تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/26 - 21:39
کد خبر: 226919

عبدالملکی در دانشگاه تهران: باید منتظر مطرح شدن وام‌های معوقه نجومی باشیم!

عضو هیئت علمی امام صادق با اشاره به این که اقتصاد دان های آمریکا و انگلیس نیز اذعان کردند که تحریم ها بر اقتصاد ایران اثر نمی گذارد چون ایران از ظرفیت اقتصادی بالایی برخودار بوده و از طرفی مردم این کشور تحریم ها را درمی نوردند، اظهار کرد: متاسفانه حالا راه های دور زدن تحریم ها بسته شده است و اصلاً دولت جدید نیز می گوید که شرعاً حرام است که تحریم ها را دور بزنیم. بلاخره تحریم کرده اند و ما نباید بی قانونی کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نقدینگی موجود مثل یک اقیانوس بزرگ بالای سر اقتصاد ایران قرار گرفته و بر روی هر شهری قرار گرفت آن را ویران می‌کند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو، حجت الله عبدالملکی در نشست دانشجویی که با موضوع بررسی عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید توسط بسیج دانشجویی دانشکده علوم حقوق و سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دولت برای این که واگن متوقف اقتصاد کشور را به لکوموتیو در حال حرکت اقتصاد غرب متصل کند، مجبور است که در تمام زمینه از جمله زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی هر آن چه را که غربی ها گفتند، انجام دهد.

وی با بیان این که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر روی نظریه توسعه وابسته کار شده و برای آن همایش برگزار کردند و حالا این نظریه توسط دولت یازدهم در حال اجرا است، افزود:  در قالب این نظریه، غربی ها نباید ما را تحریم کنند و باید برای ما سرمایه، فن آوری ، کالا و مدیر بیاورند و در مقابل ما نیز باید جریان مقاومت، انرژی هسته ای ، تهدیداتی مانند تهدیدات موشکی، تفکر انقلابی و ولایت فقیه را کنار بگذاریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که بر اساس نظریه توسعه وابسته، ما در حوزه اقتصادی باید تامین کننده منافع اقتصادی غرب باشیم، افزود: به عنوان نمونه در این چارچوب ما باید نفت بفروشیم و کالا بخریم.

عبدالملکی با بیان این که دولتمردان تحقق اقتصاد مقاومتی را  در طی کردن مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک، تعامل گسترده با جهان و صادرات بیشتر نفت و گاز به دنیا می دانند، اضافه کرد: واقعیت این است که دولت در راستای برقراری ارتباط با غرب صنعت هسته ای را تعطیل کرد؛ چون این صنعت برای تعامل با غرب مضر است.

وی با اشاره به این که دولت از ابزار اقتصاد برای تعامل با غرب استفاده کرد چون مردم ما از آمریکا دل خوشی ندارند، افزود: با توجه به این که مردم از حیث معیشت و اشتغال با مشکل روبرو هستند، به همین دلیل دولت موضوع اقتصاد را بهانه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق برقراری تعامل با آمریکا مطرح کردند، تا از این طریق مردم را پای کار بیاورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که وقتی انسانی خود را مستغنی می بیند، طغیان می کند، افزود: کسی که می گوید چه کار داریم که مردم را ببریم بهشت، در واقع دارد مردم را به سمت جهنم هدایت می کند؛ چنین کسی طغیان خواهد کرد.

عبدالملکی گفت: کسانی که اهل طغیان هستند، نباید رئیس جمهور، وزیر و مسئول شوند.

وی با تاکید بر این که دولت هیچ برنامه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: اثر تحریم ها بیش از ۲۰ درصد نبوده و با این حال اگر بخواهیم کم اثر بودن تحریم ها را  بررسی کنیم، می توانیم بگوییم که به عنوان نمونه در اوج تحریم ها ما میتوانیم یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و یا این که در زمان تحریم ها نمی توانیم مبادلات مالی انجام بدهیم، اما در اوج تحریم ها باز هم دیدیم که از طریق سیستم رسمی حتی به حساب حزب الله لبنان دلار واریز کردیم .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: همچنین ما در سال ۹۱ مقدار ۶۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که ۵۲ میلیارد دلار آن را در قالب دلار استفاده کردیم و آن را یا وارد کشور کردیم و یا خود دلار را حواله کردیم.

