تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/10/28 - 11:46
کد خبر: 223363

برای روزهای پایانی امتحانات و کنکوری‌هایی که وقت ندارند؛

حجم بالای منابع امتحانی را چگونه در کمترین زمان مسلط شویم؟

حجم بالای منابع امتحانی را چگونه در کمترین زمان مسلط شویم؟

دانشجویی که برای مطالعه خود زمان‌بندی مشخصی دارد، بیش از هرچیز به تکنیک‌های تخصصی در مطالعه نیازمند است تا برنامه‌ای چارت بندی شده حاوی ساعت مطالعه و بخور نخورهای شب‌های امتحانی و تماشای تلویزیون و مواردی از این دست.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی روزهای پایانی امتحانات در دانشگاه‌های سراسر کشور را پشت سر می‌گذاریم، همچنان التهاب مطالعه‌ی درسی در بین دانشجویان فراگیر است؛ تب کنکور برای متقاضیان ارشد و دکتری.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ممکن است در این ایام از روش‌های مطالعه و تمرکز، توصیه‌ها و حرف‌های زیادی به میان بیاید اما پرداخت به این سوژه، کمی تکراری و البته خسته کننده برای دانشجویانی است که درگیر مطالعه هستند.

دانشجویی که برای مطالعه خود زمان‌بندی مشخصی دارد، بیش از هرچیز به تکنیک‌های تخصصی در مطالعه نیازمند است تا برنامه‌ای چارت بندی شده حاوی ساعت مطالعه و بخور نخورهای شب‌های امتحانی و تماشای تلویزیون و مواردی از این دست.

هرچند دانشجویان جدیدالورود به ویژه در مقطع کارشناسی، حتما نیاز به برنامه مطالعاتی برای سال‌های اولیه تحصیل خود خواهند داشت تا برای سال‌های بعدی و کنکور ارشد و دکتری دیگر روی روال بیفتند اما دامشجویانی که اکنون در مطالعات پیش از آزمون اردشو دکتری هستند، تقریبا می‌توانند برنامه‌ای مشخص و کاربردی برای مطالعه خودشان تنظیم کنند.

بر همین اساس، یکی از تکنیک‌های ناب مطالعه که می‌تواند در کمترین زمان ممکن، بیشتر حجم اطلاعات را در ذهن دانشجوی امتحانی و کنکوری جای دهد، به عنوان روش «تند خوانی» در سراسر جهان معروف و البته بسیار کاربردی است.

امروزه دیگر تکنیک «تند خوانی» دیگر منحصر به افراد مهم و یا مسئولان بلندپایه و سیاستمداران و این قبیل افراد که به واسطه فرصت کم و لزوم جایگزینی و آگاهی از حجم بالای اطلاعات و اخبار نیست.

افراد بسیاری اعم از دانشجو و غیر دانشجو از این روش بهره می‌گیرند و در زمان خود صرفه جویی می‌کنند.

بر همین اساس «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 10 تکنیک مهم از این روش کاربردی را در اختیار مخاطبین گرامی می‌گذارد:

1- از صفحات فهرست مندرجات کتاب استفاده کنید تا دیدی سریع و کلی از محتویات کتاب به دست آورید، بخصوص بار اولی که از یک کتاب استفاده می کنید، یادداشت هایی از بخشها و قسمت هایی که بیشترین ارتباط را با مطالعه شما دارند، تهیه کنید.

2- مشخص کنید تندخوانی چه موقع مناسب است؟ به طور مثال اگر هدف شما دستیابی به یک نمای اجمالی از موضوع باشد تندخوانی مفید است. اما اگر به اطلاعات دقیقی نیاز دارید، تندخوانی صرفا برای یافتن بخش هایی از کتاب که می باید عمقی مطالعه شوند شما را یاری می کند.

3- آزمایش کنید و ببینید آیا تندخوانی واقعا برای کتابی که مطالعه می کنید کاربرد دارد؟ برخی کتاب ها به درد تندخوانی می خورند (به طور مثال در شرایطی که کتاب دارای عناوین اصلی و فرعی متعددی باشند و زمانی که اولین جمله هر پاراگراف بیانگر اطلاعات جامعی درباره تمام پاراگراف باشد.-

4- تندخوانی را به وسیله مروری سطحی بر عنوان های اصلی و فرعی، اولین و آخرین جمله پاراگراف و تمام پاراگراف های اول و آخر بخش ها یا فصل ها آزمایش کنید.

5- سعی کنید هر عادتی را که در ارتباط با تند خوانی دارید مثل “تلفظ لغات”، ترک کنید. بسیاری از ما یاد گرفته ایم با سرعتی که صحبت می کنیم کلمات را بخوانیم. درحالی که مغز ما سریع تر از زمانی که لغات را بیان می کنیم می تواند آنها را درک کند. با این وجود بسیاری از افراد مطالب را پس از ادا کردن می خوانند.

6- تمرین کنید و به جای لغت، یک گروه از لغات را یکباره درک کنید. در اکثر عبارات فقط یک یا دو کلمه اساسی و مهم وجود دارند و برای استنباط معنی عبارت نیازی به خواندن بقیه کلمات نیست.

7- همچنان که مهارت در تندخوانی را پرورش می دهید پیش از شروع به خواندن، یک برنامه کار تنظیم کنید. به طور مثال فهرستی از سوالاتی که می خواهید پاسخ آنها را پیدا کنید، تهیه نمایید. سپس در حالی که به تندخوانی مشغول هستید ذهن شما به طور خودکار تمایل به ذخیره کردن اطلاعاتی دارد که پاسخگوی سوالات شماست.

8- وقتی شما در مورد موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید، می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می دانید بنمایید. این کار باعث می شود تندخوانی و معلومات فعلی شما پا به پای هم پیش بروند و به شما این امکان را می دهد تا از روی مطالبی که درحال حاضر می دانید سریع تر بگذرید. صرف دقت برای خواندن مطالبی که می دانید، مورد ندارد.

9- به طور مداوم مروری به مطالب قبلی داشته باشید. به طور مرتب به چند صفحه قبل از مطلبی که در حال خواندن آن هستید، برگردید و نکات اصلی را که در حال تندخوانی یاد گرفته اید به خاطر آ ورید. به علاوه کنترل کنید و ببینید در هر نگاهی که به مطالب قبلی می اندازید، آیا نکته مهم و جدیدی می یابید؟ امکان دارد بار اولی که تندخوانی کردید مطالب مهم را از قلم انداخته باشید.

10- به طور مرتب نگاهی به صفحات بعدی بیندازید مگر اینکه مشغول خواندن رمان و داستان باشید. دانستن اینکه چه مطلبی پس از این خواهد آمد، برای حفظ توجه شما به مطلبی که درحال خواندن آن هستید مفید است. مطلب بعدی ممکن است دلیل ترتیب و تنظیم مطالب را به صورتی که نوشته شده اند، برای شما روشن سازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top