تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/12/10 - 12:28
کد خبر: 228499

محمود نامور؛

چرا در جامعه ما نسبت به احزاب دیگاهی منفی وجود دارد؟

چرا در جامعه ما نسبت به احزاب دیگاهی منفی وجود دارد؟

دیدگاه منفی نسبت به احزاب و کارکرد آن در بین مردم جامعه و مسؤلان سیاسی باید تغییر کند و جای خود را به دیدگاه منطقی و البته کارکرد درست احزاب سیاسی بدهد. تغییر این رویکرد در بین مسؤلین در نتیجه باعث تغییر رویکرد در جامعه ومردم می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمود نامور// در صورتی که یکی از شاخصه های مهم توسعه سیاسی وجود احزاب  در درون یک جامعه است.

احزاب زمانی در جامعه ارزشمند می شوند که کار ویژه و کارکرد درست خود را انجام دهند. اما اگر کار ویژه خود را درست انجام ندهند مورد قبول جامعه قرا نمی گیرد. زمانی احزاب به شکل درست کارکرد خود را انجام میدهند که به صورت خودجوش و توسط خود مردم تشکیل شده باشند، که این مهم برآیند آگاهی مردم از مسائل سیاسی کشور و فهم سیاسی از امور مملکت است که برای تاثیر گذاری بر  آینده خود و کشور انجام می شود. همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند: "بنده طرفدار این هستم که جوانها در جریان مسایل سیاسی کشور قرار گیرند و بتوانند تحلیل کنند، این که جوان بداند می تواند اثر گذار باشد و نقش ایفا کند خیلی ارزش دارد".

اما اگر احزاب به صورت مردمی تشکیل نشده باشند، از بالا و توسط دولت به وجود آیند این احزاب در راستای منافع مردم و جامعه حرکت نمیکنند، بلکه منافع افراد تشکیل دهنده حزب موضوع اصلی است و همین مسئله است که باعث سیاسی بازی و سیاسی کاری در جامعه می شود و احزاب کارکرد درست خود، که دنبال کردن ارزش ها و ایستار ها و منافع مردم و جامعه باشد را به درستی انجام ندهند و افرادی که در این احزاب عضو می شوند تنها تبدیل به آلت دستی برای رسیدن گروه کوچک تشکیل دهنده حزب به اهداف و منافع خود می شوند.این رویه غلط احزاب در کشور است. همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند: "سیاسی کاری و سیاست بازی و آلت دست این حزب و آن حزب شدن را بنده برای جوان نمی پسندم".

پس دیدگاه منفی نسبت به احزاب به علت کارکرد نادرست و تشکیل غیر اصولی و غیر منطقی آن است . اما به وجود آمدن احزاب به شکل درست و صحیح آن باعث کارکرد درست احزاب می شوند، در نتیجه مشارکت سیاسی و انتخابات به صورت منطقی و قاعده مند و در چهارچوب مشخص برگزار می شود   وروند درست خود را طی می کند که یکی از آثار آن قابل پیش بینی شدن نتایج انتخابات است و باعث می شود کاندیدا ها نتوانند با یک جمله در شب انتخابات و یا با حرکت پوپولیستی مردم را بفریبند و رای شان را به صورت وسیع جابه جا کنند و یا تغییرات گسترده ای به نفع خود به وجود آورند، چنانکه چنین وضعیتی در انتخابات های قبلی علی الخصوص در انتخابات ریاست جمهوری دیده شد.

دیدگاه منفی نسبت به احزاب و کارکرد آن در بین مردم جامعه و مسؤلان سیاسی باید تغییر کند و جای خود را به دیدگاه منطقی و البته کارکرد درست احزاب سیاسی بدهد. تغییر این رویکرد در بین مسؤلین در نتیجه باعث تغییر رویکرد در جامعه ومردم می شود.

چنانکه در انتخابات پیشین دیدیم دیدگاه منفی به حزب روند مثبت شدن را طی می کند و این رویکرد در بین سیاستمداران در حال شکل گیری است.البته باید توجه کرد که هنوز این روند به پیشرفت نهایی خود نرسیده است اما در حال پیشرفت به این سمت و سو می باشد. این فضای منطقی حاکم بر مشارکت سیاسی و انتخابات نشانه ی پیشرفت فرهنگ سیاسی است.

امید است در انتخابات های آتی به این سمت حرکت و پیشرفت کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تهران رکورددار چند قلوزایی
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد
در نخستین سفر استانی ۱۴۰۳؛ رئیس جمهور وارد سمنان شد +فیلم
به کودکان بیسکوییت و کلوچه ندهید
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
چرا دچار وسواس می‌شویم؟
هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top