تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/10/27 - 12:17
کد خبر: 223247

دانشجویان تنبل موفق‌ترند یا دانشجویان درسخوان؟

وقتی سابقه کار و مهارت، از نمرات کارنامه دوران دانشجویی، مهمتر می‌شوند

وقتی سابقه کار و مهارت، از نمرات کارنامه دوران دانشجویی، مهمتر می‌شوند

طرز فکری عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر شما سخت درس بخوانید و به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شوید، شغلی مناسب با حقوق ایده‌آل خواهید یافت. اما متأسفانه واقعیت چیز دیگریست. اگرچه برای اکثر فرصت‌های شغلی نیاز به مدرک تحصیلی است، اما کسی به نمرات شما نگاه نمی‌کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: تقصیر کسی نیست؛ این بازار کار است که همه چیز را با پول، تحت سیطره خود در می‌آورد. از یکی برای علمش و از دیگری برای مهارت و تجربه‌اش استفاده می‌برد. بعضی هم در بزنگاه‌های این آشفته بازار، روی امواج اسکی می‌روند؛ یا خیلی بالا می‌روند و برایشان خوب می‌شود، یا زیر امواج دفن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حکایت دانشجویان و بازار کار امروز، همین است؛ فکر می‌کنید چقدر حاضرند به خاطر مدرک شما به شما حقوق بدهند؟ اصلا قرار است با چه مدرکی، در چه جایگاهی کار کنید؟ سابقه کار دارید یا قرار است از صفر آغاز کنید؟

طرز فکری عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر شما سخت درس بخوانید و به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ التحصیل شوید، تضمینی خواهد بود مبنی بر اینکه شغلی مناسب با حقوق ایده آل خواهید یافت. اما متأسفانه واقعیت چیز دیگریست. اگرچه برای اکثر فرصت‌های شغلی نیاز به مدرک تحصیلی است، اما کسی به نمرات شما نگاه نمی‌کند. بعد از فارغ التحصیلی آن چیزی که اهمیت دارد دانش شما و توانایی کار کردن در حوزه‌های مرتبط است.

پس چرا دانشجویانی پیدا می‌شوند که در پایان ترم به سختی نمره‌ پاس کردند و درس را گرفته‌اند اما به موفق ترین نوع انسان‌ها هم تبدیل می‌شوند؟ بیایید به ۷ علت از آن نگاهی بیندازیم.

1- آن‌ها زودتر از بقیه متوجه می‌شوند چه چیزی را نیاز دارند
دانشجویان تنبل وقت چندانی برای یادگیری چیزهای غیر ضروری صرف نمی‌کنند. اگر قرار باشد تحصیلات شما را تبدیل به یک متخصص فنی کند، نیازی نیست درباره فرهنگ، ادبیات و یا دروس مذهبی مقالاتی بخوانید یا بنویسید که در نهایت چیزی از آن‌ها عایدتان نشود. این دسته از دانشجویان نیز کمتر به کلاس‌های مورد نیازشان فکر می‌کنند، بر عکس بیشتر دغدغه حرفه مربوطه را دارند.

استیو جابز، مبتکر و کارآفرین مشهور از جمله کسانی بود هیچوقت تحصیلات دانشگاهی خود را تمام نکرد اما در عین حال بر بلندترین قله‌های صنعت آی‌تی ایستاد. چرا که خود را درگیر انجام کاری کرد که به آن علاقه داشت. او در طول سخنرانی معروفش در دانشگاه استفرد تأکید داشت که: «تنها راه موفقیت این است که باور داشته باشید کاری که انجام می‌دهید کاری بزرگ است؛ و تنها راه برای انجام کاری بزرگ این است که عاشق کار خود باشید. اگر تا کنون آن را نیافتید، به جستجو ادامه دهید؛ باز نایستید.»

