تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/03 - 10:20
کد خبر: 223944

فوت کوزه‌گری/3/ موفق‌ترین کار آفرینان چگونه زمین خوردند؛

همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!

همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!

اینکه یک شرکت کارش را فقط «خوب» انجام بدهد، کار اصلی یک کارآفرین نیست. کارآفرین های موفق حداقل را برای شرکتشان نمیخواهند و کارشان را مدام گسترش میدهند و خودشان را برای آینده آماده میکنند. چون من تیمم را به دو بخش تقسیم کرده بودم که روی دو استارت آپ متفاوت کار کنند، رشد شرکت اول متوقف شد و من وقت بیشتری نداشتم تا روی استارت آپ دوم بگذارم و آن را موفق کنم.

خبرنامه دانشجویان ایران: رسیدن به توسعه پایدار یکی از چش ماندازهای برنامه برنامه بیست ساله کشور است و یکی از راهکارهای آن دستیابی به علم و فناوری روز است و یکی از راه های تحقق آن، شرکت های دانش بنیان و حمایت از شرکت های داخلی هستند؛ شرکت هایی که تشکیل میشوند تا نیازهای کشور را در عرصه های فنی، کشاورزی، صنعتی، س المت و... تامین کنند و به مرور حر فهایی برای گفتن در عرصه جهانی داشته باشند. شاید این راه در ابتدا سخت و ناهموار به نظر برسد، اما کاری ممکن است که نیازمند خواستن همه ماست؛ هر کس به نوبه خود و در حد و اندازه خویش.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از کارهای مفید میتواند برداشتن موانع ریز و درشت از سر راه سازندگان ایده های خام باشد؛ موانعی با نام تسهیلات، استاندارد، مجوز، مالیات، بیمه و... در واقع بروکراسی ای که به دلیل دولتی بودن اقتصاد، حجیم تر و سنگین تر شده و حالا به مانعی برای تولید ایده تبدیل شده است و مدیران شرکت ها مدعی هستند که با این معضالت دست به گریبانند. از سوی دیگر هستند افرادی که همین پیچ و خم های اداری را هم نمی دانند، فارغ التحصیلان دانشگاهی «خوش فکر» مصداق این نوع افراد هستند که به دلیل ناآگاهی از چگونگی حضور در بازار دانش بنیان و کارآفرین، به ناچار به دنبال کار کارمندی و رابطه بازی برای حضور در یک اراده میروند.

ما سعی داریم در سلسله شماره هایی ضمن پرداختن به مشکلات شرکت های دانش بنیان و شرکت های داخلی، به معرفی افراد کارآفرین موفق در این عرصه با تشریح رمز موفقیت آنها بپردازیم. البته در این شماره راه هایی که منجرب به شکست یک کارآفرین می شود، آمده است.

ماهنامه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از منابع اصلی این گزارش ها است. بخش اول (قوانین دست وپاگیر؛ چالش شرکت‌های دانش‌بنیان برای بقا در بازار رقابت)؛ بخش دوم (چگونه یک برند داخلی را از مرگ نجات دهیم؟).

کارآفرینی درست مثل نشستن در یک چرخ و فلک است. گاهی وقت ها بالا هستید و از هیجان نفستان بند می آید و گاهی وقت ها هم با سر به سمت زمین می آیید و هر لحظه منتظرید به شدت به زمین برخورد کنید. چه چیزی میتواند شما را در این مسیر حفظ کند تا به موفقیت برسید؟

یک میلیون دلار روی شرکتی سرمایه گذاری کردیم که هیچ وقت شروع به کار نکردهمه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!
هیتن شاه، از موسسان شرکت کا مپیوتری K I S S m e t r i c s

من و همکارم یک میلیون دلار روی راه اندازی یک شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب سرمایه گذاری کردیم که این شرکت هرگز لانچ نشد. ما خیلی ایده آل گرا بودیم و از هر چیزی بهترین را می خواستیم. بنابراین بهترین چیزی که می توانستیم ساختیم، اما اصلا به این نکته توجه نکردیم که مشتریانمان به چه چیزهایی اهمیت می دهند. الان یاد گرفتیم که چطور هوشمندانه پولمان را خرج کنیم؛ روی یادگیری هر چه بیشتر سرمایه گذاری کنیم و به خواسته های مشتریانمان و آنچه که آن ها را راضی می کند، توجه داشته باشیم.

یک تجارت موفق به توجه صد در صدی نیاز دارد، هر چیز دیگری فقط حواس شما را پرت می کند
جیسون دیمرز، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت AudienceBloom

حدود دو سال قبل در آرامش و با موفقیت یک کمپانی را اداره میکردم. همه چیز به آرامی پیش می رفت، بنابراین با خودم فکر کردم میتوانم وقت کمتری را به مدیریت تیم اختصاص بدهم و روی یک استارت آپ جدید کار کنم که واقعا هیجا نزده ام کرده بود. بیشتر وقتم را با کار روی آن پروژه میگذراندم که جدید و خیلی مهیج بود. مهمتر از همه اینکه کار روی یک سرمایه گذاری جدید واقعا جالب همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!بود. در این زمان شرکت قبلی داشت کارش را با موفقیت انجام میداد و این کورم کرده بود.

