تاریخ انتشار: شنبه 1395/11/16 - 11:20
کد خبر: 225543

واکنش دانشجویان و داوطلبان تحصیلات تکمیلی به توصیه عجیب معاون وزیر علوم!

فـروپاشـی امیــــــد

فـروپاشـی امیــــــد

این اظهارت معاون وزیر علوم در حالی است که دولت یازدهم با شعار امید به روی کار آمد و اعتماد مردم و اقشار مختلف از جمله دانشجویان برای بهبود نابسامانی‌های موجود به دولت روحانی اکنون با اظهارات این مقام مسئول دچار تردید و ابهام شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که روز به روز به تعداد ظرفیت‌های پذیرش در تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها اضافه می‌شود اما کار و شغلی برای آنها در نظر گرفته نشده است؛ این گزاره را معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تائید کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدحسین امید، معاون وزیر علوم ضمن تائید بر بیکار ماندن دکترها و اعلام آماری تکان دهنده از 50 هزار فارغ‌التحصیل دکتری، گفت: مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد!

این اظهارت معاون وزیر علوم در حالی است که دولت یازدهم با شعار امید به روی کار آمد و اعتماد مردم و اقشار مختلف از جمله دانشجویان برای بهبود نابسامانی‌های موجود به دولت روحانی اکنون با اظهارات این مقام مسئول دچار تردید و ابهام شد.

این حرف از زبان دانشجویان است؛ دانشجویانی بعد از شندیدن این اظهارات عجیب و ناگهانی، سوال‌های متعدد و مبهمی ذهن‌شان را فرا گرفت که اصلا برای چه باید درس بخوانیم؟ مقاله و پروپوزال یا حتی پایان نامه بنویسیم؟ 

کامنت‌های عجیب و تکان دهنده دانشجویان در پائین خبر گفتگوی دکتر امید با فارس، حاکی از بیم و امیدهایی بود که انگار دیگر سرنوشتی را برای دانشجویانی که آینده‌ای روشن برای تحصیل و زندگی و اشتغال در آینده‌شان ترسیم کرده بودند، وجود نخواهد داشت و این یعنی فروپاشی امید؛ فروپاشی شعاری که دولت یازدهم هنوز هم روی ان پافشاری می‌کند اما مسئولین تخصیی در حوزه ذیربط اموزشی این مسئله را طور دیگری تفسیر می‌کنند!

بد نیست نگاهی به کامنت‌های دانشجویان بیاندازید تا از نزدیک، واکنش‌های دانشجویی به اظهارات محمدحسین امید را ببینید:

ناشناس:
دانشگاه ازاد واحد شهسوار، با کدام امکانات و کادر اموزشی، دانشجوی دکتریPHD بیوشیمی بالینی ، جذب کرده؟!

محمد:
یکی از دانشگاههایی که فارغ التحصیل هایش فقط برای مدرک درس خوندن همین دانشگاه علمی کاربردی است که جنابغالی داری ازش تعریف میکنی.

اما یک سوال مهم:

چرا نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که نتواند افراد را برای بازار کار تربیت کند؟ آیا این مشکل از جانب مردم است که برای تحصیل اقدام می کنند یا از جانب نظام آموزشی و بازار کار؟

اینگونه نیست که مردم را به تحصیل در دانشگاه تشویق کنید و بعد از فارغ التحصیل شدن بگویید شما برای مدرک رفتید.

ناشناس:
 
برای مهارت اموخته ها هم کار نیست سری به سازمان تامین اجتماعی و کلی کارگر و تکنسین و مهندس بیکار بزن که دارن دمبال بیمه بیکاری می دون

دوم ایشان داره مغلطه میکنه و اصطلاحا برای دانشگاه جامع علمی کاربری دون پاشی میکنه دانشگاهی که فقط شده محل دادن مدرک کارشناسی و مهندسی به کارگران و دیپلمه ها و بردن توقع انها به بالاتر و عملا هم هیچ مهرتی اموزش نمیده و اصولا مهارت در محل کار دست میاد

سوما تمام دنیا سرفصل دروس دانشگاهی همینه که ایران هست و فارغ التحصیلان میرن تو محل کار بتدریج ماهر میشن

اقایون دارن ادرس اشتباه میدن یا واقعا این مطلب را نمیفهمن دیگه خیلی مشکله

ناشناس:
باهمان امکاناتی که دولت قبل چهارصد تا دانشگاه غیرانتفاعی را کرد هزارودویست تا

ناشناس:
کاش یه درصد از پیشرفت های دولت قبل در این بنفش وجود می داشت...

