تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/26 - 12:56
کد خبر: 226847

عدم اجرای آئین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی وزارت علوم؛

6 واحد درسی به جای پایان‌نامه بردار و مدرک کارشناسی ارشد بگیر!

6 واحد درسی به جای پایان‌نامه بردار و مدرک کارشناسی ارشد بگیر!

به نظر می‌رسد دلیل اصلی دانشگاه آزاد برای تعلل در اجرای آئین‌نامه مذکور این باشد که بر اساس ماده 25 این آیین‌نامه، دانشجویانی که تمایل داشته باشند می‌توانند پایان نامه را برندارند و به جای آن 6 واحد درسی اخذ کنند و مدرک آموزشی بگیرند!

خبرنامه دانشجویان ایران: ادعای عدم اجرای آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد وزارت علوم در دانشگاه آزاد، حاشیه‌های جنجال‌برانگیزی را برای مسئولین این نهاد آموزش عالی و دانشجویان آن به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد مدعی هستند، این دانشگاه هنوز آیین نامه جدید دوره کارشناسی ارشد که توسط وزیرعلوم به تمام نهادهای آموزش عالی ابلاغ شده را به واحدهای زیر مجموعه خود ابلاغ نکرده است.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی دانشگاه آزاد برای تعلل در اجرای آئین‌نامه مذکور این باشد که بر اساس ماده 25 این آیین‌نامه، دانشجویانی که تمایل داشته باشند می‌توانند پایان نامه را برندارند و به جای آن 6 واحد درسی اخذ کنند و مدرک آموزشی بگیرند!

هرچند که بررسی‌های خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حاکی از این است که دانشگاه آزاد حدود یکسال پس از ابلاغ آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته ، توسط وزیر علوم، شیوه‌نامه‌ای برای دوره کارشناسی ارشد به واحدهای خود ابلاغ کرده است که آن را برای ورودی‌های 95 و پس از آن لازم‌الاجرا کرده و ورودی‌های پیش از سال 95 نمی‌توانند از مفاد آن استفاده کنند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید آئین نامه ابلاغی از سوی وزارت علوم را از اینجـــــا و همچنین شیوه نامه ابلاغی از سوی دانشگاه آزاد را از اینجــــــا دریافت کنید.

در حالی که وزارت علوم، آئین‌نامه را برای دانشجویان ورودی 94 به بعد لازم‌الاجرا می‌داند(ماده 30) اما دانشگاه آزاد، نظرش روی ورودی‌های 95 به بعد است(ماده 28) که این موضوع باعث اختلافات فراوانی بین دانشجویان و مسئولین واحدها شده است.

این روزها بازار پول گرفتن از دانشجویان داغ است و هر دانشگاهی نیز در در این میان به فراخور کسری بودجه و چاله‌های اقتصادی‌اش، روی جیب دانشجویان حساب می‌کند.

موضوع از آنجایی جالبتر می‌شود که به صورت مقایسه‌ای، نگاهی به شهریه‌های 6 واحد درسی و پایان‌نامه بیاندازیم؛ یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد به خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توضیح داد: دانشگاه از طریق پایان‌نامه می‌تواند پول بیشتری(تقریبا چهار برابر) نسبت به 6 واحد بگیرد و به همین علت نیز فعلا این آیین‌نامه را ابلاغ نکرده‌اند تا همه دانشجوها مجبور باشند پایان نامه را اخذ کنند.

حساب شهریه طبق محاسبه دانشگاه:

- شهریه متغیر 6 واحد پایان نامه، معادل 31/658/688 میلیون ریال است.
- شهریه متغیر 6 واحد درس غیر پایان نامه‌ای که دانشجو می‌تواند بجای پایان نامه اخذ کند، معادل 8/670/000 میلیون ریال است.

این در حالی است یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد به مراجعه به مسئولین آموزشی واحد و اعتراض به علت عدم اجرای این قانون پاسخ همیشگی و البته عجیب دانشگاه را شنیده بود :«ما مستقل از وزارت علوم هستیم!»؛ حال آنکه ابلاغ این ائین نامه توسط وزیر علوم خطاب به تمامی نهادها و موسسات آموزش عالی است و دانشگاه آزاد نیز از این موضوع مستثنی نیست.

معاون وزیر علوم: دانشگاه آزاد هم ملزم به اجرای آئین‌نامه است
در این باره همچنین مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم گفته است: همه زیر نظام‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملزم به تبعیت از آیین‌نامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ابلاغی از سوی این وزارتخانه هستند.

