تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/01 - 08:46
کد خبر: 227340

آخوندی امروز چگونه استیضاح می‌شود

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز 26 بهمن پارلمان، نامه کمیسیون عمران به مورخ 26 بهمن 95 درباره استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را طبق ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس با 34 امضاء اعلام وصول کرد که متن کامل این طرح به شرح زیر بود:

خبرنامه دانشجویان ایران: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور و نمایندگان ۳ ساعت فرصت دارند که برای جلب اعتماد مجدد نمایندگان به عباس آخوندی تلاش کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، در جلسه علنی امروز (یکشنبه 1 اسفند) مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 38 امضاء در دستور کار پارلمان قرار دارد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز 26 بهمن پارلمان، نامه کمیسیون عمران به مورخ 26 بهمن 95 درباره استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را طبق ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس با 34 امضاء اعلام وصول کرد که متن کامل این طرح به شرح زیر بود:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
احتراما اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آئین‌نامه داخلی مجلس به دلایل ذیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است، در حالی که اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد

2- علت به کارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاه‌های نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالت‌های گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.

3- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4- مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارت‌تان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟

6- علت اینکه در هیئت دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرح‌های حزب‌سازی هستید چیست؟

7- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8- چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران طبس را متوقف نمودید؟

9- در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد، اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید. چه پاسخی به افکارعمومی دارید؟

12- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصت‌های نسل‌های آینده در حال از دست رفتن است. چه پاسخی دارید؟

روند استیضاح در آئین‌نامه جدید مجلس چگونه است؟
براساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان می‌توانند با در نظر گرفتن اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی، وزیر یا هیئت وزیران را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل‌طرح در مجلس است که به امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان برسد.

هیئت‌رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول نماید و در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

آئین‌نامه داخلی مجلس تأکید دارد که علاوه بر امضاکنندگان استیضاح، سایر نمایندگان می‌توانند تا قبل از طرح استیضاح در جلسه علنی استیضاح را امضاء نمایند.

همچنین هیئت‌رئیسه موظف است در روز برگزاری استیضاح، متن استیضاح و نام آخرین متقاضیان استیضاح را چاپ و توزیع نماید.

آئین‌نامه مجلس تصریح دارد پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، فقط در صورتی استیضاح از دستور کار مجلس خارج می‌شود که تعداد متقاضیان استیضاح به کمتر از 10 نفر کاهش یابد در این صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف پنج دقیقه در جلسه علنی مطرح نمایند. پس‌ از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت بنماید، با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر 10 دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.

در جلسه استیضاح، پس از اظهارات استیضاح‌کنندگان که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس برای یک وزیر دو ساعت و برای استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت در نظر گرفته شده است، (استیضاح‌کنندگان می‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را برای بحث در موضوع استیضاح معرفی نمایند) رئیس‌جمهور می‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از وزیر سه ساعت خواهد بود.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

علاوه بر این در جلسه استیضاح  پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق‌ دارند توضیحات تکمیلی بدهند، به‌ شرطی که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند.

رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم می‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأی می‌گذارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top