ناشناس:
امان از دانشگاه ازاد. ۱۲ هزار دانشجوی دکتری ، ان هم بدون اطلاع و مجوز وزارت علوم!.؟ جالبه رییس دانشگاه ازاد ،در پاسخ به انتقاد منتقدان این شیوه جذب ، می گوید: عده ای با پیشرفت جوان ایرانی مخالف اند!

ناشناس
۱۲۰۰۰ دانشجوی دکتری؟

ناشناس:
بهداشت اعلام کرد، ۱۵ هزار از این تعداد

پزشک عمومی هستند که کار غیر مرتبط با رشته تحصیلی ، انجام می دهند.

ناشناس:

عزیز من پزشکی عمومی معادل کارشناسی ارشد است و در دانشگاه هم نمی تواند تدریس کند.

ناشناس:
شما خیلی ساده ای

این اخبار را میگن که انحصار صنفشون نشکنه

وگرنه سرانه پزشک ایران یک چهارم متوسط جهانه

دانشجوی برق شریف:
جناب، قطعا اینکار از عهده ی شما خارج است. باید کار را با همفکری مجموعه ای از اساتید دلسوز و کارآمد برنامه ریزی کرد وگرنه میزنید چشمش را هم کور میکنید به جای ابرو درست کردن.

حسین
آمار پنجاه هزار دکتر بیکار توهین به محتوای آموزش عالی است. چه هدف مقطع دکترا تفکر علمی است و این یعنی تحقیق / کار برد علم / کار.

ناشناس
به محض این که یکی حرف حساب میزنه چرا میزنین به اون راه که این حرف توهین به فلان و به بهمانه ؟ نخیر اصلا توهین نیست . یک واقعیته . این همه دانش آموخته مراتب بالا به چه کار مملکت میاد ؟ اگر غذای هر روز و در هرروز شما فقط و فقط چلوکباب باشه مشکل تغذیه شما حل شده است ؟ مملکت به مهارت های مختلف نیاز داره که متاسفانه به شدت جاش خالی شده

ناشناس
بنده چند سوال از جناب آقای دکتر امید دارم:

1- اگر وضیفه دانشگاه علمی کاربردی پرورش تکنیسین و یا نهایتا کارشناسان مهارتی هست پس چرا در دانشگاه علمی کاربردی مقطع ارشد داریم؟

2-  چرا طرح آمایش آموزش عالی در کشور اجرا نمی شود؟

3- چرا به گفته خودتان در مقابل فشارهای سیاسی و منطقه ای برای راه اندازی رشته محل هایی جدید نمی ایستید؟ چرا وزارت علوم و دفتر شورای گسترش هنوز مجوز راه اندازی رشته محل هایی را می دهد که در سایر دانشگاه ها این رشته ها در معرض تعطیلی هستند؟

ناشناس
برای اینکه این دانشگاهها و دانشگاه ازاد یکی از منابع درامدی عمده اصلاح طلبان فریبکاره

اینها برای پول هر کاری میکنند

رضا
به همان اندازه که سوالات این بزرگوار بجا بود جواب جنابعالی بسیار بیربط بودن

ناشناس
چرا باید رشته های علوم انسانی که در حیطه رشته های علمی کاربردی نیستند، تو این دانشگاه های علمی کاربدری وجود داشته باشند. مثلا حقوق کجاش علمی کاربردیه؟

رضا
سلام آقای معاون محترم وقتی وزیری بازنشسته را به کار می ئگمارند ودر ده ها شرکت عضو هیئت مدیره می شود ایا جایی برای دانش آموختگان می ماند . وقتی ثروت مملکت را به صورت هدیه های چند ده میلیون دلاری هدیه می دهند به کشورهای دیگر آیا شغلی برای جوانان می ماند .

ناشناس
دانشگاه علمی کاربردی در دانشگاه پیام نور یا فنی و حرفه ای ادغام میشد.

سید جواد
دولت ها برای پاس دادن بحران بیکاری به دولت بعدی ظرفیت رشته های تحصیلی را به شدت افزایش دادند تا حداقل جوانان چند سالی دیرتر متقاضی کار شوند. حال این دولت مانده و سونامی بیکاران تحصیل کرده و دست خالی جوانانی که پول خانواده ها و عمر خودشان را هدر داده اند.

ناشناس
طرف 30 سال کار کرده در ضمن کار در دانشگاه ازاد و مجازی و دور و نزدیک یک لیسانس گرفته حقوق حالا که بازنشسته شده تازه داره توی شورای حل اختلاف کاراموزی میکنه که بشه قاضی و وکیل نه ذهن خوبی داره نه شهامت تصمیم گرفتن اقا بازنشسته عنی اینکه ان نفر دیگه کشش کار مفید ندارد.تازه جای یک نفر جوان را میخواهد بگیرد

ناشناس
بله این هم تقصیر احمدی نژاد هست

اصلا همه مشکلات از صدر اسلام تقصیر احمدی نژاد هست

این دولت هم باعرضه است و هم با تدبیر.... می بینید که مردم چقدر امیدوار هستند و اقتصاد شکوفا شده

رضا
برادر من طرفدار این دولت بی تدبیر نیستم ولی دولت احمدی نژاد ظرفیت دانشگاهها رو به شدت افزایش داد طوری که هر کس که حتی به زور دیپلم میگرفت رفت دانشگاه

ناشناس
معلومه طرفدار روحانی نیستی! اصلا!