وی در این باره همچنین ابراز عقیده کرده است: ملاک عمل دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور برهمین آیین‌نامه است و در این آیین‌نامه نحوه ورود به مسئله دانشجویانی که با مشکلی برای ارائه پایان‌نامه مواجه باشند، پیش‌بینی شده و این شیوه و شرایط برای همه دانشگاه‌ها یکسان است.

با این حساب و با توجه به اینکه در قانون استخدام سازمان‌ها و نهادهای اداری درباره ارائه یا عدم ارائه پایان‌نام در مدرک تحصیلی به چیزی اشاره نشده است، می‌شود گفت که احتمالا هر دانشجویی از دانشگاه آزاد که به دنبال فرار از پرداخت شهریه‌های سنگین و کاهش فشار حاصل از آن باشد، مطمئنا روش جایگزین پایان‌نامه را انتخاب خواهد کرد و دانشگاه آزاد در این زمینه سرش بی کلاه خواهد ماند.

در این میان می‌شود پرسید:
- چرا دانشگاه آزاد ، آیین نامه آموزشی را یک سال بعد ابلاغ کرده است ؟
- آیا وزارت علوم این بار هم مثل موضوع رشته های بی مجوز ، کماکان سکوت خواهد کرد؟
- با توجه به اینکه در ماده 25 آیین نامه آموزشی وزارت علوم، اشاره شده که دانشجویی که نتواند یا نخواهد پایان نامه ارائه کند، می‌تواند به جای آن 6 واحد درسی بگذراند، آیا نمی توان احتمال داد که هدف دانشگاه از یک سال نگه داشتن آیین نامه و عدم ابلاغ آن، محروم کردن ورودی های 94 از این امتیاز که درآمد کمتری برای دانشگاه آزاد دارد باشد؟

بد نیست مسئولین آموزش عالی کشور این بار یک قدم برای دانشجویان بردارند؛ هنگام افزایش شهریه‌ها و هزینه‌هایی که بردوش دانشجویان است، هیچ مقام مسئولی پا پیش نمی‌گذارد و به اعتراضات دانشجویان گوش فرا نمی‌دهد اما به نظر می‌رسد در چنین مواردی، رفتار سلیقه‌ای سئولان دوباره از منفعت دانشجویان خواهد کاست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مسعود
1395/11/27 - 16:55

چرا وزارت علوم پیگیر نمی شه؟!
آرزو
1396/03/10 - 16:59

سلام
ایا واسه ورودی های 93 هم امکانش هست؟
اگه میشه خواهشا جواب من را بدهید.
داود
1396/03/31 - 02:39

سلام آیا ما ورودی های 93گناهی کردیم آخه چرا از طرح نمره ریر12استفاده نکنیم این هم استفاده نکنیم یعنی ترک تحصیل کنیم
محمود
1396/08/10 - 10:15

خیلی خوب
ممنون از راهنمایی تون
توکلی
1396/08/10 - 10:18

ایا ورودیهای 94هم میتوانند بجای پایان نامه 6واحددرسی اخذ نمایند؟
محسن
1396/09/01 - 11:10

حذف پایان نامه قانون خوبیه .. مخصوصا برای کسانی که شاغلن
شیما
1396/09/27 - 19:35

من ورودی 94 ام و پایان نامه برداشتم اما توش گیر کردم و هی تمدید پشت تمدید. والا خدا رو خوش نمیاد این همه پول بدیم اونم واسه منی که نمیخواد ادامه تحصیل دکترا بده اموزش محور خوبه. الان دانشگاهمون پاش گذاشته رو خرخره دانشجوها که یالا مقاله بدین! فقط واسه اینکه اساتید مقاله نمیدن دانشجوها مقاله بدن و رتبه استاد و دانشگاه رو ما ببریم بالا اخر سر هم ملت میگن دانشجو ازادین! مگه شماها هم درس خوندین. استادا هم همیشه سرشون شلوغ و راهنمایی بی راهنمایی . خلاصه بی در و پیکر دانشگاه ازاد.
میرزایی
1397/04/02 - 10:25

با سلام اگه ممکنه پیگیری کنید یا پیشنهاد بدهید پایان نامه های سال های قبل از 95 هم لغو بشه من چون شاغلم چند بار پایان نامه انتخاب واحد کردم اما هنوز نرسیدم حتی موضوع انتخاب کنم. لطفا کمکم کنید. با تشکر
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top