وی بیان کرد: اکنون بعد از سه ماه حتی یک دلار هم نمی توانیم به صورت رسمی استفاده کنیم؛ چون خودمان رفتیم و در مذاکرات، مسیرها را لو دادیم و زمینه مسدود کردن آن ها را فراهم کردیم به همین دلیل امروز یا باید با یورو، روپیه و یا پول دیگر کشورها کار کنیم .

عبدالملکی اضافه کرد:  ظاهراً تحریم مانع واردات کالای اساسی به کشور می شود، اما در اوج تحریم ها سرور مرکزی سازمان امور مالیاتی کشور از IDM آمریکا خریداری شد و خیلی قطعات حساس در حوزه فناوری و موشکی را نیز وارد کردیم؛ به گونه ای که تجارت خارجی ما هم در زمینه صادرات و هم در زمینه واردات غیر نفتی  از ۸۰ میلیارد دلار،  قبل از تحریم ها، در سال  ۹۱ تا ۹۲ به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: درست است که تحریم ها برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است، اما تنها مشکل هم این بود که ۸ تا ۱۰ درصد هزینه تجارت خارجی ما را بالا برد.

عضو هیئت علمی امام صادق با اشاره به این که اقتصاد دان های آمریکا و انگلیس نیز اذعان کردند که تحریم ها بر اقتصاد  ایران اثر نمی گذارد چون ایران از ظرفیت اقتصادی بالایی برخودار بوده و از طرفی مردم این کشور تحریم ها را درمی نوردند، اظهار کرد:  متاسفانه حالا راه های دور زدن تحریم ها بسته شده است و اصلاً دولت جدید نیز می گوید که شرعاً حرام است که تحریم ها را دور بزنیم. بلاخره تحریم کرده اند و ما نباید بی قانونی کنیم.

عبدالملکی  با بیان این که اقدامات دولت باعث افزایش نقدینگی در کشور شده است، خاطر نشان کرد: نقدینگی ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی ابتدای دولت یازدهم در تابستان آخر امسال به  هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و این ۱۰۰ درصد ضد اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: از  نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که طی ۳ ساله اخیر در کشور  ایجاد شده،آن چیزی که به بخش تولید رسیده به یک درصد هم نمی رسد؛ پس سوال این جا است که این نقدینگی به کجا رفته؟ در پاسخ باید بگوییم که  بخشی از این ها در سال های آینده به مفاسد اقتصادی تبدیل می شود که دانه به دانه گند آن ها بالا می آید.

وی بیان کرد: اکنون موارد مربوط به حقوق های نجومی هزار مورد است؛ ظرف دو سه سال آینده نیز باید منتظر مطرح شدن دو سه هزار وام های معوقه نجومی باشیم، چون بخش عمده ای از نقدینگی که در کشور تولید شده است در قالب رقم های بسیار بزرگ به افراد خاص وام داده شده است.

عبدالملکی افزود: نقدینگی موجود مثل یک اقیانوس بزرگ بالای سر اقتصاد ایران قرار گرفته و بر روی هر شهری قرار گرفت آن را ویران می کند؛ به عنوان نمونه اگر این نقدینگی وارد بخش مسکن شود، قیمت مسکن صد درصد افزایش  خواهد یافت و یا اگر در دلار ورود پیدا کند، قیمت آن را تا ۷ هزار تومان بالا می برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر تنها نقدینگی موجود در کشور در بخش تولید وارد شود، می تواند مفید باشد.

وی با اشاره به این که اطلاعی از رویکرد اقتصادی دولت در انتخابات پیش رو در دست نیست، تصریح کرد: البته ممکن است که دولت تلاش هایی انجام دهد تا گشایش هایی را ایجاد کند؛ مثلاً دولت تلاش کرد که مصوبه ای را برای اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت اختصاص به تسهیلات بخش اشتغال روستاها وضع کند، که مجلس با آن مخالفت کرد.

