سند ۲۰۳۰ که در توافق بین یونسکو و وزارت علوم سندی آموزشی است با اعتراض اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس روبه رو شده و قرار است در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی و اشکالات آن حل شود.
خبرنامه دانشجویان ایران: سند ۲۰۳۰ که در توافق بین یونسکو و وزارت علوم سندی آموزشی است با اعتراض اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس روبه رو شده و قرار است در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی و اشکالات آن حل شود.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران در چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 آن را مصوب کرده است با عنوان سند 2030 مطرح میشود که پس از توافق وزارت علوم در رابطه با این سند، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرتهایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.
در این زمینه منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: اصل موضوع این است که مرجع عالی رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به راهبردها و سیاستهای آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس قانون اساسی نیز بند مشخصی وجود دارد که هرگونه تعهد بینالمللی حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برود.
وی افزود: بنابراین حداقل یکی از دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مسئول حوزه آموزش عالی مطرح شده و مجلس که از سوی قانون اساسی مرجع این موضوع است باید بر مسائل مربوط به آموزش عالی نظارت کند.
کبگانیان گفت: در سند 2030 یک اشکال ساختاری وجود دارد و آن هم این است که هیچ کدام از این دو مرجع در روند امضای سند نبودند، البته از نظر محتوایی کار خوبی شده ولی تحولات بسیاری در این سند وجود دارد که از نظر ما برای آینده نظام مناسب نیست بنابراین بررسی سند و مغایرتهای آن با قانون اساسی را در دستور بررسی قرار دادیم.
وی گفت: ممکن است بخشی از این موارد از نظر ما مشکل داشته باشد ولی دوستان پاسخ قانعکنندهای به آن بدهند.
همچنین محمد فرهادی وزیر علوم با بیان اینکه قسم میخورم سند 2030 را امضا نکردم، گفت: 2030 یک سند نیست بلکه یک بیانیه است، یونسکو از سال 2000 تا 2015 بیانیه آموزش برای همه را تهیه کرده بود و از سال 2015 تا 2030 نیز آموزش کیفی برای همه و همهجا را مطرح کرده است که صرفاً آموزش سوادی نباشد که این مسئله در قالب بیانیه وزرای آموزش و پرورش کار شد و یک سال پیش در کره جنوبی در رابطه با آن بحث شد.
وزیر علوم عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز در آن زمان در رابطه با این مسئله نظر داده بود و گفته بود ما این مسئله را در قالب چهارچوبها و اسناد کشورمان خودمان انجام میدهیم.
فرهادی ادامه داد: چند ماه پیش در مجمع عمومی یونسکو قرار شد این مسئله به کشورها ابلاغ شود که برنامههای عملی خود را بگویند ولی هیچ وزیری آن را امضا نکرده است و قسم میخورم من هم آن را امضا نکردم.
وی افزود: 2030 یک معاهده نیست بلکه تفاهمی است تا از توان کشورها در مسئله آموزش استفاده شود و تعهد آور هم نیست.
به گفته وی، دبیرخانه 2030 از سوی دولت در آموزش و پرورش مستقر شده است.
حال برای یافتن پاسخ اینکه سند 2030 چه اشکالاتی دارد و چگونه این اشکالات رفع میشود باید منتظر بمانیم تا این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی شده و نتایج آن اعلام شود.