تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/17 - 11:47
کد خبر: 225716

برای کسانی که به دنبال تسریع در گرفتن مدرک هستند!

چگونه «بدون دفاع از پایان‌نامه»، مدرک کارشناسی ارشد بگیریم؟

چگونه «بدون دفاع از پایان‌نامه»، مدرک کارشناسی ارشد بگیریم؟

می‌شود رشته‌های بدون پایان‌نامه را مسیر هموارتری برای رسیدن به قله تحصیلات تکمیلی دانست هرچند بدون پژوهش و پایان‌نام، رشد علمی در کشور، تکان خاصی نخواهد خورد ولی حداقل به کار کسانی که به دنبال استفاده ابزاری از مدرک تحصیلی خود هستند، می‌آید.

خبرنامه دانشجویان ایران: برای کسانی که فقط می‌خواهند تحصیلات خود را تا کارشناسی ارشد ادامه دهند و قصد ادامه تحصیل تا دکتری و پس آز آن را ندارند و همچنین دانشجویانی که فرصت یا مهارت پژوهش ندارند، یکی از بهترین مسیرهای پیشنهادی، تحصیل در رشته‌های آموزش محوری است که پایان نامه ندارد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس ماده ۲۵ آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد، چنانچه دانشجویی تمام واحدهای آموزشی دوره را با میانگین کل حداقل ۱۴ گذرانده باشد ولی نتواند یا نخواهد از پایان نامه خود دفاع کند باید در مدت مجاز تحصیلی، معادل تعداد واحد پایان نامه و طبق نظر گروه آموزشی، واحد یا واحدهای درسی مرتبط را با رشته تحصیلی اخذ و با میانگین کل حداقل ۱۴ بگذراند تا در دوره مذکور به شیوه آموزشی دانش آموخته شود. نوع شیوه دانش آموختگی در دانشنامه قید می‌شود.

شاید دانشجویان و داوطلبانی باشند که بخواهند از کم و کیف ماجرا خبردار شوند و جزئیاتی از نحوه اخذ و شیوه تحصیل در رشته‌های اموزش محور و همچنین تعییر مسیر موافقت گروه با عدم ارائه و دفاع از پایان‌نامه را جویا شوند.

هرچند که می‌شود در رشته‌های آموزش محور حتی تا مقطع دکتری نیز ادامه تحصیل داد اما با توجه به اینکه در ابتدای پذیرش به عنوان دانشجوی دکتری، اساتید قبل از هر چیز میزان کارهای پژوهشی، مقالات و پروژه‌های دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌دهند و درباره آن از داوطلبان سوال می‌کنند، پس عملا باید گفت شانس دانشجویان اموزش محور که سابقه پژوهش، پایان نامه، پروژه، تحقیق یا مواردی از ایندست را در کارنامه خود ندارند، عملا ناچیز است.

در حالی که ارزش و اعتبار مدارک روش آموزش محور (بدون پایان نامه) در دوره کارشناسی ارشد با روش آموزشی پژوهشی یکسان است، کسانی که به دنبال استفاده‌های غیر علمی از مدارک تحصیلی هستند مثل تاثیر در حقوق کارمندی یا ارتقا رتبه، سربازی، یا مواردی از این دست، دیگر نگران معضلی به نام پایان‌نامه و دفاع از آن نخواهند بود.

بر همین اساس دانشجویان پذیرفته شده در این روش نیز مانند سایر دانشجویان می‌توانند در آزمون دوره دکتری شرکت کنند و در صورت قبولی در این مقطع ادامه تحصیل دهند؛ بنابراین هیچ تفاوتی در نحوه ادامه تحصیل این دانشجویان با دانشجویان آموزشی پژوهشی کارشناسی ارشد وجود ندارد.

هرچند که در همان ابتدا مسئولین وزارت علوم امیدوار بودند که با افزایش دانشگاه‌های مجری پذیرش دانشجوی آموزش محور در کارشناسی ارشد بدون اینکه فشاری از نظر کیفیت به آموزش عالی بیاید ظرفیت لازم برای متقاضیان ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد ایجاد شود اما در ادامه، مشکلاتی اعم از افزایش متقاضیان دکتری و در ادامه، مشکلات وسیع‌تری از قبیل اشتغال همین فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دامن‌گیر کشور شده است و تا جایی که محمدحسین امید، معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه علمی کاربردی، روز گذشته اعلام کرد که 50 هزار فارغ‌التحصیل دکتری داریم و مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد! (اینجــــا)

در این میان، سوال مهمی که ذهن بسیاری از داوطلبان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را درگیر به خود کرده است، آینده تحصیلی و شغلی آنهاست که در حاله‌ای از ابهام فرورفته است.

در مجموع می‌شود رشته‌های بدون پایان‌نامه را مسیر هموارتری برای رسیدن به قله تحصیلات تکمیلی دانست هرچند بدون پژوهش و پایان‌نام، رشد علمی در کشور، تکان خاصی نخواهد خورد ولی حداقل به کار کسانی که به دنبال استفاده ابزاری از مدرک تحصیلی خود هستند، می‌آید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد
1396/05/07 - 09:32

سلام کسی میدونه دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد بدون پایان نامه رو تایید کرده یا نه؟
سارا احمدی
1399/06/07 - 00:21

سلام من ارشد حقوق هستم دانشگاه دولتی ترم 6 هستم الان گروه با درخواستم موافقت نکرده مشکل دارم نمیتونم بنویسم راه دیگه ای نیست بتونم درخواست آموزش محور بدم؟ متاسفانه استادم باهام همکاری نمیکنه اصلا خواهش میکنم راه حل بدین سپاس فراوان
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top