118/
بالاخره کدام را باور کنیم؟
حسن پور
1395/10/27 - 09:46

بالاخره تکلیف رشته های بی مجوز چی شد ؟

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951026000454

هر دفعه یک چیز میگویند
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top