تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/25 - 15:45
کد خبر: 223010

دلیل ترس اسرائیل از سوریه چیست؟

حمله موشکی اسرائیل به انبارهای سلاح در فرودگاه نظامی المزه اولین حمله از این نوع نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود اما نکته جدید و غیرمنتظره شیطنت برخی پایتخت های عربی و مزدوران آنان است که در هر اقدام تجاوزکارانه اسرائیل و عدم واکنش به آن، نمود می یابد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حمله اسرائیل به فرودگاه نظامی المزه در نزدیکی دمشق این سوال را مطرح می کند که چرا اسرائیل از کشوری که درگیر جنگ و خونریزی است می ترسد و چرا در حمله اخیر از جنگنده های خود استفاده نکرد؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم  با اشاره به حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه المزه در نزدیکی دمشق، این سوال را مطرح کرد: دلیل ترس اسرائیل از کشوری که شش سال است درگیر جنگ و خونریزی است، چیست؟ چرا اکنون به این حمله دست زد؟ چرا به جای جنگنده از موشک استفاده کرد؟

شیطنت و بدخواهی برخی کشورهای عربی علیه سوریه
وی در مقاله خود افزود: حمله موشکی اسرائیل به انبارهای سلاح در فرودگاه نظامی المزه  اولین حمله از این نوع نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود اما نکته جدید و غیرمنتظره شیطنت برخی پایتخت های عربی و مزدوران آنان است که در هر اقدام تجاوزکارانه اسرائیل و عدم واکنش به آن، نمود می یابد.

گویی یک کشور عربی هدف قرار نگرفته و مهاجم نیز دشمن غاصب و اشغالگر یک سرزمین و مقدسات عربی و مسئول بسیاری از جنایت های جنگی علیه برادران عرب و مسلمان نیست.

این حمله به سوریه به عنوان یک کشور تاریخی و متمدن و ارزشمند و وارث عربی و اسلامی حمله به نظام حاکم و یا یک گروه خاص نیست، زیرا نظام حاکم آن نیز مانند بسیاری از نظام های قبلی که در طول هشت هزار سال در سوریه حکومت داشته اند، خواهد رفت اما این وطن است که تا ابد باقی می ماند.

سوریه خطر واقعی علیه اسرائیل است
عطوان در ادامه تاکید کرد: حمله جنگده های اسرائیلی به عمق خاک سوریه در این مرحله زمانی که کشور با جنگ ویرانگری روبه رواست، بی هیچ بحث و جدلی به این معنی است که سوریه خطری واقعی برای اسرائیل و موجودیت آن در زمان حاضر و آینده به شمار می آید و هر کس چیزی غیر از این بگوید و یا پیش بینی کند، واقعیت را درک نکره است و در صف دشمن قرار دارد.

وی یادآور شد: رسانه های اسرائیلی به نقل از نهادهای نظامی اعلام کردند در این حمله یک محموله موشکی بسیار دقیق زمین از نوع  «فاتح- 1» هدف قرار گرفت که برد آن  300 کیلومتر و وزن کلاهک جنگی انفجاری آن حدود 400 کیلوگرم است.

این رسانه ها مشخص نکردند که آیا این موشک ها قرار بود به دست حزب الله برسد یا به  انبارهای سوریه منتقل شود؟
البته این موضوع به هیچ وحه مهم نیست بلکه نکته مهم این است که این موشک ها بدون هیچ تردیدی فراتر از عمق اسرائیل را هدف قرار خواهند داد که همان شهرک تل الرشراش (ایلات) و دایمونا در صحرای نقب و همانجایی است که تاسیسات هسته ای اسرائیل قرار دارد زیرا در غیر این صورت موشک های اسرائیل آن را هدف قرار نمی دانند.

چرا اسرائیل در حمله به فرودگاه نظامی المزه از جنگنده استفاده نکرد؟
اما متوسل شدن فرماندهان نظامی اسرائیل به استفاده از موشک ها برای بمباران فرودگاه المزه  نشان می دهد اسرائیل جرأت نکرد از جنگنده های خود استفاده کند شاید از ترس سرنگونی آنها از سوی نیروی پدافند هوایی سوریه که موشک های اس -300 پیشرفته و ضد هوایی روسی را در اختیار دارند.

در این میان ستاد ارتش سوریه با اعلام اینکه به این تجاوز اسرائیل پاسخ خواهد داد، ماهیت این واکنش را و اینکه کجا خواهد بود، روشن نکرد بلکه تاکید داشت که بدون شک این تجاوز چه از خاک سوریه و یا پایگاهایی حزب الله بی پاسخ نخواهد ماند و اکنون فقط موضوع زمان مطرح است.

در این میان این سوال مطرح است: چه کسی پیش بینی می کرد که روند تحولات سوریه تغییر کند و ارتش سوریه شهر حلب را پس از شش سال آزاد کند؟ چه کسی انتظار داشت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به متحدان خود یا همان مخالفان سوری و حامیان عرب آنان پشت کند و با مسکو هم پیمان شود و توافق نامه های سه جانبه با روسیه و سوریه امضا کند که هدف از آن هماهنگی برای جلوگیری از برخورد هوایپماهایشان در حریم هوایی باشد.

چه کسی پنج سال پیش تصور می کرد مخالفان مسلح با نمایندگان دولت سوریه در ژنو و اکنون در آستانه و چه بسا فردا در دمشق پای میز مذاکره حاضر شوند؟
عطوان تاکید کرد: اما کسانی که این عبارت معمول سوریه را به تمسخر می گیرند که هر بار پاسخ می دهد در زمان و مکان مناسب به تجاوز اسرائیل واکنش نشان خواهد داد، به یاد داشته باشند زمانی که اردوغان جنگنده سوخو روسیه را هدف قرار داد و همه زبان به مدح و ستایش گشودند اکنون ببیند وی در کدام جبهه ایستاده است و با چه کسی در سوریه ائتلاف کرده است و این ائتلاف چگونه تحقق یافت؟

امیدواریم پاسخ سوریه به توهین های اسرائیل سریع باشد آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها موضوع فلسطین را از محاسبات خود حذف کرده و به متحد اسرائیل تبدیل شده اند و یا اینکه دست کم او را دشمن نمی دانند.

به هر حال شک نداریم که سوریه حتما به تجاوزات اسرائیل واکنش نشان خواهد د اد و روزهای آینده در این خصوص داور خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top