ناشناس
صادرشان بکنید، مشگل این است در کشورهای خارج ازشان امتحان می گیرند بعد می فهمند چقدر بی سواد هستند و در انجا فقط می توانند به عنوان راننده تاکسی کار کنند.

علیرضا آیت اللهی
پیشنهاد می کنم بجای اصطلاح دانش آموخته از اصطلاح واقعگرا تر و با معنی تر « مدرکمند » استفاده شود .

ناشناس
در هیچ جای دنیا مدارک دانشگاهی اینقدر بی ارزش نیست که در ایران این اتفاق افتاده است.واقعا به خاطر پول چه بلایی به سر کشور آوردند!

تازه میگه سالی سی هزارنفر به این آمار بیکاران دکترا اضافه میشه!

واقعا هدف دولتها از بین بردن شوق تحصیل در بین جوانان و خانواده ها چیست؟

ناشناس
نگفت تحصیل, گفت مدرک.

دانشجویان ما بی هدف هستند. همه به دنبال مدرک هستند چون آنهای دیگر هم به دنبال مدرکند. اینجا خلاقیت, ابتکار, مهارت, استعداد, کاربردی کردن علم و فلسفه ی واقعی علم مرده.

ما از جهل رنج میبریم. متاسفم...

به هر حال, خیلی از بزرگان دنیا اصلا دانشگاه نرفتن یا اخراجی هستند.

ناشناس
بفرمایید ایشون چه مهارتی دارند؟

ناشناس
بجای ان وامها و اعتبارات حیف و میل شده اگر به این فارغ التحصیلان وام و اعتبار داده میشد و یا بشود و دولت طرحهای محلی روستایی را در اختیار این تحصیل کردهها قرار بدهد دیگر بیکاری از این قشر وجود ندارد . بایستی اموزش داده شود کارافرینی یکی از راههای اشتغال زایی برای جوانان بیکار بوده و میتواند باشد.

ناشناس
سلام

با این وضعیت هر روز سن بازنشستگی اساتید را بالا می برند.الان اساتید جوان و با انگیزه در برخی دانشگاهها هستند که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند

در حالی که در برخی دانشگاهها اساتید با سابقه وقت رسیدگی به دانشجویان خود را ندارند. نتیجه این وضع فارغ التحصیل شدن دکترهایی با سطح علمی پایین می شود. کارهای تحقیقاتی بیشتر سطح پایین و اغلب غیر کاربردی است. واقعا باید در این خصوص یک کار جهادی انجام شود. با این روش آموزش عالی یک مسیر بی حاصل را طی می کند.

دلسوز علمی کاربردی
آقای امید مگر شما چقدر برای دانشگاه علمی کاربردی وقت میزاری؟

تازه میخواهی دانشجویان آن راهم مهارتی کنی

اصلا شما خبر داری که در مراکز علمی کاربردی چه خبری است؟

شنیده ها حاکی است که خودت را برای وزارت آماده می کنی!

بیا ویک ثواب کن وعلمی کاربردی را جمع کن ودر سایر دانشگاهها ادغام کن

بیا این دکانها را جمع کن وحرص بیهوده نخور

ناشناس
برا همینه که بچه هامون دیگه درس نمی خونن چون می بینن تو هر خونه دو سه تا تحصیلکرده بیکار هست

فرامرز
مشکل مهارتی کردن دانشگاه نیست چرا که دانشگاه محل تولید علم است.دانشگاه باید دانشگاه شود وگرنه این حرفها یعنی باز گشت به دارالفنون ،در حالیکه امروز دانشگاه قوی است که اقتصاد زا واشتغال زاست این حرفها که دانشگاه را مهارتی کنیم یعنی چه یعنی می خواهید جای سازمان فنی حرفه ای کارکنید?

سیاوش
راهش تعطیلی همه دانشگاه هاست به مدت ۵ سال و مصرف هزینه های جاری اون به تغییر سیستم آموزشی دانشگاهها با استفاده از کشورهای پیشرفته مثل آلمان و استرالیا است. تو این مدت باید استادای دانشگاهها هم خودشون آموزش ببینن و از قالب کنونی تدریس که مثل دبیرستانه خارج بشن و به سمت تربیت دانشجو با محوریت کسب مهارت واقعی تغییر وضعیت بدن. غیر از این باشه فقط پول کشور دود میشه و وضعیت موجود ادامه پیدا میکنه و روز به روز به بیکارای تحصیلکرده بدون مهارت اضافه میشه.