اینکه یک شرکت کارش را فقط «خوب» انجام بدهد، کار اصلی یک کارآفرین نیست. کارآفرین های موفق حداقل را برای شرکتشان نمیخواهند و کارشان را مدام گسترش میدهند و خودشان را برای آینده آماده میکنند. چون من تیمم را به دو بخش تقسیم کرده بودم که روی دو استارت آپ متفاوت کار کنند، رشد شرکت اول متوقف شد و من وقت بیشتری نداشتم تا روی استارت آپ دوم بگذارم و آن را موفق کنم.

استارت آپ دوم هم شکست خورد و امروز audiencebloom از هر زمان دیگری قوی تر است و به سرعت به رشد خود ادامه میدهد، چون من همه حواسم را معطوف آن کرده ام.

اول یک وب سایت طراحی کردیم و بعد از مشتریانمان درباره آن سوال کردیم
رابین چیس، موسس زیپ
کار وقتی کاری را راه اندازی میکنید، با سرعت هر چه تمام تر سراغ مشتری هایتان بروید و از آنها یاد بگیرید تا محصول خود را تولید کنید. در شرکت گولوکو که دومین شرکت من بود و در زمینه اشتراک گذاری خودرو به صورت آنلاین کار میکرد، ما پول زیادی را صرف راه اندازی وب سایت و نرم افزارهای مورد نیاز کردیم، بدون ای نکه اول خودمان را به مشتری ها نزدیک کرده باشیم و درگیر نیازها و خواسته هایشان بشویم و این یعنی بخش عمده ای از کار ما صرفا بر مبنای حدس هایی که می زدیم استوار بود و همین هم باعث شد شکست بخوریم.همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!

از اول به مشتریانتان توجه کنید
مت گالیگان، از موسسان شرکت سیرکا
با وجود اینکه شرکت قبلی که راه انداختم، یک شکست بزرگ و اساسی بود، ولی این تجربه درس گرانبهایی به من دارد: دیوانه وار روی مشتری هایتان تمرکز کنید. ما در آن شرکت ایده ای عالی و تیم فنی فوق العاده باهوشی داشتیم، ولی شیفته تکنولوژی خودمان و تصور اولیه ای شدیم که از نیازهای مشتریانمان در ذهن داشتیم، به جای اینکه واقعا با آن ها حرف بزنیم و مستقیم از خودشان بازخورد بگیریم. وقتی در نهایت نظرات واقعی مشتری ها را شنیدیم، آن قدر دور شده بودیم که نمیتوانستیم ایده مان را تغییر دهیم و پروژه مان شکست خورد.

همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!یکی از بزرگترین اشتباهات ما در moz این بود که پروژه های «بیگ بنک» راه می انداختیم
رند فیشکین، از موسسان Moz
یکی از بزرگ ترین اشتباهات ما در Moz این بود که پشت سر هم پروژه های بیگ بنگی راه می انداختیم که به ماه ها تلاش و برنامه ریزی احتیاج داشت و به نظر نمیرسید که در آن مدت پیشرفت چندانی هم بکند. واقعا ناراحت کننده است، چون این روش چند بار هم جواب داد تا اینکه بالاخره در آخرین پروژه با اشتباهمان مواجه شدیم؛ به این ترتیب که پروژه ای که در سال 2011 شروع شد و تصور می کردیم در جولای 2012 به مرحله نهایی برسد، تا سپتامبر 2013 به تاخیر افتاد. یکی از بدترین چیزها در دنیای استارت آپ این است که شما برای پروژهای بیش از یک سال بودجه بگذارید و برنامه ریزی کنید.

همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!من خیلی دیر شروع کردم، خودم را درگیر شغلی کرده بودم که مدت ها بود از آن متنفر بودم
لئو بابائوتا، کارآفرین و نویسنده کتا بهای
پرفروش من خیلی دیر شوع کردم، چون از شکست می ترسیدم یا خیلی به خودم اعتقاد نداشتم. درگیر شغلی شده بودم که مد تها بود میدانستم از آن متنفرم و به جای این که به نوشتن ووبلاگ یا راه انداختن کسب و کاری که عاشقش بودم بپردازم، هر روز سر کار می رفتم. اگر چیزهایی را که امروز می دانم، آن روز می دانستم، حتما یک دهه زودتر شروع میکردم. البته اینکه هرگز شروع به انجام کاری نکنید که دوستش دارید، بدترین سناریوی ممکن است.همه راه‌هایی که به شکست ختم می‌شود!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top