تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/07 - 08:44
کد خبر: 228064

شوک اردوغان با طعم دیپلماسی

در چنین شرایطی، انتشار خبر پناهندگی دهها دیپلمات ترکیه ای در آلمان، سیگنال مثبتی را به مخاطبان رئیس دولت ترکیه مخابره نمی کند! اردوغان طی ماههای اخیر تلاش کرده است تا فضای سیاسی ترکیه را آرام نشان دهد. او حتی ضمن ائتلاف با حزب حرکت ملی در ترکیه( به رهبری دولت باغچه لی) در صدد ایجاد اصلاحات قانون اساسی و افزایش اختیارات ریاست جمهوری بر آمده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: به عقیده منتقدان رفتارهای دولت ترکیه پس از وقوع کودتا آغشته به تسویه حسابهای سیاسی و حزبی رئیس جمهور و حزب حاکم این کشور بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، انتشار اخبار مربوط به پناهندگی  136 دیپلمات ترکیه ای در آلمان، شوک تازه ای را بر پیکره دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه وارد کرده است. این اخبار درست در زمانی منتشر می شود که رئیس جمهور ترکیه سعی دارد خود را مسلط به دوران پساکودتا در کشورش نشان دهد.

در چنین شرایطی، انتشار خبر پناهندگی دهها دیپلمات ترکیه ای در آلمان، سیگنال مثبتی را به مخاطبان رئیس دولت ترکیه مخابره نمی کند! اردوغان طی ماههای اخیر تلاش کرده است تا فضای سیاسی ترکیه را آرام نشان دهد. او حتی ضمن ائتلاف با حزب حرکت ملی در ترکیه( به رهبری دولت باغچه لی) در صدد ایجاد اصلاحات قانون اساسی و افزایش اختیارات ریاست جمهوری بر آمده است.

بنابراین، پناهندگی دیپلماتهای ترکیه ای به آلمان، بدترین خبر ممکن برای اردوغان و اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه و وزارت امور خارجه ترکیه محسوب می شود. این خبر، تلاش حزب عدالت و توسعه برای پروژه قدرتمند نشان دادن دولت مستقر در آنکارا را با بحران مواجه می سازد.

هنوز مقامات دولت ترکیه در قبال پناهندگی دیپلماتهای این کشور در آلمان واکنشی جدی و صریحی نشان نداده اند. بسیاری از منتقدین اردوغان معتقدند که رفتارهای دولت ترکیه پس از وقوع کودتا آغشته به تسویه حسابهای سیاسی و حزبی رئیس جمهور و حزب حاکم این کشور بوده است.

اخراج بسیاری از کارکنان دولت، معلمین، نظامیان، دیپلماتها، دانشگاهیان و قضات ترکیه ای از محل کار و دستگیری ده‌ها هزار نفر (که به ادعای دولت ترکیه در کودتا دست داشته اند)، این کشور را ار شرایط عادی خارج کرده است.

اردوغان که تصور می کرد پس از وقوع کودتا می تواند بر شرایط موجود در کشورش غلبه پیدا کند، هم اکنون شاهد انتشار اخباری است که نشان دهنده ناکامی وی در این مسیر می باشد.

شمار پناهندگان ترک در آلمان از آگوست 2016 تا اواخر ژانویه سال 2017 نسبت به شش ماه قبل از آن بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است.بر این اساس از آگوست 2016 تا ژانویه 2017 بیش از 3100 درخواست پناهندگی از طرف شهروندان ترک وجود داشته است در حالی که در شش ماه قبل از آن 1900 درخواست پناهندگی ثبت شده است.

اردوغان بارها کشورهای اروپایی را به عنوان حامیان کودتا درترکیه معرفی کرده است. بدیهی است که با استقرار دیپلماتهای پناهنده در آلمان، شبکه ای قوی از مخالفان سیاست خارجی و داخلی اردوغان در اروپا تشکیل خواهد شد. این مسئله می تواند معادلات امنیتی و سیاسی ترکیه را تحت تاثیر خود قرار دهد و حتی شهروندان بیشتری را در ترکیه در خصوص ترک این کشور یا مقابله با دولت آنکارا تحت تاثیر قرار دهد.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از سربازان و نیروهای نظامی ترکیه ای ناتو نیز در آلمان تقاضای پناهندگی داده اند. بنابراین، ما با شبکه ای از نظامیان و دیپلماتهای ترکیه رو به رو هستیم که دیگر حضور دولت اردوغان در این کشور را بر نمی تابند.

به نظر می رسد اردوغان قدرت مدیریت فضای سیاسی کشورش را به کلی از دست داده است. او نه تنها مولفه های اتحاد سیاسی در کشورش را در دوران پساکودتا تقویت نکرده است، بلکه بر شدت تقابل حزب عدالت و توسعه با دیگر احزاب و گروههای سیاسی و طرفداران آنها افزوده است.

بی دلیل نیست که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در منطقه، شرایط جاری در ترکیه را به مانند آتشی زیر خاکستر دانسته و به اردوغان بابت استمرار روند فعلی هشدار می دهند.

در هر حال همان گونه که اردوغان با چشمانی بسته در حال افزودن به هزینه شکستهای منطقه ای خود می باشد، در حوزه سیاست داخلی و خارجی نیز هزینه های زیادی را بابت عملکردش به آنکارا تحمیل کرده است. موضوعی که در آینده ای نه چندان دور می تواند به پاشنه آشیل دولت آنکارا و حزب حاکم تبدیل شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top