ناشناس
دکتر، کارگروه اقتصاد دانش بنیانی که اولین جلسه آن در دفتر شما تشکیل شد را نابود کردند. توسط کسی که 30 سال یک تجربه غلط را تکرار کرده بود. کسی که در رقابت با دکتر نیلی کم آورده بود. جالب تر اینکه همین دکتر نیلی، از همین رقیب برای حل مسائل خود و پیشبرد استراتژی هایش که در تقابل کامل بود، استفاده کرد! یعنی پیچیدگی و مغالطه را به مشکل بودن مسئله اضافه کرد! حتماً با نماد آموزش عالی اینچنانی، حرف شما پیش خواهد رفت! و مسائل و مشکلات حل خواهد شد! شما خودتان بخش بزرگی از مشکل هستید و نه راه حل.

ناشناس
ما که از زندگی بریدیم و دانشگاه سراسری قبول شدیم لیسانسیم، اونم که از اول پی عیاشی و خوش گذرانی بوده از دانشگاه آزاد یا پیام نور واحد بوق هم لیسانسه! نمیفهمم چرا باید انقدعلم و کار علمی ذلیل بشه که کار ب اینجا برسه که همه بگن مدرک داریم بیکاریم!طرف اصلن از روز ازل بهر حمالی ساخته شده و هیچ تئوری تو ذهنش نمیره با پاچه خاری و اینور اونور ناپلونی قبول میشه و بعضا دیده شده به درجه استادی هم نایل شدن! آقا تو ک خودت بهتر میدونی تنها کاریی کخ بت میاد و خوب بلدی کارگریه! میری مدرک بگیری ک چی؟ لیسانس برق میشناسم وقتی باش حرف میزنم میگه دوس دارم ی جا باشه ی حقوقی بهم بدن من ک هیچی بلد نیستم، و خودش هم میگه حوصله فکر کردن ندارم! خب تو که حوصله فکر کردن نداری بیجا میکنی درس میخونی! باید از ابتدایی کسایی که توانایی فکری ندارن غربال بشن و مستقیما بسمت حمالی و کارخانه و غیره سوق داده بشن

وطن پرست
پس شما و کلی استاد و خدمه دانشگاه برای چی حقوق می گیرن؟ که اخرش مهارت یاد ندن؟

فارغ التحصیل دکتری دولتی تهران بیکار
بعد از 4 سال کار مدیریتی می گویید مژده مژده50 هزار دکتری بیکار داریم؟عجب هنری...مردم بدانند مدرک به درد نمی خورد؟یک سال هست با بهترین رزومه از بهترین دانشگاه فارغ شدم حتی دنبال کار با حقوق پایین هم بودم تا میفهمن دکتری هستم ردم می کنند.ای مسئولین دولتی خدا را شاهد اعمالتان بدانید زندگی و سرنوشت من و امثال من رو با آمار و حرف و حرف بهم زدین.به خدا روز قیامت هست.بعد از مدتها می گویید رشته ها مهارتی شوند؟چرا به ما می گویید؟ ما باید اینکار رو میکردیم؟ارتباط با صنعت رو ما ایجاد میکردیم؟ تطابق پذیرش رشته و نیاز کشور رو ما تشخیص میدادیم؟ فقط دردم رو با خدا در میان می گذارم.خواهش میکنم پیامم را در سایت بگذارید.

ناشناس
با سلام

به نظر من بیشتر کسانی که مدرک دارند و بیکار هستند لازم است مهارت بیاموزند. حتی اگر شده چند وقت به طور رایگان در مراکز صنعتی کار کنند تا حرفه ای مرتبط با شغل خود بیاموزند. بیشتر ما دنبال یک شغل دولتی هستیم و حوصله کار کردن و زحمت کشیدن را نداریم.

ناشناس
شما چه دکتری هستی که نمیدونی همه جای دنیا همینه و سرفصل دروس دانشگاهی یکیه و وقتی رفتی سرکار تازه شروع به یادگیری و حرفه ای شدن میکنی

اینها اباطیل و اکاذیبه فقط کمی انالیز نشون میده ایشون داره مغالطه میکنه یا دانشش را نداره

ضمنا دانشگاه علمی کاربردی همه تکنسینها و کارگرها و دیپلمه ها را کرد مهندس ارشد دکتری البته باز مدرک داد دستشون فقط

