تاریخ انتشار: جمعه 1395/12/06 - 16:00
کد خبر: 228010

حاجی بابایی: دولت اعتقاد نداشت که به مجلس برنامه بدهد

حاجی‌بابایی ادامه داد: سالانه 770 هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری کشور با رشد 8 درصد حرکت می‌کند. 2.8 درصد از این رشد باید از بهره‌وری شکل گیرد و نقش دانشگاهیان در آن بسیاری زیاد است. باید به سمتی حرکت کنیم که پیوند دانشگاه با صنعت و تولید شکل گیرد و از سرمایه‌گذاری خارجی 200 هزار میلیارد تومان و استفاده از منابع بانکی 190 هزار میلیارد داشته باشیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه برنامه ششم از برنامه‌هایی بود که سخت مورد انتقاد قرار گرفت، گفت: فشارهای سنگینی از بیرون و داخل مجلس پیرامون برنامه ششم بود تا برنامه از مسیر خود خارج شود، اما این برنامه تصویب شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی صبح امروز در پنجمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: برنامه ششم یک برنامه پرفرازونشیب بود، این برنامه در مجلس قبل هم مورد بررسی قرار گرفته بود و بر اساس لایحه‌ای که دولت تحت عنوان «بعضی احکام موردنیاز برنامه ششم» ارائه می‌کرد، به سرانجام نرسید. وی افزود: در مجلس فعلی نیز دولت لایحه‌ای تحت همان عنوان ارائه داد، اصلاً دولت اعتقاد نداشت به مجلس برنامه دهد.

حاجی‌بابایی‌ بیان داشت: این احکام اصلاً برنامه نبودند و باید می‌نشستیم و یک برنامه‌ای می‌نوشتیم، اما به‌خاطر احتمال ایرادگیری توسط شورای نگهبان، نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم که لایحه دولت برنامه نیست و از طرفی کشور نیاز به برنامه دارد یا نه، مقام معظم رهبری مرقوم فرموده بودند کشور نیاز به برنامه دارد و اولی این است که لایحه دولت باشد و اگر به مجلس ارائه نشد، شکل دوم انجام شود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ وقتی دیدگاه مقام معظم رهبری به مجلس آمد، من با ریاست سازمان برنامه و بودجه جلسه تشکیل دادیم و دیدگاه دوستان این بود که مجلس برنامه را بنویسد. با توجه به آنچه که دولت نظر داشت 22 اولویت را در برنامه ششم لحاظ کردیم که تحت عنوان «22 موضوع» در دستور کار قرار گرفت و برای هر موضوع یک بسته جداگانه تعریف شد.

وی بیان داشت: در مجموع در یک فرصت 6 ماهه به صورت شبانه‌روز بنده و دوستان پای این کار ایستادیم تا برنامه قابل اعتنایی که وضعیت کشور را از وضع کنونی بیرون آورد، نگاشته شود. در این برنامه هم نوآوری وجود دارد و هم روال برنامه‌های قبل را ندارد.

حاجی‌بابایی ادامه داد: سالانه 770 هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری کشور با رشد 8 درصد حرکت می‌کند. 2.8 درصد از این رشد باید از بهره‌وری شکل گیرد و نقش دانشگاهیان در آن بسیاری زیاد است. باید به سمتی حرکت کنیم که پیوند دانشگاه با صنعت و تولید شکل گیرد و از سرمایه‌گذاری خارجی 200 هزار میلیارد تومان و استفاده از منابع بانکی 190 هزار میلیارد داشته باشیم.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: نقدینگی کشور از سال 92 که 494 هزار میلیارد بوده به هزار و 239 هزار میلیارد افزایش یافته است که 45 درصد نقدینگی منجمد است، اما برنامه ششم یک پتانسیل قدرتمندی می‌خواهد تا آن را اجرا کند که بدون شک تحولات عظیمی در کشور اتفاق خواهد افتاد. برنامه ششم از برنامه‌هایی بود که سخت مورد نقد و انتقاد قرار گرفت و فشارهای سنگینی از بیرون و داخل مجلس به آن وارد آمد که برنامه از مسیر خود خارج شود، اما به لطف خداوند و دوستان مجلس با 154 رأی موافق و 77 رأی مخالف تصویب شد.

وی ادامه داد: اما بودجه کشور از 202 رأی تنها 111 رأی موافق داشت، برنامه چهارم که توسط دولت اصلاحات به مجلس آمد و دارای 161 ماده بود، وقتی توسط مجلس مصوب شد، شورای نگهبان 108 رأی اساسی به آن گرفت. در برنامه پنجم که 235 ماده داشت، 114 ایراد گرفته شد، اما برنامه ششم تنها 36 ایراد توسط شورای نگهبان گرفته شد که 18 ایراد اصلاح عبارت‌ها بود، از 20 مورد باقی‌مانده 6 مورد مربوط به لایحه‌ای که دولت ارائه داده بود،می‌شد و 14 مورد هم اصرار در مورادی است که سرمایه‌گذاری باید از طریق فاینانس انجام شود.

حاجی‌بابایی افزود: نظارت در این برنامه قدرتمند است، شفافیت و پاسخگویی دارد و اولین برنامه‌ای است که توسط مجلس ارائه شده و شفافیت‌محور است و علاوه بر اینها با اقشار مختلف جامعه گره خورده است. وقتی مجمع تشخیص مصلحت نظام این برنامه را با اقتصاد مقاومتی مطابقت دادند، تنها یک بند را مطابق با اقتصاد مقاومتی ندانستند که اصلاً ما به آن بحث ورود پیدا نکرده بودیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم ترحیم پرویز داوودی
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top