تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/15 - 13:16
کد خبر: 228989

جنگ لفظی میان ترکیه و آلمان

"مولود چاووش‌اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه در یک برنامه انتخاباتی در جنوب ترکیه، اعمال محدودیت ها و ممنوعیت مبارزات انتخاباتی در آلمان و هلند را غیر دموکراتیک خوانده و با این حال از برگزاری نشست های دیگری در این کشورها بدون توجه به این انتقادها و محدودیت ها خبر داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: جنگ لفظی بین مقامات آلمانی و ترک بر سر ممنوعیت نشست‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترک در آلمان به اندازه‌ای بالا گرفته است که وزارت خارجه آلمان روابط بین دو کشور را در برابر آزمونی سخت ارزیابی کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، دولت ترکیه می خواهد با وجود انتقادات روزافزون از طرف آلمان همچنان در این کشور برای همه پرسی اصلاح قانون اساسی بحث برانگیز خود تبلیغ کند.

"مولود چاووش‌اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه در یک برنامه انتخاباتی در جنوب ترکیه، اعمال محدودیت ها و ممنوعیت مبارزات انتخاباتی در آلمان و هلند را غیر دموکراتیک خوانده و با این حال از برگزاری نشست های دیگری در این کشورها بدون توجه به این انتقادها و محدودیت ها خبر داد.

وی در جمع حامیان خود گفت: هیچ یک از شما نمی توانید ما را متوقف کنید. ما می توانیم برای دیدار با شهروندانمان به هر جایی که می خواهیم برویم.

اوغلو روز گذشته نیز در اظهاراتی خطاب به آلمان گفته بود: که اگر شما می خواهید با ما کار کنید باید یاد بگیرید چگونه با ما رفتار کنید. ترکیه بدون تردید به چنین اقدامی با همه ابزار ممکن پاسخ خواهد داد. بنابراین باید شما به عواقب این اقدامات فکر کنید.

وزیر اقتصاد ترکیه می خواهد در همین راستا امروز یکشنبه به کلن سفر کند. به گفته یک سخنگوی پلیس این نشست تبلیغاتی قرار است در هتلی در این شهر برگزار شود. این یک جلسه خصوصی است که درباره محتوای آن سخنی گفته نشده است.

وزیر اقتصاد ترکیه در حالی برای برگزاری این نشست خصوصی به کلن می آید که مقامات این شهر نشست تبلیغاتی عمومی وی در این شهر را لغو کردند.

آنکلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم از لغو نشست‌های تبلیغاتی وزرای ترک در آلمان حمایت کرده است.

"بینالی یلدریم"، نخست وزیر ترکیه و صدر اعظم آلمان روز گذشته تلفنی با هم صحبت کردند. بر اساس گزارش رسانه های ترک یلدریم گفتگوها با مرکل را خوب و سازنده توصیف کرد. همچنین قرار است درباره این موضوع در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در روز چهارشنبه در برلین صحبت شود.

در آلمان همچنان بحث ها درباره اینکه وزرای ترک باید حق مبارزات انتخاباتی در آلمان را داشته باشند یا نه بحث می شود.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی خواستار اتخاذ موضع سختگیرانه در این باره شده و گفت: ما نمی خواهیم برای یک همه پرسی غیر دموکراتیک و غیر قانونی در ترکیه در کشور ما تبلیغ شود.

"یوخیم هرمن"، وزیر کشور ایالت بایرن از حزب سوسیال مسیحی هم با نشست های تبلیغاتی وزرای ترک در آلمان مخالفت کرده و تاکید کرد که من مبارزات انتخاباتی ترکی در خاک آلمان را قاطعانه رد می کنم. آلمان نباید به صحنه اختلافات داخلی ترکیه تبدیل شود.

در این میان "توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان بر حق سیاستمداران ترکیه برای فعالیت های تبلیغاتی در آلمان تاکید کرده است. وی در عین حال گفت: اما اگر ترکیه در این باره بر آزادی بیان در آلمان تاکید دارد خود نیز باید آین آزادی را ارائه دهد.

نخست وزیر ایالت نوردهاین –وست فالن از حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز خواستار یک موضع سیاسی آشکار دولت آلمان در برخورد با مبارزات انتخاباتی سیاستمداران ترک در کشورش شد.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان نیز با توجه به شرایط موجود درباره تشدید تنش ها با ترکیه هشدار داده و گفت: ما نباید اساس دوستی بین کشورهای خود را خراب کنیم.

وی در تحلیلی که در نشریه بیلد چاپ شده است تاکید کرد که مناسبات با ترکیه این روزها در برابر آزمونی سخت قرار گرفته است. خراب کردن کانال های گفتگو یک سیاست نیست.

گابریل در عین حال برای نشست های تبلیغاتی سیاستمداران ترک در آلمان شرایطی را گذاشته و گفت: کسی که می خواهد در کشور ما سخنرانی کند نباید بر اساس خواست ما صحبت کند اما باید به قواعد ما هم حقوقی و هم اختصاصی احترام بگذارد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین خبرنگار آلمانی دستگیر شده در ترکیه را فردی توانا و روزنامه نگاری پرشور نامیده و بازداشت وی را اقدامی غلط و نامناسب دانسته و گفت ما به شدت برای آزادی وی کار می کنیم.

وزارت امور خارجه در برلین همچنین اتهامات وارده به این خبرنگار آلمانی را پوچ دانست.

اردوغان هم این انتقاد را به آلمان وارد کرده است که وزرای ترک در حالی اجازه ندارند در آلمان سخنرانی کنند که نمایندگان کرد سازمان های ممنوعه می توانند علنا در آلمان سخن بگویند. وی خواستار محاکمه مقامات آلمانی به دلیل حمایت آن ها از تروریسم شد. 

جنگ کلامی ترکیه علیه آلمان پس از آن ایجاد شد که مقام‌های آلمانی 3 نشست تبلیغاتی پیش‌بینی شده در آلمان درباره اصلاحات قانون اساسی ترکیه را لغو کردند.

در آلمان حدود یک میلیون و 400 هزار شهروند ترک واجد شرایط برای رای دادن زندگی می‌کنند. مقام‌های ترکیه تلاش می‌کنند آرای رای‌دهندگان ترک مقیم آلمان را برای تغییر سیستم ریاست‌جمهوری در همه پرسی16 آوریل کسب کنند.

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با برنامه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای تغییر قانون اساسی این کشور از سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری مخالفت می‌کنند. کشورهای غربی بیم دارند که با استقرار سیستم ریاست‌جمهوری این امکان به وجود بیاید که در ترکیه استانداردهای دموکراتیک رعایت نشود، حقوق پارلمان این کشور محدودتر شود و در نتیجه رئیس‌جمهور از قدرت بی حد و حصری برخوردار گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top