یعنی خلاف هدفی که میگه

ناشناس
ایشان کاملا حرف غلطی میزنه و دنبال دکان برای دانشگاهشه

همه جای دنیا سرفصلهای دروس همینه و مهارت اموزی در محل کار انجام میشه

ناشناس
مشکل دکتراهای جدید نیستند دکتراهای قبلی هستند که الان در مسند قدرت نشسته اند و باند درست کرده اند

ناشناس
دقیقا مشکل همینه. در دانشگاه های تهران خود من استاد استادام با هشتاد سال سن هنوز تدریس میکنه. جالبه زن و بچه اولیه اش رفتن آمریکا ایشون هم با یه خانم سی و پنج ساله ازدواج کرد الان یه دختر هفت ساله داره. تمام گرنت پژوهشی شو به هر عنوان که شده میگیره و میفرسته واسه بچه هاش تو آمریکا و وقتی می گفتیم استاد واسه این کار تحقیقاتی هزینه لازمه بخدا سریع به مملکت حمله می کرد که یه قرون نمیدن و همه دزدن و من آمریکا بودم اینجوری نبود و ...

بخدا اگه دانشگاه از وجود چنین استاد هایی که متاسفانه کم هم نیستند، پاک شود هم خود دانشگاه ها با کیفیت تر می شوند و هم مشکل بی کاری تحصیل کننده ها وجود نداره.

ناشناس
آقای دکتر امید پس چرا چاره ای نمیندیشید ؟ چرا هر روز اصرار است که ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری زیاد شود ؟ با یورش دانشجویان به سمت تحصیلات تکمیلی هم توقعات بالا می رود و این افراد بیکار می مانند و هم حوزه های مهارتی بی نیرو می ماند و نتیجه همان می شود که شده است . کشور به افراد ماهر آچار به دست نیاز دارد نه به محققان صرفا تئوری دان . مملکت از وجود خیل نخبگان تحصیل کرده دانشمندی رنج می برد که نسبت به واقعیت ها و نیاز های کشورشان درک صحیحی ندارند و عمدتا توان رویارویی با مشکلات و گره گشایی از کارها را ندارند . سال هاست که عده زیادی از دلسوزان دارند فریاد می زنند که این ره که ما میرویم به قبرستان است اما مسئولین محترم گوششان بدهکار نیست و دل به چند مقاله کم ارزش چاپ شده در مجلات نمایه شده دلخوش کرده اند و این را نشانه رشد علمی مملکت می دانند . عزیز راه حل مشکلات مملکت مقاله نوشتن و خیل عظیم تحصیل کرده های ارشد و دکتری نیست ...

ناشناس
دانشگاه علمی گاربردی هم امکانات لازم را جهت اشنایی دانشجویانش با مباحث عملی وتخصصی ومهارتی ندارد

انجا هم مکانی شده برای کارکنان دستگاههای دولتی

به طوری که در سالیان گذشته شاهد بودیم اکثر کارمندان شاغل در دبیر خانه ها از تاییست گرفته تا متصدی امور دفتر وبایگان و... که با توجه به مدرک تحصیلی شان بر اساس نیاز دستگاهها به کار گرفته شده بودند از این فرصت استفاده کرده ودرمواردی بدون کنکور هم به این مراکز رفتند و مدرک گرفتند وپس از برگشت پست های کارشناسی دستگاهها را اشغال نمودند  و سر فارغ التحصیلان واقعی دانشگاهها بی کلا ماند .

واقعیت این است که کیفیت اموزشی این دانشگاه هم پایینتر ازدانشگاههای دیگر است

ناشناس
منظور ایشان از مهارت چیست؟ مهارت در ارتباط گیری با نماینده مجلس شهر و یا بقیه مدیران شهری؟ چراکه کسانی رو میشناسیم که دارای مهارت ارتباط گیری خیلی خوب ولی بیسواد و همچنین راننده ماشین سنگین بوده اند و در حال حاضر بزرگترین پیمانکاران ساختمانی در صنایع فولادی یکی از شهرستانها ی کشور هستند( البته با خرید مدرک،شرکتی به ثبت رسانده اند،ولی اگه یه نقشه به دست اینها بدهید،سر و ته اون رو نمیفهمن!).

آقای امید عزیز، لطفا چند واحد: روابط عمومی صحیح و نحوه دادن باج مکفی از روشهای مطمئن ،را در دانشگاههای کشور ایجاد نمایید و بر اجرای دقیق آن هم نظارت بفرمایید.

ناشناس
دانشگاه آزاد و پیام نور ارزش مدرک تحصیلی را نابود کرده اند و در حال مدرک فروشی هستند.