2- آن‌ها تجربه‌های دسته اول را به دست می‌آورند
اکثر دانشجویان تنبلی که به زحمت واحدهای خود را پاس می‌کنند زودتر از بقیه همکلاسی‌های خود کار کردن را شروع می‌کنند؛ که همین باعث می‌شود آن‌ها نمره‌های پایین‌تری داشته باشند. چرا که برای داشتن یک زندگی مجبورند قید کلاس‌ها را بزنند. اما در عین حال آن‌ها تجربه‌ای را کسب می‌کنند که دانشجویان ممتاز از آن بی‌بهره‌اند و همه ما می‌دانیم که بدون تجربه واقعی، شانس کمتری برای استخدام وجود دارد.

3- آن‌ها شبکه‌سازی می‌کنند
در حالی که دانشجویان ممتاز در حال مطالعه موضوعات غیر ضروری هستند، دانشجویانِ تنبل ما در حال خواندن بسیاری از مقالات مفید و ایجاد ارتباط با افرادی همانند خود هستند. در زندگی واقعی شناختن آدم‌های قدرتمند و همچنین توانایی برقراری ارتباط با آن‌ها می‌تواند سکوی پرشی در زندگی حرفه‌ای شما ایجاد کند.

4- آن‌ها می‌دانند چطور از زندگی لذت ببرند
دانشجویان تنبل در طول دوران تحصیل به فکر خوش‌گذرانی خود نیز هستند و صبح‌ها دیرتر و خواب‌آلود سر کلاس‌ّها حاضر می‌شوند؛ اما با این حال از زندگی خود لذت می‌برند. همین اتفاق در هنگام کار کردن نیز برای‌شان رخ می‌دهد. قانون ساده‌ای است: افراد خوشحال از آن‌هایی که خوشحال نیستند موفق ترند.

5- آن‌ها ساده‌ترین راه حل‌ها را پیدا می‌کنند
بیل گیتس، یک میلیاردر و در عین حال متخصص علم کامپیوتر است که البته نمی‌تواند مدرک دانشگاهی خود را به رخ بکشد. با این وجود او مایکروسافت را تأسیس کرد که از گذشته تا حال یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه آی‌تی است. او بسیار روشنفکر است و بر عکس خیلی‌ها، هیچوقت نمره و حتی مدرک برایش ملاک نبوده است. یکی از نقل‌قول‌های معروف او اینست که «من همیشه یک فرد تنبل را برای انجام دادن کارهای سخت انتخاب می‌کنم، زیرا او یک راه آسان را برای انجام دادن پیدا می‌کند.»

6- آن‌ها رویای خود را دنبال می‌کنند
عمده‌ترین دلیل موفقیت این است که عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید. وقتی وارد دانشگاه می‌شوید به حدی جوان هستید که شاید متوجه نباشید چه چیزی واقعاً مورد نیازتان است. به همین دلیل این مسئله مهم جلوه می‌کند که شما مجبور نیستید تصمیماتی که والدین‌تان برای شما گرفته‌اند را دنبال کنید. به الیزابت هولمز، جوان‌ترین زن میلیاردر که انقلابی در پزشکی پدید آورد نگاه کنید؛ او از دانشگاه استفورد که یکی از معتبرترین دانشگاه‌هاست بیرون آمد تا رویای خود را دنبال کند.

7- آن‌ها می‌دانند با چه چیزی در مبارزه هستند
موفقیت نیازمند هوش هیجانی، استقامت، علاقه و از همه مهمتر توانایی غلبه بر شکست است. در تجارت هم همانند زندگی، مسیری پر از فراز و نشیب در پیش رو است و این هیچ ارتباطی به نمرات درسی شما ندارد. دانشجویان تنبل‌تر موفق‌تر هستند فقط به این خاطر که معنی مبارزه را می‌دانند. شروع این مبارزه پاس کردن امتحانات دست و پا گیر و پایانش بدست آوردن سرمایه برای راه اندازی کسب و کار خودشان است. و سپس مبارزه‌ای دیگر.

نمرات فقط مشتی عدد هستند که شاید چند سال بعد به آن‌ها بخندید. دستاورد واقعی تبدیل شدن به یک شخص موفق در دنیای واقعی است. اگر شما با نمرات پایین فارغ التحصیل شدید ناامید نباشید. زندگی واقعی و درس‌های واقعی در بیرون از کلاس‌های درسی دانشگاه اتفاق می‌افتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top