تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/03 - 09:44
کد خبر: 223934

گزارش تحلیلی از سیستم اطفاء حریق برج میلاد؛

سیستم اعلام و اطفاء حریق در ساختمان‌های بلند چگونه باید باشد؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق در ساختمان‌های بلند چگونه باید باشد؟

از سوی دیگر شاید برای خیلی از افراد بعد از این حادثه مسئله حفاظتی ساختمان های در مواجهه با آتش سوزی مورد سوال قرار می گیرد؛ در این گزارش به تشریح "سیستم انتقال آب برج میلاد" می پردازیم که نحوه خاموش کردن و مقابله با اینگونه حوادث است قبل از آنکه یک حادثه به بحران تبدیل شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: برج میلاد، با توجه به اندازه و شرایط خاص خود، همانطور که در ضوابط نیز تعیین شده است نیازمند سیستم آتشنشانی خشک جدا از سیستم لوله کشی تر ساختمان می باشد.  آب سیستم آتش نشانی برج میلاد از منبعی با گنجایش حدود ۸۵ متر مکعب تأمین می شود. با توجه به اندازه ی بزرگ و همچنین حساسیت های برج میلاد، از سیستم بارنده خودکار (اسپرینکلر) استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صبح روز پنجشنبه با اعلام خبر آتش سوزی در ساختمانی در خیابان جمهوری ماموران آتشنشانی ایستگاه حسن آباد به محل حادثه اعزام شدند؛ اما پس از حدود سه ساعت از شروع آتش سوزی و حضور 200 نیروی آتش نشان از 10 ایستگاه و جدال با شعله های که چندین بار خاموش شده بودند ولی دوباره زبانه کشیده بودند؛ ساختمان تجاری 53 ساله پلاسکو فروریخت و متاسفانه نزدیک به 25 نفر که بیشتر آنان را آتشنشانان را شامل می شد زیر تلی از خاک و آهن و بتن ماندند و تاکنون پس از گذشت سه روز از این حادثه هنوز دو تن از این عزیزان را توانسته اند از زیرآوار بیرون بکشند و یک نفر دیرگ هم به دلیل جراحات بسیار در بیمارستان به فیض شهادت نائل آمدند.

روز گذشته در گزارشی با عنوان «حادثه پلاسکو و جای خالی استفاده از روش‌های نوین اطفاء حریق +عکس» که در آن به طور مفصل به بحران ایمنی در ساختمان های بلند و نحوه برخورد با حادثه هایی مانند آتش سوزی در پلاسکو بحث شد.‌ از سوی دیگر شاید برای خیلی از افراد بعد از این حادثه مسئله حفاظتی ساختمان های در مواجهه با آتش سوزی مورد سوال قرار می گیرد؛ در این گزارش به تشریح "سیستم انتقال آب برج میلاد" می پردازیم که نحوه خاموش کردن و مقابله با اینگونه حوادث است قبل از آنکه یک حادثه به بحران تبدیل شود.

تعریف برج های بلند
برج‌های بلند از این جهت اهمیت زیادی دارند که برای چندین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طرفی برای انجام یک طرح بزرگ چندمنظوره، طبعاً باید توان فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف در کشور موجود باشد؛ همچنین باید شرایطی فراهم کرد که همه بتوانند در کنار هم و با برنامه‌ریزی کار کنند.
وقتی کشوری فناوری موشکی دارد، یعنی که مهندسی مکانیک، هوا و فضا، شیمی و متالوژی، کامپیوتر، برق و مخابرات پیشرفته‌ای دارند و مهمتر اینکه می‌توانند این فناوری‌ها را در کنار هم قرار دهند و محصول نهایی تولید کنند.

  نحوه تحلیل برج هم باید اینگونه باشد، برای ساختن یک برج، باید توان مهندسی عمران و سازه، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، برق مخابرات و همچنین قدرت تولید و کنترل ساخت قطعات، تاسیسات و غیره وجود داشته باشد و البته شرایطی که این فناوری‌ها بتوانند کنار هم کار کنند.

ساخت یک برج مخابراتی، تلویزیونی
کلنگ ساخت این برج در دی ماه سال ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکان‌سنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران) بر زمین خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین زادروز امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با نام برج میلاد تغییر یافت.

ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید، در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.

تصاویری از مراحل ساخت برج میلاد


آبرسانی در ساختمانهای بلند
با توجه به اینکه شبکه آبرسانی شهری تنها برای آبرسانی هایی با حداکثر ۶ طبقه طراحی شده است، به منظور آبرسانی به ساختمان های بلند، نیاز به منبع ذخیره و بوسترپمپ داریم حتی در مواردی که تعداد طبقات کم باشد ولی مشترکین ساختمان زیاد باشند به علت کمبود قطر انشعاب اصلی ساختمان به این سیستم نیاز داریم، به این منظور ساختمان را به چند zone  (بخش) تقسیم می کنیم.

حداقل و فشار حداکثر برای لوازم بهداشتی در هر zone  یک تا ۵ پارک می باشد و از آنجایی که هر ۱۰ متر ارتفاع معادل یک بار می باشد یک ساختمان ۵۰ متری را نمی توان در یک منطقه فشاری قرار داد، زیرا در صورت تامین فشار طبقه آخر، فشار طبقه اول از مقدار مجاز بیشتر می‌شود از این رو برای ساختمانهای بلند هر ۶ تا ۸ را یک zone فشاری در نظر میگیرند.