ناشناس
این تازه روزهای خوب ما هست،ببینید در آینده نه چندان دور چه خواهد شد و ما هر چه هشدار میدهیم،هیچ یک از مسولین گوش نمیدهند،هیچ راهی به غیر از ادغام برخی از دانشگاه ها و همچنین تعطیلی و ادغام برخی از واحدهای دانشگاه آزاد وجود ندارد....هرچند آمار بالاتر از این حرف ها هستش ولی خیلی جالبه دانشگاه آزاد بدون هیج اعتنایی همچنان با شدت تمام و به صورت جزیره خود مختار مشغول جذب داتشجو دکتری هست!و آمار جذب دانشجو دکتری بالای 12 هزار نفر در سال هست!و این آماری که خودشان میدهند جعلی است..یکی نیست بگه این همه دکتر مملکت میخواهد چه کار کند،ببینید با چه کیفیت افتضاح و با چه اساتیدی و چه دانشجوهایی دارد دوره های دکتری دانشگاه آزاد برگزار می شود!؟معمولی ترین سوالات رو از دانشجو میپرسیم بلد نیستند!نمیدانم با چه نمره ای و چطور از مصاحبه عبور کردند!سر کلاس من که 17 نفر دانشجو دکتری هستند!دوره ارشد رو که کلا دانشگاه آزاد از بین برده....تو رو خدا به خاطر این جوانان و این مملکت یکی جلوی این وضعیت رو بگیره....جالبه که با وجود همه این خیانت ها در جلسه اخیر هیئت امنا دانشگاه آزاد به اتفاق آرا از آقای میرزاده و برنامه های آن حمایت می شود!

ناشناس
می بایست دانشگاه ها مورد باز بینی قرار گیرند. علت اصلی معضلات و افزایش پذیرش, بقا دانشگاها می باشد. موازی کاری در جذب دانشجو توسط دانشگاه ازادو پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی و...

ما در کشور یک دانشگاه دولتی و یک دانشگاه غیر دولتی می خواهیم. می بایست تمام دانشگاه های ازاد و پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی در هم بعنوان یک دانشگاه غیر دولتی ادغام شوند.

مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ازاد مورد بازبینی قرار گیرد. همچنین مقاطع کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی و پیام نور و غیرانتفاعی نیز که بدون عضو هیات علمی و فضای مناسب اموزشی (بعضا در مدارس تشکیل می شوند) و امکانات ازمایشگاهی وکتابخانه و خوابگاهی و...جذب دانشجو دارند

ناشناس
متاسفانه با گسترش بی ضابط پذیرش دانشجو که فقط هدفی جز سرگرم کردن جوانان ورفع مسئولیت از مسئولین بود بیشرین ضربه را به این مملکت زدند دانشجویی که مدرک دکترا دارد وفقط مدرک دارد و دروسی که خوانده هیچ ربطی به کاری که می کند ندارد و تازه باید چند سالی کار کند که مهارتی یاد بگیرد.

رضا
جناب معاون وزارت علوم دولت تدبیر متاسفانه هیچ تدبیری برای ساماندهی آموزش عالی انجام نداده و دراین چهار سال فقط یا مشکلات را شمردند یا یک گوشه نشستند نظاره کنند. کجای دنیا دانشگاه وظیفه اش آموزش و پژوهش نیست که شما میفرمایید مردم دنبال مدرک نروند

مهدی فکوری
مردم اینو میدونن که بدون تخصص فنی نمیشه کاری کرد ، شما یه دانشگاه علمی کاربردی تو کل ایران ، به من نشون بده که امکاناتش متناسب با رشته هایی که تدریس میکنه ، باشه.

چیزی که لازمه خودشون بدونن و عمل کنند رو به ملت حواله میکنند که بدونن.

من دکتری 30 سال دارم
با سلام

خیلی از دانشگاه های آزاد مثل واحد .....(نمی تونم اسمشونو بگم) با چند مربی(با مدرک ارشد) در حال گرفتن دانشجو دکتری است به نقل خیلیهاشون اصلا ما استاد نداریم و همه نمراتمون ۲۰ است!حالا ما...

حتی وضع بدتر حتی در بسیاری از واحدها اصلا همون مربی هم نیست و در حال پذیرش دانشجو دکتری است.

بنده بعد از عینکی شدن و کور شدن و ریزش تمامی موهام و امراضی که در دانشگاه های سختگیر دولتی حالا باید در بازار کار(بازاری بدون کار) با چنین فارغ التحصیلانی رقابت کنم که هم رانتشون از من بیشتر است و هم ثروت باباشون بیشتر (که حتی اگرم نرن سرکار خیالی نیست). لازم به ذکر است اقلا تجربه شخصی من اینو نشون میده که این افراد اصلا بیکار نمی مونن بدبخت و بیکار ماهایی هستیم که دود چراغ خوردیم و کور و کل شدیم و نه پارتی داریم و نه ....