عبدالملکی با بیان این که تسهیلات کلانی که داده شده، ممکن است خطرناک باشد، افزود: شاید دولت بخواهد از این تسهیلات استفاده تبلیغاتی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان این که رهبر معظم انقلاب در جمع دولتمردان از عملکرد دولت انتقاد کردند، به دلیل این که برنامه های دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی یا بی ربط یا نامتعارف و یا ضد اقتصاد مقاومتی بودند،  افزود: پس از آن جلسه، معظم له خواستار تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شدند؛ البته دولت تلاش کرد که این ستاد را به نام ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی نام گذاری کند، اما موفق نشدند.

وی با بیان این که از برخی اقدامات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی تشکر می کنیم، اضافه کرد : اما برخی از برنامه های دولت با اقتصاد مقاومتی ضدیت دارند و برخی ها نیز کلی گویی هستند و در واقع برای اجرا نشدن نوشته شده اند.

عبدالملکی  گفت: برخی از برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز خیلی خوب هستند، اما در زمانبندی پیش بینی شده به مرحله اجرا نرسیدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از جمله برنامه های کلی دولت که به نظر می رسد اجرا نشود، برنامه اصلاح ساختار کلان دولت، اصلاح نظام پولی و بانکی و رونق بخش مسکن هستند.

وی با بیان این که احیای ۷۵۰۰ واحد تولیدی از دیگر برنامه های دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: تا مردادماه به ۳۰۰ واحد تسهیلات پرداخت شده بود که بعید می دانیم اکنون پرداخت تسهیلات به ۲ هزار واحد رسیده باشد، چرا که شبکه بانکی هم برای پرداخت این تسهیلات همکاری نمی کند.

عبدالملکی با بیان این که بخشی از تسهیلاتی که دولت قرار بوده پرداخت کند در قالب امحال وام های قبلی بوده و در واقع وام جدیدی پرداخت نشده، اضافه کرد: خیلی از کارهایی را که برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز بوده، شروع نشده اند و حالا با این پدیده مواجه هستیم که خیلی از دستگاه ها حاضر نیستند که برای پروژه اقتصاد مقاومتی خود گزارشی ارائه بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)با بیان این که اقدامات منفی دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی در قالب انحراف برنامه ها از اقتصاد مقاومتی و ضدیت اقدامات با اقتصاد مقاومتی قالب ارزیابی هستند، تصریح کرد: تاکید بر فروش بیشتر نفت خام و در نتیجه وابستگی بیشتر کشور به درآمدهای نفتی و تاکید بیش از اندازه بر محدودیت های تجاری، حساب بیش از اندازه بر روی منابع و سرمایه های خارجی، تاکید مطلق بر آزاد سازی نرخ ها و قیمت ها، غفلت از موضوع شفاف سازی و مبارزه با مفاسد تعارض برخی پروژه ها با سیاست های کلان اقتصادی و بی توجهی به مقام سازی اقتصاد و مسئله تهدیدها؛ از جمله انحرافات دولت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از برنامه های دولت که ضد اقتصاد مقاومتی هستند، شامل تضعیف تولید ملی، افزایش شکنندگی اقتصاد ملی و تخریب فرهنگ اقتصادی می شوند.

عبدالملکی با بیان این که دولت در راستای تخریب فرهنگ اقتصاد مقاومتی همواره فرهنگ ما نمی توانیم را القا کرده است، بیان کرد: به عنوان نمونه دولتمردان یا از آبگوشت بزباش، بی ظرفیتی در المپیک و یا تخریب کشور با یک بمب دم می زنند و این در حالی است که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب همواره بر فرهنگ ما می توانیم تاکید داشته اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که برخی از مسئولان به استفاده از کالاهای خارجی افتخار می کنند، اظهار کرد: برخی مسئولان دولتی به برند خارجی لباس و کفش خود افتخار می کنند و نمونه این در یکی از جلسات اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به این که ارائه مجوز واردات برخی از کالاهای بسیار لوکس از دیگر اقداماتی است که دولت در جهت تخریب فرهنگ اقتصاد مقاومتی انجام داده، بیان کرد: یورو نوشته است که اهمیت باز شدن بازار ایران بعد از برجام  از برداشته شدن دیوار برلین بیشتر است، چرا که زمینه برای واردات کالاهای لوکس به کشورمان فراهم شده است.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top