تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/12/02 - 10:54
کد خبر: 227501

«در برابر طوفان»، مقاومت نکن بگذار طوفان از تو عبور کند؛

مستندی برگرفته از توصیه رضاشاه به پسرش +فیلم

مستندی برگرفته از توصیه رضاشاه به پسرش +فیلم

مستند "در برابر طوفان" اما با رویکردی متفاوت در سال جاری توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند؛ مستندی که بسیاری از منتقدین برجسته کشور، دلیل موفقیتش را پرداخت متفاوت و نگاه صحیح به حوادث برحه حساس و تاریخی انقلاب می‌دانند.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و هر ساله با فرارسیدن ماه‌های پایانی سال به خصوص بهمن‌ماه، یکی از رویدادهای مهم، تولیدات سریالی، سینمایی و یا حتی مستند است که به همت صدا و سینما و سازمان سینمایی به مردم سراسر کشور نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مستندهای مهم و قوی در حوزه بررسی فعل و انفعالات پیرامون شکل‌گیری انقلاب اسلامی و شفاف نشان دادن احوالات آن روزها، "در برابر طوفان" است که امسال برای اولین بار از رسانه ملی پخش شد و توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

این مستند که به تهیه کنندگی مهدی نقویان در 10 قسمت 45 دقیقه ای ساخته شده است که بینندگان را به سال های 1332 برمی‌گرداند و مروری بر حوادثی منتهی به وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌کند.

مستندهای مختلفی طی سالیان گذشته در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین هفته دفاع مقدس از رسانه ملی پخش می‌شود و به دلیل جذابیت‌های تاریخی این ایام مهم، حساس و سرنوشت‌ساز در کشور، مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار می‌گیرد.

مستند "در برابر طوفان" اما با رویکردی متفاوت در سال جاری توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند؛ مستندی که بسیاری از منتقدین برجسته کشور، دلیل موفقیتش را پرداخت متفاوت و نگاه صحیح به حوادث برحه حساس و تاریخی انقلاب می‌دانند.

همچنین استفاده از تصاویر و فیلم‌های کمیابی که معمولا از نگاه مخاطبین عام جامعه به دور مانده است، جذابیت‌های اولیه‌ای برای ادامه تماشای این مستند در تلویزیون ایجاد کرده است.

از طرفی ساختار «پژوهش محور» این مجموعه و روند جذاب و کنجکاوی برانگیز شیوه روایی آن باعث شده تا علاقمندان به آثار جدی پای آن بنشینند.

«در برابر طوفان» مستند خوش‌ساختی است که به روایت پهلوی دوم می‌پردازد؛ از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی تا شکل‌گیری انقلاب اسلامی. این مستند با استفاده از آرشیو‌های ناب و دیده‌نشده در کنار روایت جذاب و قصه‌گو که برغم مناسبتی بودن، نه تنها نظر مخاطب عام که مخاطب خاص را برانگیخته است. عنوان مستند برگرفته ازجمله رضاشاه است، زمانی که به جزیره موریس تبعید می‌شد به پسرش گفت:‌ «در برابر طوفان» مقاومت نکن بگذار طوفان از تو عبور کند».

تلویزیون تقریبا حدود 40 سال است که در حال عرضه و انتشار مجموعه کارهای مناسبتی است که از نظر کمی هم قابل توجه بوده است. ولی کمتر، با دغدغه کیفی گرایی به سراغ این اسناد و مدارک رفته اند.  برای همین مدام، با یک‌سری تصاویر تکراری مواجه هستیم. مستند «در برابر طوفان» از لایه‌های اولیه تصاویر تکراری در آرشیو عبور می کند و به قلمرو اسناد و تصاویر دست نخورده‌ ورود می کند، تصاویری که کمتر دیده شده است. این اثر با تکیه و پایه ریزی بر اساس آرشیو و مستندات واقعی به ساختاری جذاب و غیرتکراری می رسد.

استفاده از شنودهای ماموران رده بالای «ساواک»، خاندان پهلوی و شخصیت های واقعی تاریخ معاصر در این مستند گویی، برای اولین بار، صورت می گیرد، گنجاندن برش هایی از جلسات شورای امنیت، تماس‌های تلفنی شاه و... با پخش درست هرکدام از اینها، آن روی سکه رژیم را ملموس تر و واقعی تر آشکار می سازد.

تاریخ معاصر ما در یکی از پر رفت‌ و آمد‌ترین چهارراه‌ها و بزنگاه ها واقع شده، تاریخی سراسر از حادثه‌های تلخ و شیرین که برخی از آنها به نقطه‌های عطف تبدیل شده‌اند.  در تاریخ معاصر حادثه‌ای به اهمیت وقوع انقلاب اسلامی وجود ندارد.

بر همین اساس می‌شود گفت که اقدام سازمان سینمایی حوزه هنری در ساخت مجموعه مستند «در برابر طوفان» اقدامی لازم و قابل ستایش است اما، بالطبع نیست و ضرورتی اجتناب ناپذیر است که با گذشت چهار دهه از انقلاب، نیاز به این دست آثار بیشتر احساس می‌شود.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تمام قسمت‌های این مستند را به ترتیب طی روزهای متوالی برای بهره‌مندی مخاطبین گرامی منتشر کرده است که می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

1- قسمت اول مستند در برابر طوفان
2- قسمت دوم مستند در برابر طوفان
3- قسمت سوم مستند در برابر طوفان
4- قسمت چهارم مستند در برابر طوفان
5- قسمت پنجم مستند در برابر طوفان
6- قسمت ششم مستند در برابر طوفان
7- قسمت هفتم مستند در برابر طوفان
8- قسمت هشتم مستند در برابر طوفان
9- قسمت نهم مستند در برابر طوفان
10- قسمت دهم مستند در برابر طوفان

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top