علی
تا وقتی یک عضو هیئت علمی همزمان در دانشگاه دولتی و چندین دانشگاه دیگر تدریس می کند و از چند کانال حقوق میگیرد معلوم هست دانش آموخته های بسیاری باید بیکار باشند همانند پزشکانی که هم در بیمارستانهای دولتی و خصوصی و هم در مطب کار میکند و هم در دانشگاه تدریس و درآمد کلانی هم دارند این کجایش تدبیر هست این همه رشته های دانشگاهی بدون بازار کار که هرساله تعداد زیادی از جوانان را در خود جای میدهد کجایش تدبیر هست مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش عالی که هزینه هنگفت زیادی بر بیت المال تحمیل میکنند بگویند چه کار مفیدی برای اشتغال جوانان تحصیل کرده و رشته های مورد نیاز در دانشگاهها کردند جز اینکه جوان ایرانی در دانشگاهها با هزینه شخصی یا بیت المال تحصیل کرده ولی برای امرار معاش سراغ کشورهای دیگر میرود و تجارب علمی خودرا در اختیار آن کشورها میگذارند و هیچ ارزش افزوده ای برای ایران ندارد تازه مانند امریکا نخبگان کشور ما را هم با برچسب حامیان تروریسم تحقیر هم میکنند این کجایش تدبیر هست چه دستی در میان تصمیم سازان دستگاهها است که عامل این همه مشکلات برای کشور شده بنظر میرسد نیاز به پالایش جدی است.

ناشناس
به نظر من به عنوان کسی که تمامی کقاطع تحصیلیشو در دانشگاه تهران و بهشتی با معدل ممتاز گذرانده و الان بی کار هستم مشکل ما اینهاست:

۱ عدم توجه به نیاز جامعه و آینده شغلی افراد در زمان تاسیس یک رشته و صرفا جهت افزایش دانشجوی کشور

۲عدم توجه به ظرفیت دانشگاه ها به لحاظ امکانات آموزشی و توانمندی استادها هنگام دادن مجوز تحصیلات تکمیلی. الان تو دورافتاده ترین دانشگاه های حتی دولتی کشور با وجود نبود امکانات آزمایشگاهی و آموزشی و داشتن یک یا دو استاد (فارغ التحصیل دانشگاه های هند و اوکراین و ارمنستان و...) بسیار ضعیف دانشجوی دکتری تربیت میکنه. خود استادهاشون لیاقت و توانایی دکتر خطاب کردن ندارن چه برسه به دانشجوهایی که تربیت می کنند.

۳. مدعو کردن استاید دانشگاه ها در سایر دانشگاه های دیگه (دور باطل). این مورد دقیقا مثل خرید و فروش شده. دانشگاه الف استادهای دانشگاه ب و ج و د و ... رو مدعو می کنه و بلعکس. خوب معلومه استاد مدعو هرگز به اندازه استاد ثابت برای دانشجو زحمت نمیکشه و وقت نمیزاره. از طرفی اگر استاد مدعو نگیرند خوب شرایط استخدام نیروی جدید مهیا میشه.

۴. پایین آوردن سن بازنشستگی استادها. بخدا استاد داریم تا جایی که تونسته راه بره در دانشگاه تهران تدریس کرده (تو رشته تربیت بدنی!) حالا که حتی به زور راه میره رفته دانشگاه آزاد تهران مرکز همچنان پول جمع میکنه!

۵. لزوم تغییر صد درصدی روش مصاحبه جذب اعضای هیات علمی. شما تو دانشگاه هاروارد درس بخون، با کیفیت ترین مقالات علمی دنیا رو بنویس، سالم ترین فرد به لحاظ اخلاقی هم باش ولی وقتی میری مصاحبه چون یک عده که خودشون بسیار ضعیف هستند و باید نظر اونها رو جلب کنی، اصلا توجهی به رزومه ات ندارند و حتی می ترسن و حسادت می کنن، خیلی راحت رد میشی چون نظر گرانقدر تیم مصاحبه را جلب نکردی و هیچ جایی واسه اعتراض وجود نداره. بخدا چون این درد رو چندین باره کشیدم میگم. فقط آشنا بازی و پارتی و سفارش نقش داره. بخدا تنها راه اصلاح هیات علمی های دانشگاه برداشتن مصاحبه (یا به تعبیر دیگر کانالی برای باز گذاشتن دست فاسدین علمی) و گزینش اعضای هیات علمی با آزمون مثل آزمون کانون وکلا یا قضاوت و.... است.

من عاجزانه خواهش می کنم این پیشنهاد رو به وزارت علوم و مرکز جذب بدهید که بررسی کنند ببینند در طی حداقل ده بیست سال گذشته تا امروز چه افرادی تو مصاحبه های هیات علمی پذیرفته شده اند، و مهم تر اینکه چه افرادی با چه رزومه ای رد شده اند.

