تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/11/04 - 16:44
کد خبر: 224157

مروری بر حوادث روزهای اخیر دانشگاه شهید بهشتی؛

تجمعی صنفی که سیاسی شد!

تجمعی صنفی که سیاسی شد!

تجمع کاملا صنفی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، خواه ناخواه با برکناری یکباره و بدون اطلاع قبلی رئیس این دانشگاه، گره خورده است. هنوز زمانی از تجمع نگذشته بود که خبر برکناری رئیس دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد و فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور را متوجه خود کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: تجمع کاملا صنفی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، خواه ناخواه با برکناری یکباره و بدون اطلاع قبلی رئیس این دانشگاه، گره خورده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی طی چند روز گذشته  در اعتراض به مشکلات آموزشی تجمعی برگزار کردند و با در دست گرفتن پلاکاردهایی سعی کردند تا مراتب اعتراض خود را به مسئولین دانشگاه ابراز کنند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نسبت به ابلاغیه جدید آموزشی +عکس

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نسبت به ابلاغیه جدید آموزشی +عکس

اما هنوز زمانی از انتشار خبر این تجمع نگذشته بود که خبر برکناری محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد و فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور را متوجه خود کرد.

هرچند که برکناری طهرانچی با توجه به تلاقی زمانی، مرتبط با تجمع دانشجویان یا حتی متاثر هرچند کم از آن در اذهان عمومی به نظر می‌رسید اما مصاحبه‌ی حجت‌الاسلام پورذهبی رئیس نهاد رهبری دانشگاه شهید بهشتی در این باره، کمی از حرف و حدیث‌ها در این باره کاست.

پورذهبی گفت که روز قبل از انتشار خبر برکناری، وزیر علوم در تماسی با دکتر طهرانچی پایان فعالیت وی را در جایگاه ریاست دانشگاه شهید بهشتی به دلیل پایان حکم ریاستش اعلام کرد. این یعنی قبل از برگزاری تجمع اعتراض آمیز دانشجویان، تصمیم برکناری رئیس دانشگاه، گرفته شده بود.

از طرفی دانشجویان معترضی که خواهان تجدید نظر مسئولین دانشگاه در نحوه‌ی ارائه خدمات آموزشی بودند فعلا دست نگه داشتند تا با سرپرست جدید، جلسه‌ای برگزار کنند.

ظاهرا قرار است نمایندگان دانشجویان معترض دانشگاه شهید بهشتی، امروز ساعت 15 با سیدحسن صدوق، سرپرست جدید دانشگاه جلسه‌ای برگزار کنند.

این در حالی است که اعتراض گسترده دانشجویان حتی اگر بی‌ربط با برکناری طهرانچی باشد اما هنوز نتوانسته است حاشیه‌های به وجود آمده درباره برکناری رئیس دانشگاه شهید بهشتی را بپوشاند.

یکی از مهمترین حاشیه‌های برکناری طهرانچی، اظهارات جنجالی وی در واکنش به برکناری‌اش و ارتباط احتمالی این ماجرا به پرونده تحصیلی برادر رئیس جمهور بود که هنوز پاسخی از سوی مراجع قانونی مثل وزارت علوم یا دفتر ریاست جمهوری در بر نداشته است.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به برخی از خبرنگاران درباره اینکه این شائبه مطرح شده که برکناری‌اش به‌دلیل انتشار اخباری درباره تحصیل رانتی برادر رئیس‌جمهور در این دانشگاه و ممانعت‌هایی که از سوی گروه مربوطه در دانشگاه صورت گرفته، بوده که وی به خبرنگاران پاسخ داد: من چیزی نمی‌دانم، مسئولیت بنده بهمن‌ماه تمام می‌شود و "العاقل بالاشاره"؛ و در بیان علما نکاتی است که شما خبرنگاران باهوش آن را متوجه می‌شوید. (اینجــــا)

حالا انگار دقیقا معلوم نیست که زیر پوست دانشگاه شهید بهشتی چه می‌گذرد؛ دانشگاهی که یکی از استراتژیک‌ترین مراکز آموزش عالی کشور است و بالطبع بعد از برکناری برخی روسای دانشگاه‌ها در دورات تصدی توفیقی و فرجی‌دانا در وزارت علوم، انتظار برکناری طهرانچی نیز می‌رفت اما این کار تا روز گذشته انجام نشد!

عملکرد بعضاً جناحی و سهمی وزارت علوم در دوران تصدی توفیقی و فرجی‌دانا را می‌شود یکی از مهمترین دلایل بر استیضاح اولین وزیر علوم دولت یازدهم دانست. حال آنکه ماندن طهرانچی در ریاست دانشگاه شهیدبهشتی تا آخرین ماه‌های فعالیت دولت یازدهم، نشان دهنده‌ی ابهامات فراوانی در این عملکرد است.

نقل قول‌های غیر رسمی در خصوص نزدیکی طهرانچی به مرحوم هاشمی و رودربایستی دولت با رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، گمانه‌ی دیگری است که از سوی منابع غیر رسمی در این روزها منتشر شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که تکلیف ریاست دانشگاه شهید بهشتی چه خواهد شد؛ آیا صدوقی به عنوان رئیس جدید معرفی می‌شود یا فرد دیگری جایگزین طهرانچی خواهد شد؟

و در این میان، تکلیف اعتراض دانشجویان چیست؟ آیا سرپرست فعلی یا رئیس آینده‌ی دانشگاه شهید بهشتی، دانشجویان و اعتراض فروخفته‌ی آنها درباره خدمات آموزشی که عملا به حاشیه رفت را فراموش می‌کند و بی اهمیت از کنار آن می‌گذرد یا فکری به حال آنها خواهد کرد؟

باید منتظر ماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top