آبرسانی در برج میلاد برای اطفای حریق چگونه است؟
سیستم های آبرسانی آتش نشانی در ساختمان های بلند به سه دسته ی سیستم خشک، سیستم تر، سیستم مرکب  که از تر و خشک تشکیل شده است تقسیم می‌شود. 

۱. سیستم خشک: در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی ، منبع آب مورد نیاز جهت استفاده در سیستم لوله کشی جعبه آتش نشانی و یا قرقره آتش نشانی از منابع آب ساختمان و یا محل مورد استفاده جداست و به سیستم لوله کشی آب شهری ساختمان ارتباطی ندارد. بنابراین در حالت عادی داخل لوله ها و جعبه آتش نشانی و قرقره آن، آب وجود نداشته و خشک می باشد. بطور استاندارد ورودی بالای جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند

 ۲. سیستم تر : در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از آب شهری تامین می گردد. لوله کشی این سیستم به لول کشی آب شهری ساختمان متصل بوده و اجازه میدهد همیشه در این سیستم آب در وجود داشته باشد بطوریکه هرگاه شیر ورودی جعبه آتش نشانی و نازل سر لوله باز شود آب جریان می یابد.بطور استاندارد ورودی پایینی جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند

۳. سیستم مرکب (تر و خشک) : در این نوع سیستم ، با توجه به شرایط ساختمان نظیر مساحت، ارتفاع آن و غیره از ترکیب دو سیستم تر و خشک همزمان استفاده می گردد. در زیر ، سیستم های لوله های تر برای استفاده ساکنین جهت اطفاء آتش های کوچک در نظر گرفته شده است .در ساختمان های بلند باید یک پمپ خودکار برای رساندن آب ( از لوله شهر ، تانک ذخیره یا منبع ) به جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد.

برج میلاد، با توجه به اندازه و شرایط خاص خود، همانطور که در ضوابط نیز تعیین شده است نیازمند سیستم آتشنشانی خشک جدا از سیستم لوله کشی تر ساختمان می باشد.  آب سیستم آتش نشانی برج میلاد از منبعی با گنجایش حدود ۸۵ متر مکعب تأمین می شود. با توجه به اندازه ی بزرگ و همچنین حساسیت های برج میلاد، از سیستم بارنده خودکار (اسپرینکلر) استفاده شده است.

نقشه آب افشان های طبقه همکف

محل قرارگیری جعبه های آتش نشانی (جعبه های آتش نشانی در کنار راه های ورود و خروج و پلکان قرار دارد)



 

شبکه بارنده خودکار ( آب افشان یا اسپرینکلر)
۱. این سیستم می بایست به نحوی طراحی گردد که پوشش کامل برای تمامی محلهای پارک خودرو تائید شده فراهم گردد ( ترجیحاً بر روی هر پارکینگ یک آب فشان )

۲. در صورتی که اجرای شبکه بارنده برای تمامی فضا الزامی باشد ، ضروریست نسبت به طراحی این شبکه با منظور نمودن شعاع پوشش ۳ متر بنحوی که پوشش صد در صد محیط تامین گردد اقدام شود.

۳. شبکه اسپرینکلر کاملاً مجزا از شبکه سیستم تر آتش نشانی اجرا شود.

۴. شبکه اطفاء اتوماتیک آبی باید در ترکیب با سیستم اعلام حریق باشد.

۵. هر بنایی که بیش ار ۱۰ پارگینگ داشته باشد بایستی به سیستم اسپرینکلر مجهز باشد.

ضوابط مربوط به طراحی سیستم آب آتش نشانی
۱. ساختمان ها و مجتمع های مسکونی تا ۴ طبقه که واحد های تشکیل دهنده آن ها کمتر از ۱۰ واحد باشند اجرای سیستم لوله کشی آب آتش نشانی تر و (نصب جعبه F )
الزامی می باشد.

۲. ساختمان ها یا مجتمع های مسکونی ۵ تا ۶ طبقه بالای همکف و ساختمان های ۴ طبقه بالای همکف با تعداد ۱۰ واحد و بیشتر اجرای سیستم لوله کشی آب آتش نشانی تر و خشک به صورت ترکیبی الزامی می باشد.

۳. ساختمان ها و مجتمع های مسکونی ۷ طبقه بالای پیلوت و بیشتر و همچنین ساختمان های بند قبل زیر بنای بیش از ۵۰۰۰ متر و تمامی ساختمان های خاص (مطابق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان) الزاما باید سیستم آب آتش نشانی این ساختمان ها شامل شبکه لوله کشی سیستم خشک مستقل از شبکه لوله کشی تر NFPA باشد مطابق با استاندارد های

۴. سیستم لوله کشی آب آتش نشانی سالن های اجتماعات ، انبار ها ، واحد های تجاری و صنعتی زیر نظر کارشناس آتش نشانی انجام می شود. نصب جعبه F جنب درب خارج از ساختمان با متعلقات لوله ی نواری و ساختمان ها با متعلقات لوله لاستیکی فشار قوی و هوزریل صورت می گیرد.حداکثر فاصله جعبه ها از یکدیگر ۳۰ متر.

۵. عایق بندی لوله ها و اجزاء پمپ و متعلقات آن و مخزن مواد اطفائی در صورتی که در فضای باز باشد الزامی می باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top