ناشناس
ممنون، بالاخره ثابت شد پیشرفت علمی و فلان همش دروغ و دغل بوده .. کشوری که 20 ساله نمی تونه واسه باسوادهاش شغل ایجاد کنه مشخصه که جهان سومیهناشناس۱۷:۱۹ جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

اینم به یُمن تفکر آبگوشتیه...

ناشناس
کار دانشگا‌ها که تمام می‌‌شود، کار بانک‌ها شروع می‌‌شود. متاسفانه بانک‌های ما بجای پرداختن به وظایف خود در تخصیص منابع مالی‌ به دانش آموختگان و تسهیل فرایند کار برای آنها، بهِ دزدی رو آورده اند. برعکس بانک‌ها در جوامع صنعتی رونق اقتصادی ایجاد می‌‌کنند. به عبارت دیگر، دانشگا‌ها را متهم نکنید، جیک بانک‌ها را بکشید. انقلابی‌‌ترین افراد باید در راس و بدنه بانک‌ها قرار بگیرند تا امر اختصاص منابع مالی‌ به پروژه‌های صنعتی، تولیدی، عمرانی، کشاورزی، خدماتی، ... را به خوبی‌ انجام دهند و باعث رونق اقتصادی همه جانبه در کشور شوند (و خروجی دانشگاهها معنی‌ پیدا کن).

با توجه به هجمه‌ای که روی ایران است و تلاشی که ایران برای به ثمر رساندن اقتصاد مقاومتی دارد میکند، تغییرات اساسی‌ در ساختار بانک‌ها از اولویت ویژه‌ای بر خوردار است. گذشته از آن‌ وقتی‌ بانک‌ها بخاطر به کار گیری افراد معلوم الحال از بالا به پائین به کار‌های دیگری مشغولند، نیروهای متخصص به کار گرفته نمیشوند و با جذب کشور‌های دشمن شدن رونق بیشتر کشور‌های دشمن و زوال بیشتر کشور را فراهم می‌‌کنند. در واقع، در شرایط فعلی، بانک‌های ما عملاً دارند نقش ستون پنجم دشمن را بازی می‌‌کنند.

ناشناس
سلام

این خبر نگران کننده ای است. در خیلی از کشورهای دنیا در سن ٦٨ سالگی اساتید را باز نشسته می کنند بعد دانشگاهها ی غیر دولتی اگر آنها قوی باشند و توانایى جذب گرنتهای پژوهشی را داشته باشند آنها را جذب می کنند. در اینجا متاسفانه اساتید حتی رسته های مهندسی هم کارآفرین نیستند و لذا نمی توانمد دانشجویان کارآفرینی تربیت کنند. در ضمن اساتیدی که در دانشگاهها مسئولین دارند همزمان دانشجو هم تربیت می کنند و لذا نه وقت لازم برای دانشجویانشان می گذارند و نه بری مسئولیتشان و این شده وضع امروز. واقعا باید یک فکر اساسی کرد چون با این روش نه تنها خدمتی به مملکت نمی شود بلکه ضرر هم دارد.

ناشناس
تا وقتی روسای دانشگاهها بر اساس دیدگاههای سیاسی انتخاب می شوند شرایط همین است. متاسفانه خیلی از روسای دانشگاهها رزومه علمی قوی ندارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی بیرجندی
1395/11/30 - 14:01

کاسبی با مدرک دادن شبیه آنچه در نظام بانکی مرسوم شده شبیه همین نظام آموزشی شده است که هر سازمان و وزارت بجای تمرکز روی کار خود با نفوذ سیاسی و رانت خودشان به خودشان مدرک می دهند و شدن بقال مدرک وگرنه چرا کسی که دنبال علم و کسب میز تخصص است از مرجع آن که وزارت علوم است بهراسد و مدرک نگیرد؟ لابد هیچ کس جز خود آقایان نمی فهمند که این مدارک بدرد سر کوزه می خورد و نتیجه آن خالی کردن جیب و کسب در امر است نه کسب مهارت مگر نمیشود آموزش عالی همان مهارت را منتقل کند .... پادر کفش بزرگ و کوچک دیگران سبب همین پادردها و دل دردهای اقتصادی و علمی کشور است .... درمانش ربطی به شعار تدبیر و مهر و... ندارد .. دقیقا درد اینست که بفهمند نمیفهمند... درحالی که فعلا رگ گردن دانایی و تواناییهای نداشته شان گوش هر خردمند و دلسوزی را کر کرده... و درمان صنعت و کار متخصصانه و تولید کارمان از مجرای همین هر کسی کار خودش میگذرد ... که صد افسوس فعلا نیروی کار مفید ما در مراکز خود خوانده علمی و حوزه های علمیه.. و.. معطل و والله اعلم
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top