تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/19 - 22:07
کد خبر: 226053

نشست تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان گلستان

خبرنامه دانشجویان ایران: نشست دانشجویی با موضوع رشد علمی در دولت یازدهم با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان گلستان به همت پایگاه خبری تحلیلی دانشجو سلام برگزار شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو سلام، نشست دانشجویی با موضوع رشد علمی در دولت یازدهم با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان گلستان به همت پایگاه خبری تحلیلی دانشجو سلام برگزار شد.

 در این نشست سجاد فرهمند پارسا، پدرام افضلی پور، هادی احمدی هریک به نمایندگی از تشکل های جامعه اسلامی، انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی حضور داشتند و به بیان دیدگاه های خود در مورد رشد علمی در دولت یازدهم پرداختند.

 در ابتدا نماینده جامعه اسلامی دانشگاه گلستان گفت: به نظر من باید این نگاه که تعداد مقالات ارائه شده و ثبت اختراعات را صرفا دلیل بر رشد علمی کشور می‌دانند اصلاح کرد؛ چراکه مقالاتی که کاربرد نداشته باشند و صرفا در کتابخانه ها و مراکز پژوهشی نگهداری شود،کمکی به پیشرفت نمی کند.

 سجاد فرهمند پارسا افزود: متاسفانه این ملاک در دولت های ما وجود دارد و رتبه بندبی علمی کشور براین اساس سنجیده می شود که به نظر روش نادرستی است که باید این روند تغییر کند؛ چرا که اختراعات تا زمانی که به مرحله تولید در نیاید نمی تواند مفید باشد.

 توقف رشد علمی در کشور

 در ادامه هادی احمدی، نماینده بسیج دانشجویی گفت: رشد علمی در دولت جدید وجود نداشته است و کشور به لحظ رشد علمی در حالت سکون قرار دارد.

 وی با بیان اینکه در کشور منبع مشخصی نیز برای ارائه رشد علمی وجود ندارد، گفت: معمولا دولت تنها از یک سایت رسمی که تمامی مقالات صنعتی، پزشکی، ورزشی و غیره در آن ارائه می شود، به ارائه آمار می پردازد و این در حالی است که در کشورهای دیگر هر رشته تخصصی دارای منبع رسمی مربوط به خود می باشد.

 افزایش رشد مراکز دانش بنیان نشانده رشد علمی

 پدرام افضلی پور، نماینده تشکل انجمن اسلامی جامع گلستان، رشد علمی را در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل مثبت ارزیابی کرد و گفت: به لحاظ تجربه ای که در شرکتهای دانش بنیان و ثبت چندین اختراع  دارم می توانم بگویم که زمینه تولید در کشور و رشد علمی بیشتر شده است و ما شاهد گسترش شرکت های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید هستیم.

 فرهمند پارسا در پاسخ به این نظر  افضلی پور گفت: صرف تشکیل شرکت های دانش بنیان دلیل بر بهبود شرایط علمی در کشور نیست و چه بسا زمینه ثبت اختراعات ممکن است در یک دوره ای تسهیل شود اما در عرصه عمل قابل مشاهده نباشد.

 وی تصریح کرد: به نظر من رشد علمی در کشور محسوس و قابل مشاهده نیست و ما شاهد بودیم در دوره ای از رشد علمی در زمینه نانو و پزشکی، هوافضا اخبار زیادی شنیده می شد و شاهد تولیدات در این رشته ها بودیم اما این روند در سالهای اخیر روبه کاهش رفته است.

 تعطیلی رشته ها از رشد علمی قابل محسوس تر است

 نماینده جامعه اسلامی گلستان گفت: امروز خرید هواپیما و تعطیلی رشته های فوق لیسانس هسته ای در کشور قابل مشاهده است.

 افضلی پور در پاسخ به فرهمند پارسا گفت: رشته های هسته ای نه تنها حذف نشده اند؛ بلکه در این سال ها بیمارستان های پزشکی هسته ای نیز تاسیس شده است.

 همچنین نمایندگان تشکل ها نسبت به بومی سازی در حوزه علوم انسانی نیز توضیحاتی دادند.

 نماینده بسیج دانشجویی گفت: متاسفانه علوم انسانی ما برگرفته از اندیشمندان و نظریه پردازان غربی است؛ در حالی که فرهنگ اسلامی خود منبع مهم تئوری پردازی و نظریه پردازی می تواند قرار گیرد.

 احمدی افزود: در سال های گذشته طرح هایی به نام طرح ولایت که یکسری آموزش مبانی اسلامی به دانشجویان داده می شد که می توانست به سوالات و شبهات که در سطح جامعه و دانشگاهها مطرح می شود پاسخ گوید  که متاسفانه در این دوره حذف شد، در حالی که اینگونه برنامه های آموزشی باید در دانشگاه ها و در بین دانشجویان فراگیر شود.

 سجاد فرهمند پارسا معتقد بود علوم اجتماعی که در دانشگاه ها تدریس می شود، باید بومی سازی شود.

 وی گفت: دانشگاه ها نتوانستند اندیشمند و نظریه پرداز پرورش دهند و تنها در این حوزه افراد منتقد داریم که باید علاوه بر نقد بتوانند راهکار و راه حل نیز به جامعه ارائه کنند.

 وی گفت: یکی از راههای اصلی اسلامی کردن دانشگاه ها ارتباط بین حوزه و دانشگاه دانست که این امر متاسفانه تا کنون به صورت جدی انجام نشده است.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top