تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/11 - 09:47
کد خبر: 228607

نگاهی به پنج جریان سیاسی مؤثر در انتخابات 96

نگاهی به پنج جریان سیاسی مؤثر در انتخابات 96

در جریان اصلاحات هم سه سناریوی محتمل وجود دارد. سناریوی اول که محتمل‌تر است و حامیان بیشتر و متنفذتری هم دارد، حمایت بی چون و چرا از حسن روحانی ست، سناریوی دوم حمایت مشروط از روحانی است که با هدف جلوگیری از سلب هویت گفتمان اصلاح طلبی توسط امثال محمدرضا تاجیک و ابراهیم اصغرزاده طرح می شود و سناریوی آخر هم رقابت واقعی با روحانی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: ائتلاف نیروهای سنتی اصول گرا و طیف موسوم به رهپویان یا ایثارگران که با اندکی ترمیم و تغییر در این دوره با نام جمنا ظهر و بروز دارد سومین بازیگر انتخابات است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد زعیم زاده در تحلیلی از فضای فعلی جریانات سیاسی فعال در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نوشت: صحنه ی انتخابات 96 تا این لحظه 5 قطب اصلی دارد، دولت یازدهم، جریان اصلاحات، دوگانه ی اصول گرایان سنتی-رهپویان، دوگانه ی جبهه ی پایداری-سعید جلیلی و نهایتا محمود احمدی نژاد 5 قطب اصلی انتخابات هستند که البته کفی از آرا اجتماعی را هم دارند.

واقعیت این است که در انتخابات هایی که دولت مستقر دوباره ی به رای عمومی مردم گذاشته می شود احتمال تکرار دولت مهم ترین احتمال انتخابات است، اما به نظر می رسد با توجه به جمیع عوامل از جمله وضعیت اسفبار رکود و بیکاری در کشور شرایط بغرنج سیاست خارجه پس از حاکم شدن ترامپ و... دولت روحانی در میان دولت های پس از انقلاب از شانس بیشتری برای تکرار نشدن برخوردار است.

نگاهی به پنج جریان سیاسی موثر در اردیبهشت 96

اما سر جمع می توان هم چنان دولت مستقر را با توجه به امکاناتی که از آن برخوردار است مهم ترین کنش‌گر عرصه ی انتخابات دانست. به صورت مجمل می توان برپایی دو قطبی های برجام-نابرجام و یا دو قطبی های فرهنگی را مهم ترین شانس استمرار دولت دانست و البته بروز و به صحنه آمدن دوقطبی کارآمدی-ناکار آمدی در صحنه ی انتخابات می تواند مهم ترین کابوس دولت حسن روحانی باشد.

در جریان اصلاحات هم سه سناریوی محتمل وجود دارد. سناریوی اول که محتمل‌تر است و حامیان بیشتر و متنفذتری هم دارد، حمایت بی چون و چرا از حسن روحانی ست، سناریوی دوم حمایت مشروط از روحانی است که با هدف جلوگیری از سلب هویت گفتمان اصلاح طلبی توسط امثال محمدرضا تاجیک و ابراهیم اصغرزاده طرح می شود و سناریوی آخر هم رقابت واقعی با روحانی است.

به نظر می رسد فحول و عقلای اصلاح طلب هم می دانند که به لحاظ موقعیت درون حاکمیتی در نقطه‌ای نیستند که به رقابت جدی با روحانی فکر کنند هم چنین تصور عواقب سیاسی رقابت با روحانی و شکست محتمل هم تا حدود زیادی این سناریو را از دایره ی محاسبات خارج کرده است. بدین ترتیب به نظر می رسد که مهم ترین گزینه ی اصلاحات حمایت از روحانی باشد.

ائتلاف نیروهای سنتی اصول گرا و طیف موسوم به رهپویان یا ایثارگران که با اندکی ترمیم و تغییر در این دوره با نام جمنا ظهر و بروز دارد سومین بازیگر انتخابات است.

نگاهی به پنج جریان سیاسی موثر در اردیبهشت 96

جریانی که به نظر می رسد با هدف ایجاد وحدت حداکثری در جریان اصول گرا فعال شده است، اینکه این جریان چقدر در تحقق این هدف موفق خواهد شد نیاز به گذشت زمان بیشتری دارد. به نظر می رسد با وجود طیف پایداری– جلیلی حداقل جریان اصول گرا با دو کاندیدا در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد، هر چند برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که گزینه هایی وجود دارد که مورد اجتماع این دو قطب قرار گیرد، ولی برخی محاسبات در خصوص هزینه های شکست احتمالی آن گزینه ها، احتمال حضورشان در انتخابات را با تردیدهایی مواجه کرده است.

نگاهی به پنج جریان سیاسی موثر در اردیبهشت 96

در مورد دو قطب اصلی جریان اصولگرا چند نکته حائز اهمیت وجود دارد، نکته ی اول این است که یادآوری نتیجه ی انتخابات مجلس دهم در شهر تهران نشان می دهد، وحدت یا عدم وحدت مسئله ی اول این جریان نیست، هر چند واقعیت آن است که پیروزی در انتخابات اردیبهشت 96 با بیش از یک کاندیدا اتفاق نخواهد افتاد، اما حضور با یک کاندیدا هم تضمین کننده ی پیروزی نیست.

مسئله ی فاصله معنا دار جریان به اصطلاح اصولگرا با مطالبات عامه ی مردم شاید مهم ترین مسئله ی این جریان است که تا حل نشود مسئله ی وحدت و غیر وحدت مسئله ای فرعی ست. مشکل اصلی جریان اصولگرا شاید تصورشان از مردم باشد در غیر این صورت نمی توان شکل دیگری را فرض کرد که آنان این طور خارج از قاعده ی بازی، رفتار می کنند.

در حالی که مسئله ی اصلی مردم مسئله ی اقتصاد است هیچ انگاره ی اطمینان بخشی از این جریان که نشان دهنده ی صدور پالس هایی برای مردم در جهت حل این مشکلات باشد دیده نمی شود.

نگاهی به پنج جریان سیاسی موثر در اردیبهشت 96

جریان آخر در انتخابات هم جریان احمدی نژاد است. پس از قطعی شدن عدم امکان حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات به نظر می رسد دو سناریو در مقابل آنان وجود دارد. سناریوی اول برخورد اعتراضی با مسئله ی انتخابات است، اعلام کاندیداتوری حمید بقائی از طرف طیف محمود احمدی نژاد احتمالا در همین راستا است و این پیامدها را خواهد داشت که اولا با رد صلاحیت وی که خیلی هم بعید نیست پیام اعتراضی لازم ارسال شود، ثانیا با حضور وی احتمالا این گونه فرض شده است که جلوی انتقال رای احمدی نژاد به گزینه های نزدیک به وی که شاید از سوی جمنا یا پایداری کاندیدا شوند گرفته می شود، ثالثا در صورت عدم مشارکت بالا در انتخابات، طیف محمود احمدی نژاد در آینده بتوانند میزان تفاوت مشارکت در انتخابات 96 با 88 را به عنوان بدنه ی خاموش حامی احمدی نژاد به نام خود سند بزنند.

نگاهی به پنج جریان سیاسی موثر در اردیبهشت 96

اما سناریوی دوم این جریان هم حضور احتمالی فردی از تیم احمدی نژاد است که توانایی عبور از فیلتر شورای نگهبان و رقابت واقعی را داشته  باشد. مهم ترین تردید این جریان در عملی نکردن سناریوی دوم تلاش برای نپذیرفتن هزینه های شکست احتمالی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب جواب می‌دهد! +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top