تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/10/26 - 15:54
کد خبر: 223156

اقدام غیرقانونی برخی واحدهای علمی‌کاربردی در ایام امتحانات؛

تسویه حساب قبل از ورود به جلسه امتحان!

با فرا رسیدن روزهای امتحان برخی از دانشگاهها بخاطر وصول طلب خود مانع حضور به موقع دانشجویان سر جلسه امتحان شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: با توجه به فرارسیدن فصل داغ ایام امتحانات در دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی گله و شکایت هایی از برخی واحدهای این مرکز آموزشی به گوش می رسد تاجایی که ذهن دانشجویان را به جای درس و امتحان روی بحث بدهی شهریه متمرکز ساخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی آخرین بازدید از برخی واحدهای دانشگاهی دانشجویانی را دیدیم که به خاطر نداشتن برگه های تاییدیه مالی و پرداخت نشدن کامل شهریه شان از ورود به جلسه امتحان منع و وقت امتحان مربوطه را ازدست داده بودند، در واقع آنها از این بابت بسیار ناراحت و نگران آینده درسی و دانشگاه خود بودند.
 
محوریت دانشگاه علمی کاربردی مهارت محوری است
اگرچه در نظام آموزشی، اعتقاد رایج بر فراگیری علم و دانش است، اما در آموزش های علمی کاربردی ساختار متفاوتی مطرح است یعنی پیش از آنکه آموختن دانشی خاص مدنظر باشد، بیشتر کسب مهارت و یادگیری حرفه ای خاص مدنظر قرار می گیرد به صورتی که در برنامه های آموزش علمی کاربردی، محوریت و اصالت آموزش بر مهارت یا فناوری خاصی متمرکز است و طرح مسائل علمی نیز در ارتباط با آن معنی پیدا می کند.
 
دانشگاه در مسیر ارتقای کیفیت
طرح هایی مانند انسجام بخشی، رتبه بندی مراکز آموزشی، عدم صدور مجوز برای مراکز آموزشی فاقد امکانات، سامان دهی شهریه ها و تدوین رشته های جدید مورد نیاز بازار کار، بازنگری برنامه های درسی موجود توسعه و گسترش دوره های کارشناسی ناپیوسته به عنوان نیازهای اساسی بخش های مختلف اقتصادی را به مورد اجرا گذاشته که نتایج بسیار ارزشمندی را نیز به همراه داشته است. 
 
ضمن اینکه وجود امکانات آموزشی جدید نظیر آزمایشگاه های پیشرفته و تجهیزاتمدرن در محیط آموزشی و در یک کلام نلفیق علم و عمل با حضور مدرسان توانا وصاحب نظر در رشته های خاص، شرایطی را به وجود آورده که دانشگاه جامع علمی کاربردی از لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی قرار گیرد.
 
ضرورت راه اندازی دوره های علمی کاربردی
در جوامع پیشرفته، فرآیند رشد و توسعه پایدار به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با آموزش های تقاضامحور دارد، بدان معنی که آموزش علوم در راستای نیازهای جامعه شکل می گیرند. 
 
در آموزش های تقاضامحور یا به عبارتی آموزش های علمی کاربردی، محور و تکیه آموزش، مبتنی بر فناوری است تا علم و مهارت درکنار یکدیگر ارائه شوند، بر همین اساس جایگاه آموزش های علمی کاربردی حاشیه ای و جنبی نیست، بلکه دارای جایگاهی بنیادی در آموزش عالی است و امروز این نظام آموزشی نوین یکی از ارکان آموزش عالی تلقی می شود که می تواند تمام ابعاد زندگی و تمام زمینه ها و حرف را در برگرفته و اکثر سطوح فناوری از ساده ترین مهارت ها تا پیچیده ترین فناوری ها را شامل شود.
 
برخی واحد های دانشگاهی گاهی از ماموریت اصلی خود به عنوان یک مرکز آموزش عالی نسل سومی و کارآفرین خارج شده و از آن مسیر و اهداف برنامه ریزی شده فاصله می گیرند.
 
درواقع  برخی از درس ها و رشته های آن ها از حالت مهارت محوری خود خارج شده و به سمت آموزش نظری رفته است که این مسئله خود اهداف تاسیس این دانشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
تامین هزینه های مالی دانشگاه از شهریه دانشجویان
مسئله ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار و حتی نداشتن برگه تاییدیه مالی در جلسه امتحان بر مشکلات این دانشگاه اضافه کرد، در همین راستا گیتی نژاد مدیر امور مالی واحد 10 دانشگاه علمی کاربردی توضیح داد: تمام هزینه های دانشگاه علمی کاربردی از شهریه پرداختی دانشجویان تامین می شود و  اگر افراد در مدت مقرر و قانونی شهریه های هر ترم خود را نپردازند، این تامین هزینه با مشکل مواجه می شود.
 
وی بیان کرد: ما در این واحد 2ماه قبل از شروع فصل امتحانات به دانشجویان موضوع گرفتن برگه تاییدیه مالی و پرداخت شهریه های خود را تذکر داده بودیم که متاسفانه تعدادی از آنها به این مسئله توجه نکرده و در زمان امتحانات با مشکل روبه رو شده اند.
 
گیتی نژاد ادامه داد: ممانعت از ورود دانشجویان بدون برگه تاییدیه مالی بدین علت است که برخی از این افراد شهریه چهار ترم را پرداخت نکرده اند، اما با تمام این اوصاف دانشجویان بدون برگه تاییدیه همان روز مجوز ورود به جلسه امتحانی را از مسئولان امور مالی دریافت کردند. 
 
وی عنوان کرد: 15 درصد از شهریه دانشجویان مربوط به دانشگاه جامع مرکزی و 85 درصد مابقی سهم واحد های دانشگاهی محسوب و هزینه های دانشگاه از این راه تامین می شود.
 
مدیر امور مالی واحد 10 دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی طبق قانون از ورود دانشجویان به جلسه امتحان جلوگیری نمی کند اما نکته مهم این است که هزینه های این دانشگاه باید تامین و این کار جز با شهریه دانشجویان امکان پذیر نیست.
 
ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار در جلسه امتحان خلاف قانون است
در همین رابطه غفاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع استان تهران گفت: بر طبق دستور ریاست دانشگاه، هیچ دانشجویی نباید به خاطر بدهی به دانشگاه، از حضور در جلسه امتحانی منع شود چرا که این مسئله خلاف قانون است.
 
وی ادامه داد: هرچند تامین هزینه های این دانشگاه به وسیله شهریه های دانشجویان است اما این دلیل نمی شود که یک فرد را به عنوان مراقب در جلوی درب سالن امتحانی گذاشت تا از ورودشان جلوگیری کند.
 
گفتنی است، با وجود آنکه مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار در جلسه امتحانی را خلاف قانون می دانند ولی در برخی از واحدهای دانشگاهی برای صدور مجوز ورود به جلسه امتحانی زمانی از وقت امتحان دانشجویانی را گرفته اند.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top