تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/07 - 18:24
کد خبر: 228160

نحوه صدور معافیت‌های تحصیلی برای خروج از کشور دانشجویان؛

سربازهایی که می‌خواهند کربلای دانشجویی بروند!

سربازهایی که می‌خواهند کربلای دانشجویی بروند!

محدودیت‌های رایجی از قبیل هزینه سفر، فرصت برای سفر، مسئله ممنوعیت خروج از کشور برای مشمولین خدمت سربازی، محدودیت‌های هوایی و زمین برای سفر به کشور عراق و ... همواره باعث جلوگیری از ایجاد سهولت در سفر برای تمامی متقاضیان می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از آغاز اعزام‌های دانشجویی عتبات دانشگاهیان به سفرهای زیارتی عتبات عالیات در کشور عراق، یکی از دردسرهای دانشجویان در این سفرها، مسئله صدور مجوز خروج از کشور برای دانشجویان پسر و مشمول خدمت سربازی است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سفر زیارتی به کربلای معلی و نجف اشرف و سایر شهرهای زیارتی کشور عراق، چند سال است که با توجه به بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و عراق، سهل‌الوصول‌تر از گذشته شده است اما همین میزان سهولت هم بعضا برای تعدادی از متقاضیان زیارت فراهم نیست.

محدودیت‌های رایجی از قبیل هزینه سفر، فرصت برای سفر، مسئله ممنوعیت خروج از کشور برای مشمولین خدمت سربازی، محدودیت‌های هوایی و زمین برای سفر به کشور عراق و ... همواره باعث جلوگیری از ایجاد سهولت در سفر برای تمامی متقاضیان می‌شود.

عتبات دانشگاهیان در زمینه‌های متعددی برای قشر دانشجو توانسته است این محدودیت‌ها را کنار زده و شرایط مناسب و راحتی را برای سفر دانشجویان به عتبات عالیات و زیارت دوست‌داشتنی‌ترین و جذاب‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان در جهان فراهم کند.

اختصاص وام ویژه عتبات برای دانشجویانی که توان پرداخت یکباره هزینه سفر را ندارند و همچنین رفع مسئله خروج از کشور برای دانشجویان پسر که  دارای معافیت تحصیلی هستند، مهمترین گام‌هایی است که در کنار سایر خدمات از سوی این سازمان به دانشجویان ارائه می‌شود.

در این میان اما حاشیه‌های برای خروج از کشور، دامن دانشجویان را می‌گیرد که نیاز به رعایت ظرافت‌هایی در انجام مراحل کسب مجوز خروج از کشور است.

معافیت تحصیلی را با مجوز خروج از کشور اشتباه نگیرید
معافیت تحصیلی برای دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند، دو قسم است؛ با مراجعه به دفاتر پلیس+10 یا دستگاه‌های ارائه وضعیت نظام وظیفه که در میدان سپاه و باجه‌های اطراف آن، می‌بینید که شما در سیستم به عنوان معاف تحصیلی ثبت شده‌اید اما این معافیت تحصیلی به منزله مجوز خروج از کشور شما نیست.

شما برای کسب مجوز خروج از کشور باید معافیت تحصیلی مورد تائید سازمان نظام وظیفه را کسب کرده و سپس نسبت به خروج از کشورتان اقدام کنید؛ برای کسب این مجوز نیز ابتدا لازم است تعهدی محضری را به ستاد عتبات دانشگاهیان تحویل داده تا کارمندان مربوطه در این سازمان، تعهد شما را در سیستم نظام‌وظیفه ثبت کرده و معافیت تحصیلی برای صدور مجوز خروج از کشور شما را بگیرند.

بسیاری از دانشجویان ممکن است در این مرحله دچار سردرگمی شده و مجبور شوند مسیر بین دفترخانه، دانشگاه، سازمان نظام وظیفه و ستاد عتبات دانشگاهیان را چندباره طی کرده و دست آخر هم بلاتکلیف بمانند و نتوانند از فرصت بدست آمده برای حضور در سفر معنوی دانشجوی کربلا معلی و نجف اشرف بازبمانند.

از سنوات تحصیلی خود مطمئن شوید
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای شما ایجا دردسر کند، اتمام سنوات تحصیلی است که بازهم به مسیر عدم صدور مجوز خروج از کشور و معافیت تحصیلی و ... منتهی می‌شود.

در این شرایط لازم است ابتدا از دارا بودن سنوات تحصیلی‌تان مطمئن شوید و اگر به دلیل اتمام سنوات، دانشگاه با اعطای مجدد سنوات به شما موافقت کرد، لازم است نامه موافقت دانشگاه را در دفاتر پلیس+10 ثبت کنید تا مسئله خروج از کشور شما از طریق سازمان نظام‌وظیفه حل شود.

اگر پلیس+10 نامه تمدید سنوات را نپذیرد چه کنیم؟
ممکن است در موارد نادر، سازمان نظام وظیفه با ثبت نامه درخواست سنوات شما در پلیس+10 موافقت نکند که در اینجا نیاز به نگرانی نیست؛ فقط کافی است تا حضوری به سازمان نظام وظیفه در میدان سپاه در شهر تهران مراجعه کرده و مشکل خود را باکارشناس مربوط به معافیت تحصیلی مطرح کنید.

بعد از حل مشکل سنوات در نظام وظیفه، می‌توانید سایر مراحل برای حضور در کاروان‌های عتبات دانشگاهیان را طی کنید.

یادتان باشد در این سفر معنوی، ما را نیز از دعای خیر خود بی‌نصیب نگذارید؛ سفر بخیر.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top