تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/05 - 09:43
کد خبر: 224217

ترامپ و برساختن دوگانه جنگ و صلح

برجسته ­سازی و ضریب دهی به مواضع تند و غیرمتعارف ترامپ از سوی برخی از رسانه­ های داخلی و شبکه ­های بیگانه هم چون بی­ بی­ سی، در راستای بازتولید و بازسازی «دوگانه جنگ و صلح» صورت می­ گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: برجسته ­سازی و ضریب دهی به مواضع تند و غیرمتعارف ترامپ از سوی برخی از رسانه­ های داخلی و شبکه ­های بیگانه هم چون بی­ بی­ سی، در راستای بازتولید و بازسازی «دوگانه جنگ و صلح» صورت می­ گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، هر چند که سند امنیت ملی ایالات متحده در سال 2015 اشاره می ­کند که ایران اصلی­ ترین تهدید امنیتی ملی آمریکا و متحدین منطقه ­ایش است؛ اما تقریبا در طول دو دهه گذشته و حتی بر اساس برآوردهای کارشناسان سیاسی – امنیتی، در آینده نیز، تقابل نظامی گسترده و یا به عبارتی جنگ با ایران، در دستور کار ایالات متحده آمریکا نخواهد بود. هرچند که در ادبیات باراک اوباما، جمله «همه گزینه روی میز است» تکرار می­شد، اما بیان این گزاره و تکرار آن، مصرفی صرفا سیاسی داشت. 

اما آن چه که اولویت راهبردی ایالات متحده آمریکا در مورد ایران را نشان می­دهد، نه تقابل نظامی، بلکه اعمال تحریم­ های هدفمند و هوشمند است. جمع ­بندی نهادهای راهبردی ایالات متحده از میزان اثرگذاری چنین مولفه ­ای و به صورت خاص، تاثیر آن بر دیپلماسی و رفتار هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران، نیز موید اولویت راهبردی تحریم برای این کشور است. چرا که تحریم هم ساختار سیاسی ج.ا.ا را حفظ می ­کند ( به دلیل مشخص نبودن عواقب فروپاشی و ارزیابی دقیق آن) و هم از تبدیل ایران به یک قدرت منطقه ­ای مسلط، ممانعت می­ کند.

حال با آمدن ترامپ آیا قرار است که مطلوب و اولویت راهبردی ( یعنی تحریم ) ایالات متحده در مورد ایران تغییر کند؟ به طور قطع می توان گفت خیر و بلکه تحریم ­های ایران بسیار متحمل است به حوزه­ های موشکی نیز تسری یابد و گسترده ­تر شود. از سویی دیگر، ترامپ سعی خواهد کرد تا در اجرای بخش ­ها و حوزه­ هایی از برجام که با منافع آمریکا مغایرت دارد و مطلوب این کشور نیست، ایجاد اخلال کند و آن را عملیاتی نکند. هر چند که نسبت به تیم لیبرال قبلی حاکم بر کاخ سفید، دیدگاه­ های یکجانبه ­گرایانه شدیدتری دارد و بنابراین، پاسخگویی و انعطاف کمتری نیز به فشارهای طرفین درگیر در برجام، نشان خواهد داد. هر چند که قابلیت تفسیر بالای برجام و ضعف شدید گزاره­ های الزام ­آور آن ( که حتی در دولت اوباما، گزاره الزام آوری چون مدت زمان برداشته شدن تحریم ­ها نیز زیر سوال رفت)، امکان مانور ترامپ را در بحث تحریم ­ها، تقویت خواهد کرد.

بنابراین در مجموع می­ توان گفت که اولویت و مطلوبیت راهبردی تحریم، کماکان بر دوران مدیریت ترامپ نیز سایه انداخته است و لذا، تفسیر صحبت­ ها و مواضع ترامپ به تشدید نظامی­ گری و افزایش امکان تقابل سخت با ایران ( آن گونه که در برخی از رسانه­ های داخلی مطرح می­ شود)، بیش از معطوف بودن  به تبیین کارشناسی، معطوف به انگیزه­ های سیاسی است.

به عبارتی، برجسته ­سازی و ضریب دهی به مواضع تند و غیرمتعارف ترامپ از سوی برخی از رسانه­ های داخلی و شبکه­ های بیگانه همچون بی­ بی ­سی، در راستای بازتولید و بازسازی «دوگانه جنگ و صلح» صورت می­ گیرد. دوگانه ­ای که به باور اتاق فکرهای این رسانه­ ها، می­تواند ترس مورد نیاز برای جهت­ دهی به کنش انتخاباتی جامعه ایرانی را تولید و ایجاد نماید.

قرائت و خوانش این رسانه ­ها از مواضع ترامپ برای افکار عمومی در داخل کشور این است که «با وجود بر سرقدرت بودن چنین فرد جنگ ­طلب و تهاجمی، احتمال برخورد سخت بین ایران و آمریکا تقویت شده و به قدرت رسیدن فردی تندرو و افراطی ( بخوانید هر فردی غیر از گزینه مورد نظر این جریان رسانه ­ای) در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، می­ تواند پازل جنگ و تقابل نظامی ایران و آمریکا را تکمیل کند.

بنابر آن چه که در ابتدای یادداشت بیان شد، اساسا تقابل سخت با ایران، جزو مطلوبیت و اولویت راهبردی ایالات متحده آمریکا قرار ندارد و چنین بازنمایی­ هایی از ترامپ در برخی از رسانه­ های داخلی، صرفا معطوف به مصرف سیاسی و داخلی است. به بیانی بهتر، تولید دوگانه «جنگ و صلح» از متن مواضع و کنش ­های سیاسی ترامپ، تلاشی برای تولید ترس و به تبع آن، فربه ­سازی سبد رای جریان غرب گرای داخلی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top