تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/12 - 13:59
کد خبر: 225103

مهدی سلامی

آیا عزت و اعتبار ایرانیمان بازگشته است؟

آیا عزت و اعتبار ایرانیمان بازگشته است؟

دولتمردان ما بارها اذعان داشته اند که هرگونه تخطی از برجام، اقدام متقابل مارا در پی خواهد داشت. در برجام صراحتا اشاره شده است که هرگونه اقدام اتحادیه اروپا آمریکا و سایر دول غربی در ممانعت از برقراری روابط سیاسی و تجاری مناسب در پسابرجام نقض صریح برجام است.

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی سلامی*// روز 27 ژانویه بود که دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده با صدور حکمی به اعمال محدودیت هایی برای ورود و پذیرش پناهجویان کشورهای درگیر جنگ و نیز ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا پرداخت.

دستور ترامپ مبنی بر این ممنوعیت و محدودیت ها را می توان سیاسی و نیز نژاد پرستانه دانست. ممنوع کردن ورود اتباع هفت کشور مسلمان و همچنین ممنوعیت ورود پناهجویان سوری در کنار استثنا قائل شدن برای ورود مسیحیان این کشور به خاک آمریکا خود مهر تاییدی بر اعمال تبعیضات در خلال این حکم می باشد.

جدا از چنین اقدامات تبعیض آمیز و بحث برانگیز، آنچه که برای ملت و دولت ایران قابل تامل است، جای دادن نام جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای درگیر جنگ نظیر سوریه، عراق، لیبی و یمن است. ناگفته نماند که هدف از اجرای این حکم جلوگیری از وقوع حملات تروریستی در داخل خاک آمریکا بوده و این بدین معناست که جمهوری اسلامی ایران هم تراز کشورهای درگیر جنگی که پایگاه های گروه های تکفیری تروریستی در آن مستقر است، قرار می گیرد. با کنار هم قرار دادن این گفته ها می توان به تحقیر وارده بر نام ایران در صحنه جهانی و به تبع آن کاهش اعتبار ناشی از آن پی برد.

سال 92 بود که رییس جمهور کشورمان وعده بازگشت عزت را به پاسپورت ایرانی داد. بعد از برجام نیز امید به این وعده و عملی شدن آن پررنگ تر از قبل شد. حال به نظر می رسد اقدامات انجام شده در اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما و حکم جدید صادره از طرف دونالد ترامپ کاملا در جهت عکس عمل کرده و همان عزت گذشته را هم از ما ستانده است.

12 سال پیش نیز بعد از آنکه در برابر خواسته های آمریکا در تعطیلی تاسیسات هسته ای خود سر فرود آوردیم، چندی نگذشت که کشورمان از طرف دولت بوش به عنوان محور شرارت معرفی شد. این اتفاق میتوانست تجربه ای خوب برای چنین روزی باشد و اعتقاد به اعتبار بخشیدن به دولت و ملت ایران از طرف چنین کشوری را از همان ابتدا زیر سوال ببرد.

دولتمردان ما بارها اذعان داشته اند که هرگونه تخطی از برجام، اقدام متقابل مارا در پی خواهد داشت. در برجام صراحتا اشاره شده است که هرگونه اقدام اتحادیه اروپا آمریکا و سایر دول غربی در ممانعت از برقراری روابط سیاسی و تجاری مناسب در پسابرجام نقض صریح برجام است.

در حالی که میبینیم دولت عراق بلافاصله پس از صدور این حکم، اقدام کاملا یکسان و متقابلی انجام داده و از ورود شهروندان آمریکایی برای 90 روز به اضافه آن دسته که ویزای عراق را نیز دریافت کرده اند ممانعت به عمل می آورد، منتظر اقدام متقابل مناسب از طرف دولت مردان کشورمان در برابر این عمل خلاف دموکراسی و حقارت آمیز هستیم.

* دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top