تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/07 - 14:03
کد خبر: 228120

متن کامل سخنرانی برگزیده دانشجوی نمونه سال 95 در مراسم تجلیل از دانشجویان نخبه؛

نخبگان علمی تاثیری در پیشرفت کشور ندارند/ امنیت شغلی نداریم

نخبگان علمی تاثیری در پیشرفت کشور ندارند/ امنیت شغلی نداریم

اشتغال نخبگان در سطوح مختلف علمی و اجرایی کشور بسیار حائز اهمیت است. بیشتر نخبگان علمی کشور امروز شغل مناسبی ندارند و معمولاً در سازمان‌های دولتی یا خصوصی استخدام می‌شوند که کل وقت‌شان صرف کارهایی می‌شود که هر شخص دیگری نیز می‌تواند انجام دهد و به نوعی نخبگان علمی ما تاثیری در پیشرفت کشور ندارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: اواخر هفته گذشته بود که در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور از دانشجویان نمونه سال 95 تجلیل شد، در این مراسم تنی چند از این دانشجویان به بیان دیدگاه ها، مشکلات و دغدغه های خود شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی رحمانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی یکی از این دانشجویان بود که به سخنرانی مقابل مسئولین پرداخت که متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

به‌نام خداوند لوح و قلم، حقیقت نگار وجود و عدم

اینجانب مهدی رحمانی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی حامل سلام و عرض ادب مردم فهیم استان کردستان، فعالان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و نخبگان علمی کشور خدمت معاونت محترم ریاست جمهوری جناب آقای دکتر جهانگیری، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر فرهادی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب آقای دکتر هاشمی، معاونین، مدیران، نخبگان، دانشگاهیان و فرهیختگان گرامی هستم.

پیشاپیش مراتب تقدیر و تشکر خویش را از مسئولان محترم وزراتخانه‌های علوم و بهداشت در برپایی جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری اعلام می‌دارم و خشنودم از این‌که نخبگان کشوری مورد توجه قرار می‌گیرند.

مهدی رحمانی

سخنانم را با بیان جمله‌ای از مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد اهمیت نخبگان آغاز می‌کنم. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان اهمیت نخبگان را این‌گونه بیان کردند "این یک هدیه‌ الهی است، هدیه‌ بسیار نفیس و باارزشی است. نتیجه این است که مسئولان کشور بایستی این امانت‌ها را گرامی بدارند، حفظ کنند، چون این هدیه امانتی است در دست مسئولان".

بزرگان حوزه علم و فناوری: امروز بحث اشتغال نخبگان در سطوح مختلف علمی و اجرایی کشور بسیار حائز اهمیت است. بیشتر نخبگان علمی کشور امروز شغل مناسبی ندارند و معمولاً در سازمان‌های دولتی یا خصوصی استخدام می‌شوند که کل وقت‌شان صرف کارهایی می‌شود که هر شخص دیگری نیز می‌تواند انجام دهد و به نوعی نخبگان علمی ما تاثیری در پیشرفت کشور ندارند.

در حالی‌که یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با مشارکت نخبگان در جهت پیشرفت کشور در تمامی زمینه‌ها، به‌کارگیری مؤثر آن‌ها در این مسیر است. چراکه پیشرفت کشور به تاثیرگذار بودن افکار و ایده‌های نخبگان وابسته است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند: "موتور پیشرفت کشور در دست نخبگان است. لذا فعالیت‌های آن‌ها نباید محدود به ارائه‌ مقاله‌ها، طرح‌ها، شرکت در همایش‌ها و غیره شود".

جناب آقای دکتر جهانگیری دولت باید از نخبگان در سمت‌های اصلی مدیریتی کشور استفاده کند. شاید تمام نخبگان کشور نتوانند مدیر باشند، اما تمام مدیران کشور باید نخبه باشند. اگر به سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی بازگردیم، می‌بینیم که اکثریت افراد که بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین انقلاب جهان را پدید آوردند، قشر جوان و نخبگان کشور بودند که با رهبری امام امت (ره) در برابر بسیاری از مشکلات و موانع قد خم نکردند و با اراده‌ای پولادین به ادامه‌ راه پرداختند.

با نگاهی به هشت سال دفاع مقدس می‌بینیم که بیشتر فرماندهان جنگ جوانان نخبه این مرز و بوم بودند. اسطوره‌هایی همچون بابایی‌ها، همت‌ها و باکری‌ها که با خونشان سند پیروزی ایران اسلامی را امضا کردند. به‌کارگیری نخبگان جوان در مشاغل و سمت‌های مدیریتی و سیاسی کشور در گذشته سابقه داشته و نتایج معجزه آسای آن هم دیده شده است. پس باید دولتمردان نیز به نخبگان اعتماد کنند و امکان حضور آن‌ها را در سمت‌های مدیریتی کشور فراهم سازند.

جناب آقای دکتر جهانگیری نبود امنیت شغلی، کیفیت نسبتاً نازل امکانات آموزشی و پژوهشی کشور، فرآیند سخت و بوروکراسی طاقت فرسا جهت استفاده از امکانات موجود، محدودیت‌های اجتماعی، بی‌توجهی به نقش و جایگاه نخبگان در حل مشکلات جامعه از مهم‌ترین مشکلات نخبگان علمی در کشور است که اگر برای حل آن راهکاری ارائه نشود، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که قابل بازگشت نیست.

مهدی رحمانی

معافیت دانشجویان نمونه کشوری از خدمت سربازی و استفاده از توان آن‌ها به جای پادگان‌ها در مؤسسات علمی منجر به رشد علمی کشور می‌شود. دولت این آزمایش را قبلاً برای برندگان المپیادها انجام داده است و نتیجه مثبتی در این زمینه گرفته است. بنابراین انجام این کار بسیاری از دغدغه‌های نخبگان علمی کشور را رفع می‌کند.

سیاستگذاران و دست اندرکاران علمی کشور؛ یکی از مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند کاربردی نبودن علم است. بررسی‌ها حاکی از آن است که حدود هفتاد درصد از پژوهش‌های علمی کشور برخواسته از نیاز کشور نیست.

شاید بهتر بگویم سیاستگذاری ضعیف علمی کشور نخبگان و دانشگاهیان را به‌سمت انجام پژوهش‌های فاقد ارزش و کاربرد سوق می‌دهد، به نوعی پژوهش می‌کنیم تا پژوهشی انجام داده باشیم. باید پژوهش‌های انجام گرفته در کشور در جهت حل مشکلات کشور باشد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در بیانات خود تاکید کرده‌اند که باید پژوهش‌های علمی در جهت رفع مشکلات کشور باشد.

این امر زمانی محقق می‌شود که ما نخبگان را با جامعه پیوند دهیم. تشکیل انجمن‌های نخبگان و حمایت از آن‌ها منجر به کاربردی کردن علم در جهت حل مشکلات کشور می‌شود. از وزاری محترم علوم و بهداشت و همچنین معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری تقاضامندم که اقدامات لازم را در این امر مبذول فرمایید.

در پایان برای تمامی دست اندرکاران برگزاری بیست و پنجمین جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه در مسیر دستیابی به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top