تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/17 - 16:06
کد خبر: 225758

اندراحوالات اظهارات عجیب مسئولین آموزش عالی درباره اجرای قانون سنوات؛

یکی به نعل، یکی به میخ در کلاف سردرگم سنوات

یکی به نعل، یکی به میخ در کلاف سردرگم سنوات

در همان زمان اظهارات قابل تاملی از سوی روسای دانشگاه‌ها و مسئولین مختلف در واکنش به اعتراض دانشجویان در رسانه‌ها منعکس شد که بالطبع، به دنبال رفع تکلیف از سوی دانشگاه‌ها و انداختن تقصیر به گردن وزارت علوم بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از حاشیه‌های اجرای قانون سنوات در دانشگاه‌های سراسر کشور و در حالی که تجمع‌های اعتراض‌آمیز دانشجویان، یکی پس از دیگری در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، معاون امور دانشجویان وزیر علوم از دانشگاه‌ها خواست که با دانشجویان سنواتی مدارا کنند!

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه‌های مختلفی از سراسر کشور، سال تحصیلی را از مهرماه با تحصن و تجمعات گسترده برگزار کدند و تاحدی دامنه این تجمعات اعتراض‌آمیز به اقصی‌نقاط کشور رسید.

حالا اما در آستانه آغاز ترم جدید و در حالی که دوباره امکان اعتراضات دانشجویی به اجرای قانون سنوات می‌رود، معاون وزیر علوم پیش‌دستی کرده و خواستار همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویان سنواتی شده است.

ماجرای اعتراض به سنوات از دانشگاه‌های بزرگ تهران آغاز شد؛ دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خواجه‌نصیر و همینطور در ادامه به سایر شهرهای دانشگاه‌های سراسر کشور نشعت پیدا کرد.

در همان زمان اظهارات قابل تاملی از سوی روسای دانشگاه‌ها و مسئولین مختلف در واکنش به اعتراض دانشجویان در رسانه‌ها منعکس شد که بالطبع، به دنبال رفع تکلیف از سوی دانشگاه‌ها و انداختن تقصیر به گردن وزارت علوم بود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر: دانشجو را اخراج نمی‌کنیم اما باید قانون سنوات اجرا شود
احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در واکنش به اعتراض دانشجویان گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که کارشناسی چهار سال باید باشد و در هیچ کجا ذکر نشده که کارشناسی پنج سال است. زمانی که می‌گوییم دانشجو می‌تواند 10  ترم در دانشگاه بماند؛ یعنی دانشجو را اخراج نمی‌کنیم؛ ولی در قانون چهار سال برای کارشناسی، دو سال برای کارشناسی ارشد و دو سال هم برای دکتری در نظر گرفته شده است. با این حال دانشگاه برای ترم 9 شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کند؛ گرچه قانون این اجازه را می‌دهد ولی جریمه‌ای صورت نمی‌گیرد و تنها در ترم 10 این اتفاق می‌افتد.(اینجــــا)

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: با دانشجویانی که اجبارا سنواتی شدند راه می‌آئیم
این در حالی است که محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس در پاسخ به اعتراض دانشجویان سنواتی طور دیگری پاسخ داد: با بررسی های صورت گرفته قرار شد بر اساس اظهارنامه ای که دانشجویان تهیه می کنند در مواردی که خارج از اراده و اختیار دانشجویان افزایش سنوات ایجاد شده به آنها کمک کنیم که هزینه های اضافی برای دانشجویان ایجاد نشود.(اینجــــا)

رئیس صندوق رفاه دانشجویان: اجرای قانون سنوات «یک ترم» به تعویق افتاد
از طرفی، اردیبهشت امسال بود که رئیس صندوق رفاه دانشجویان از تعویق یک ترمی اجرای قانون سنوات در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد تا خیال دانشجویان حداقل برای یک ترم راحت شود اما فرارسیدن مهرماه، سختی مضاعفی برای دانشجویان به لحاظ اجرای قانون سنوات و پرداخت هزینه‌های هنگفت تحصیل داشت. (اینجــــا)

نیمسال تحصیلی که گذشت، یکی از سخت‌ترین ترم‌های تحصیلی دانشجویان طی سال‌های گذشته بود و دلیل این ادعا، تجمعات پی در پی و اعترض‌آمیزی بود که صرفا به بهانه مشکلات صنفی آموزشی و مهمتر از همه، «اجرای قانون سنوات» شکل می‌گرفت. تمام تجمعات دانشجویان در اعتراض به اجرای قانون سنوات در دانشگاه‌های سراسر کشور را می‌توانید از اینجــــا ببینید.

معاون آموزشی وزیر علوم: قانون سنوات عطف به ماسبق نمی‌شود
هرچند  در آن ایام، تعداد کثیری از دانشجویان، حتی دانشجویانی که هنوز درگیر پیچ و خم و سختی‌های سنوات نشده بودند در اعتراضات حضور پیدا می‌کردند و این نشانه‌ی پیش ‌بینی آن‌ها برای جلوگیری از سنواتی شدن بود، اما شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم با طرح ماجرای عطف به ماسبق نبودن قانون سنوات، آن را متوجه ورودی‌های 93 به بعد دانست.(اینجــــا)

این اظهارات نیاسر کمی توانست موج اعتراضات دانشجویان سنواتی را کنترل کند اما حالا که به ابتدای ترم جدید رسیدیم، با توجه اظهارات روسای دانشگاه‌ها و البته بخشنامه‌ای که وزارت علوم درباره قوانین سنوات تنظیم کرده است، عملا راهی برای دانشجویان باقی نگذاشته است.

به نظر می‌رسد که اظهارات ریاضی به عنوان معاون وزیر در این بین فقط نقش سرعت‌گیر برای جلوگیری از موج اعتراضات دانشجویی باشد. اعتراضاتی از جنس تحصن‌های دانشجویی در ابتدای مهرماه امسال که دانشگاه‌ها را حسابی به خود درگیر کرد.

حالا معلوم نیست که تکلیف دانشجویان با اظهارات یکی به نعل و یکی به میخ مسئولین وزارت علوم چه می‌شود. اگر قرار است قانون سنوات برای دانشجویان اجرا شود، همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویانی سنواتی چه معنایی دارد؟ اگر هنوز تردیدی در اجرای قانون سنوات وجود دارد، چرا باید هزینه آن از جیب دانشجویان برود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top