تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/15 - 13:15
کد خبر: 228986

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

از تصویب قانون سنوات گرفته تا اخذ جریمه بابت دروس افتاده و هزینه گرفتن از بابت دروس پیش‌نیاز؛ و چنانکه می‌دانیم مساله به همین موارد محدود نمی‌شود. ما دانشجویان دانشگاه تهران به جد بر این باوریم که باید در برابر این روند کالایی‌سازی و پولی‌سازی ایستادگی کنیم

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات و اخذ شهریه برای دانشجویان روزانه تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تجمعات دانشجویی در اعتراض به قوانین سنوات که از ابتدای سال 95 از دانشگاه تهران آغاز شد در آخرین روزهای همین سال بار دیگر همین مسئله دانشجویان را به صحن دانشگاه کشاند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران امروز با حضور در مقابل کتابخانه مرکزی نسبت به قوانین سنوات اعتراض خود را اعلام کردند.

این دانشجویان در بیانیه خود اعلام کردند: "با توجه به پیشروی‌های اخیر روند کالایی‌سازی و پولی‌سازی دانشگاه‌ها، اینک همه دریافته‌ایم که مواجهه با این مساله شوم جز از طریق مقاومت همگانی دانشجویان امکان‌پذیر نیست. این روند طی چند سال گذشت، نه تنها خود آموزش (که بناست مقوله‌ای رهایی‌بخش باشد) را مورد هجمه قرار داده، بلکه همچنین کل مناسبات تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است؛ از تصویب قانون سنوات گرفته تا اخذ جریمه بابت دروس افتاده و هزینه گرفتن از بابت دروس پیش‌نیاز؛ و چنانکه می‌دانیم مساله به همین موارد محدود نمی‌شود. ما دانشجویان دانشگاه تهران به جد بر این باوریم که باید در برابر این روند کالایی‌سازی و پولی‌سازی ایستادگی کنیم."

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

این بیانیه ادامه می دهد: "در اشاره به بخشی از این روند، می‌توانیم از اجاره‌دهی فضاهای عمومی دانشگاه (اعم از کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، آتلیه‌ها، تالارها، کارگاه‌ها، بوفه‌ها و محیط‌های ورزشی که علی القاعده باید مکانی برای تقویت شور و نشاط دانشجویی باشند) و مسائل دیگری از همین دست یاد کنیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که پولی‌سازی دانشگاه چیزی نیست که بتوان آن را مجزای از خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی همه مناسبات و روندهای اجتماعی دانست. در واقع، پولی‌سازی دانشگاه‌ها خود نتیجه همین فرآیند است و می‌توانیم رد این مناسبات را در دیگر پایه‌های آموزشی پیش از دانشگاه (از پیش از دبستان تا کنکور) بیابیم؛ فرآیندی که درهای آموزش و تحصیل را تنها بر روی مرفهین اجتماعی باز کرده و از ورود بخش قابل توجهی از متقاضیان آموزش ممانعت به عمل می‌آورد."

در همین زمینه یکی از دانشجویان معترض درباره مشکل این روز دانشجویان نوشت: "بارها در خیابان امیرآباد بغض کردیم و به سمت خوابگاه یا دانشگاه قدم برداشتیم، بغض کردیم چرا که هر چه لیست تلفن را بالا و پایین می کردیم نمی دانستیم که پول اجاره خوابگاه را از که قرض بگیریم. بغض کردیم هنگامی که به جیب همیشه خالی خانواده فکر کردیم و هزینه های بالا تحصیل در نظر آوردیم.  بغض کردیم وقتی که به جای کتاب خواندن و معاشرت با دوستان مجبور بودیم کار دانشجویی انجام دهیم که لنگ هزینه های بخور نمیرمان نشویم".

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

این دانشجو ادامه میدهد: "حال فرصتی دست داده تا بغض فرو خورده خود را به فریاد تبدیل کنیم. قدم های لرزانی که به سمت اتاق های مالی دانشگاه برای گرفتن مهلت های چند هفته و یک ماه برای پرداخت بدهی می رفت، امروز ثابت و استوار است چرا که نه برای لابه کردن و التماس بلکه برای گرفتن حقمان بر می داریم. قدم های استوار با ایمان به تغییر در وضع موجود.  قدم هایی که برای پاسخگو کردن عاملان این وضعیت مصیبت بار مان برمیداریم".

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قوانین سنوات

این تجمع ادامه دارد...

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top