تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/15 - 10:12
کد خبر: 228961

فصل داغ انتخابات در دانشگاه‌ها؛

چگونه از تصمیمات غیرقانونی «کمیته انضباطی» مطلع شویم؟

شور اولیه در رقابت‌های سیاسی که دانشگاه‌ها بستر رایجی برای آن به حساب می‌آیند، در وحله اول به مذاق دانشجویان خوش می‌آید و عناوین پرطمطراقی چون مناظره یا پرسش و پاسخ نیز می‌تواند به جذابیت ان بیفزاید اما همیشه درب روی یک پاشنه نمی‌چرخد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رفته رفته نزدیک می‌شود و دانشگاه‌ها و دانشجویان، بی صبرانه تر از هر قشر دیگری از جامعه به استقبال رقابت‌های انتخاباتی شتافته‌اند اما بد نیست نگاهی همه جانبه به رقابت‌های داغ انتخاباتی در دانشگاه‌ها کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها بازار حضور سیاسیون در دانشگاه‌ها داغ است، نگاهی به دانشگاه‌های سراسر کشور می‌تواند دورنمای بهتری از وضعیت فعلی رقابت‌های حساس و پر التهاب انتخاباتی در دانشگاه‌ها به شما بدهد.

شور اولیه در رقابت‌های سیاسی که دانشگاه‌ها بستر رایجی برای آن به حساب می‌آیند، در وحله اول به مذاق دانشجویان، اساتید، کارمندان و حتی خود سیاسیون خوش می‌آید و عناوین پرطمطراقی چون مناظره یا پرسش و پاسخ نیز می‌تواند به جذابیت ان بیفزاید اما همیشه درب روی یک پاشنه نمی‌چرخد.

در میان هیاهوی سیاسی دانشگاه‌ها که با فرارسیدن فصل داغ انتخاباتی گر می‌گیرد، عملکرد دانشجویان در مراسمات و همایش‌های سیاسی از چشم مسئولین دانشگاه و مامورین حراست دور نمی‌ماند.

در این میان ممکن است برخی از مراسمات به تشنج و آشوب کشیده شود که غالبا به دلیل ورورد و دخالت بیش از حد سیاسیون به فضای دانشگاه و نگاه ابزاری به دانشگاه و فضای دانشجویی در این ایم است.

اما گاهی از بین دانشجویان نیز مواردی به چشم می‌خورد که دلیل آن می‌تواند هر چیزی باشد؛ از شیطنت‌های لحظه‌ای و بی غرض تا برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و طولانی برای بهره‌برداری از مراسمی خاص در یک دانشگاه خاص! اما آنچه مهم است، برخورد مسئولین دانشگاه و رفتن پرونده دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه است.

اسمش هر چه که می‌خواهد باشد مهم نیست! مهم، بروز حوادثی از این دست در دانشگاه‌هاست که زمینه جولان احزاب سیاسی و تاخت و تاز در این فضای علمی و فرهنگی را هموار می‌کند و ان زمان است که دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

هرچند این موضوع به ظاهر مخالفانی مثل ارائه کنندگان طرح دو فوریتی مجلس درباره "سوال در مراسمات انتخاباتی" را دارد اما دنبال کنندگان همین طرح سابقه روشنی و مثبتی در این باره در دانشگاه‌ها ندارند و احزاب و سیاسیون نزدیک به ان‌ها بیشترین تشنج و التهاب در دانشگاه‌ها را در ایام انتخابات به وجود آورده‌اند.

به طور کلی باید گفت که بدنیست حواستان به قوانین و لازمه‌ها، بایدها و نبایدهای چارچوب قانونی دانشگاه‌تان باشد تا گرفتار کمیته انضباطی نشوید.

از طرفی آگاهی از قوانین و چارچوب‌های روند ساز و کار و عملکرد کمیته انضباطی دست شما را باز می‌گذارد تا با دانش بیشتری در این باره، نظر و عقیده خود در این گونه مراسمات را ابراز کرده و در محدوده قانون عمل کنید.

به همین بهانه، نگاهی می‌اندزایم به اعضای کمیته انضباطی در دانشگاه‌ها؛

طبق قانون، اعضای دارای حقِ رأی در کمیته‌های انضباطیِ دانشگاه، این پنج نفر هستند:

- معاون دانشجوییِ دانشگاه به عنوان رئیس کمیته
- یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه به انتخاب شورای دانشگاه
- یک نفر از اعضای هیئت علمی یا معاونانِ نهاد رهبری به انتخاب مسئول دفتر نهاد رهبریِ دانشگاه
- دو نفر از دانشجویان، به انتخاب شورای فرهنگیِ دانشگاه

هر حکم انضباطی که بخواهد مربوط به دانشجویی صادر شود، باید حتماً سه رأیِ موافقِ صدورِ حکم از طرف این پنج عضو را داشته باشد.

طبق شیوه‌نامه‌ی اجرایی انضباطی، همه‌ی این پنج عضو، باید انتخاب شده باشند و برای هرکدام از جلسات کمیته دعوت شوند.

این یعنی اگر دو دانشجوی عضوِ کمیته انتخاب نشده باشند و جلساتِ کمیته بدون این دو عضو تشکیل شوند، جلساتِ کمیته طبق قانون رسمیت نیافته و بنابراین هر حکمی که در این جلسات علیه دانشجویان صادر شود، با شکایت به شورای انضباطی مرکزی و حتی دیوان عدالت اداری قابل ابطال است.

پس خوب حواستان را جمع کنید تا در دام کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها به خصوص در ایام پر التهاب دانشگاه‌ها گرفتار نشوید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top