تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/11/11 - 11:14
کد خبر: 224950

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سوخت 20 درصدی برای راکتور تهران تولید می‌کنیم

سانتریفیوژهای IR-8 یکی از پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای طراحی و ساخته شده توسط دانشمندان کشورمان می‌باشد که آزمایش‌های مکانیکی خود را طی سه سال گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته است. ظرفیت غنی سازی این ماشین حدود بیست برابر ظرفیت سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 که هم اکنون درحال تولید هستند، می‌باشد."

خبرنامه دانشجویان ایران: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان ابعاد مختلف سانتریفیوژهای IR۸ به چگونگی روند غنی‌سازی بیشتر از ۶هزار سو از سال دهم برجام به بعد پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، سازمان انرژی اتمی ایران عصر شنبه( 9 بهمن ماه) با صدور بیانیه‌ای از آغاز تست سانتریفیوژهای IR-8 با تزریق گاز UF6 خبر داد. آنطور که در بیانیه این سازمان تصریح شده: "این مرحله مهّم در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه بدون محدودیّت تحقیق و توسعه و بر اساس حقوق و تعهدات کشورمان در چارچوب برنامة جامع اقدام مشترک ( برجام ) صورت می‌گیرد."

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "سانتریفیوژهای IR-8 یکی از پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای طراحی و ساخته شده توسط دانشمندان کشورمان می‌باشد که آزمایش‌های مکانیکی خود را طی سه سال گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته است. ظرفیت غنی سازی این ماشین حدود بیست برابر ظرفیت سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 که هم اکنون درحال تولید هستند، می‌باشد."

برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سراغ بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور حقوقی، بین‌الملل و پارلمانی سازمان انرژی اتمی میرویم. او  در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سانتریفیوژهای IR8 را بهترین نوع سانتریفیوژها خواند و تاکید کرد: به لحاظ ظرفیت غنی سازی به بهترین نوع سانتریفیوژها رسیده ایم.

سوخت 20 درصدی برای راکتور تهران تولید می کنیم/ هفته گذشته یک برنامه 5 ساله با روس ها امضا کردم/زمان بهره برداری از سانتریفیوژهای 190 هزار سو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما سانتریفیوژهای IR4 وIR6 را هم داریم تاکید کرد: سانتریفیوژ IR8 از نظر ظرفیت بیشتر از بقیه است و از سانتریفیوژهای نوع اول یعنی IR1 پیشرفته تر است.

کمالوندی با بیان اینکه سانتریفیوژهای IR8 یک دوره سه ساله مکانیکال داشته اظهار داشت: سانتریفیوژها معمولا زمان زیادی را طی می کنند تا بلوغ خود را داشته باشند تا بتوانند به بخش صنعتی برسند تا ما بتوانیم از آن تولید انبوه داشته باشیم و برای بخش صنعتی استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به محدودیت های ایران در حوزه غنی سازی که به واسطه برجام ایجاد شده است بیان داشت: تا سال دهم قرار نیست بیشتر از "6 هزار سو" غنی سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه الان به این ماشین ها نیاز نداریم خاطرنشان کرد: از این فرصتی که داریم استفاده می کنیم تا این ماشین ها را بهینه کنیم و به حدی برسیم که بتواند بیشترین ظرفیت ممکن را داشته باشد.

کمالوندی این مرحله را که تزریق گاز UF6 است را یک مرحله مهم خواند و بیان داشت: این مرحله هم یک تست مکانیکال، هم یک تست فیزیکال و هم یک تست شیمیکال یا شیمیایی است و خوشبختانه نتایج اولیه نشان داده که وضعیت این ماشین ها امیدوار کننده و قابل اعتماد است و باید فرایندهای خودش را طی کند.

وی با اشاره به اینکه فرصت کافی داریم و در زمان مناسب می توانیم غنی سازی صنعتی را با حداقل 190 هزار سو شروع کنیم اظهار داشت: در آن وقت تولید انبوه این ماشین ها را نیز در دستور کار قرار می دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این حداقل 190هزار سو را برای سال پانزدهم در نظر گرفتیم خاطرنشان کرد: در سال دوازدهم نیز یک ظرفیت قابل توجهی وجود دارد ولی وقتی می خواهیم به 190 هزار سو برسیم در واقع سال پانزدهم برجام است که الان یک سال آن گذشته است و ما 14 سال دیگر آن ظرفیت صنعتی را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این به این معنا نیست که تولید این سانتریفیوژها تا آن موقع به صورت انبوه انجام نمی شود بلکه اینها می تواند تولید شود و عملا از سال هشتم هم ما یکسری تولیدات محدود داریم که از سال دهم اقدامات دیگری در مورد آن صورت می گیرد.

کمالوندی در خصوص زمان شروع به کار هزاران سانتریفیوژ IR8 گفت: این موضوع به سال های دوازدهم به بعد موکول می شود و برای غنی سازی سوخت نیروگاهی استفاده خواهند شد.

وی با بیان اینکه سوخت 20 درصدی را برای راکتور تهران تولید می کنیم اظهار داشت: از راکتور تهران برای تولید رادیو دارو استفاده می شود و سوخت رادیو دارو هم خود مرحله پیچیده ای از تولید سوخت است که به نسبت تولید سوخت نیروگاهی پیچیدگی آن کمتر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سوخت راکتور تحقیقاتی معمولا در داخل استخرهای آب نگهداری می شود و فعالیتهای آن در داخل همین آب صورت می گیرد، بیان داشت: از این جهت این سوخت نمی تواند مشکل ایمنی زیادی ایجاد کند  اما سوخت نیروگاهی که داخل نیروگاه است همیشه در معرض درجه حرارت بالای نیروگاه است و از این جهت این تکنولوژی بسیار پیچیده است و باید این تکنولوژی را کامل کنیم.

وی در رابطه به این تکنولوژی به سفر هفته گذشته خود به روسیه اشاره کرد و ادامه داد: آنجا یک نقشه راهی را با طرف روسی خودمان امضا کردم که یک برنامه 5 ساله را برای همکاری دو کشور فراهم کرده است.

کمالوندی در پایان خاطرنشان کرد: ما در حقیقت با این سانتریفیوژها در سال های آینده تولید سوخت های نیروگاهی خواهیم داشت تا اقدام به تولید برق کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top