تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/15 - 18:02
کد خبر: 229026

رحیم‌پور ازغدی: برخی با اصلاح علوم انسانی هنوز مشکل دارند

رحیم‌پورازغدی یکی دیگر از مشکلات سر راه اسلامی سازی علوم انسانی را نبود نیروی متخصص در حوزه و دانشگاه دانست و گفت: با وجود تعداد زیاد دانشجو و طلبه در دانشگاه و حوزه متاسفانه نیروهایی که قدرت تالیف توحید نظری را داشته باشند، بسیار کم هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: حسن رحیم‌پورازغدی امروز در افتتاحیه اولین جلسه از سلسله همایش‌های «مرجعیت علمی و تحول در علوم انسانی»در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد در جمع دانشجویان گفت: بین احکام شرعی و آنچه که ادارک تجربی عقلی برای حل معضلات دنیوی بشر است، دو قطبی و تضاد نداریم.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو؛ وی با اشاره به حکم قطع دست دزد در اسلام، تصریح کرد: این تصور که اسلام برای حل معضلات انسانی فقط یک راه حل گذاشته، درست نیست، قطع دست دزد که از احکام مبارزه با سرقت است، به عنوان آخرین اقدام و تحت شرایطی صورت می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید توجه داشت، هرچه علم پیشرفت کرده باز هم آن مسائلی معتبرتر است که بر پایه مسائل و مباحث دینی است.

رحیم‌پور ازغدی تمام عوامل درونی و بیرونی در تصمیم‌گیری فرد را تاثیر گذار در زندگی او دانست و خاطرنشان کرد: باید با تمام عوامل اجتماعی که باعث سقوط انسان از معنویت و اخلاق می‌شوند را بررسی و با آنها مبارزه کرد.

وی در انتقاد از غرب که انسان را کاملا معلول و تابع شرایط محیطی می‌داند، بیان داشت: تاثیر شرایط، محیط، جنسیت و غیره بر انسان مهم  است؛ اما نباید فقط بر آنها تاکید داشت، اسلام می‌گوید که باید تمام عوامل جرم را مورد ارزیابی قرار داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ایجاد تحرک در علوم انسانی با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: اسلامی سازی علوم انسانی یک طرح طولانی مدت است و این مسیر آغاز دارد؛ اما پایانی نمی‌توان برای آن متصور شد.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: غرب از 400 سال قبل در زمینه علوم انسانی کار کرده است و ما باید مسیر را درست شروع کنیم و آن را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد:  متاسفانه در این ۳۸ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در جهت اسلامی سازی علوم انسانی نگاه ثابت و امکانات مورد لازم وجود نداشته و دیدگاه‌ها در این مدت دائما در حال تغییر بوده و هنوز مدل موفقی در این زمینه ارائه نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزهای تصمیم‌گیری هنوز اجماع وجود ندارد، اختلافات به صورت ریشه‌ای وجود دارد و برخی با اصلاح علوم انسانی هنوز مشکل دارند.

رحیم‌پورازغدی یکی دیگر از مشکلات سر راه اسلامی سازی علوم انسانی را نبود نیروی متخصص در حوزه و دانشگاه دانست و گفت: با وجود تعداد زیاد دانشجو و طلبه در دانشگاه و حوزه متاسفانه نیروهایی که قدرت تالیف توحید نظری را داشته باشند، بسیار کم هستند.

وی، ابراز داشت: اسلامی سازی علوم انسانی به لحاظ نظری سخت و از نظر علمی سخت‌تر است و برای اجرایی کردن این اقدام به افراد شجاع نیاز داریم.

وی بیان داشت: اسلامی سازی علوم انسانی نیاز به نیروهای شجاعی دارد که اقدام به ساختار شکنی کنند، متاسفانه امروز با ملاهایی در دانشگاه و حوزه روبرو هستیم که بدنبال مدرک و شهرت هستند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به این نکته که فضای دانشگاهی و حوزوی زیادی داریم که در حد متوسط هستند، بیان داشت: از مجموع دانشگاه‌های اسلامی که ساخته شده است، نیروهای خوبی خارج شده‌اند که  اکثر کارمند دولت و دانشگاه شده‌اند؛ اما برای فردی که در سطح بالا کار کند، کسی را نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که اسلامی سازی علوم انسانی یک انقلاب علمی است که انجام این اقدام برای برخی ضرر مادی دارد، تصریح کرد: برخی به علوم سکولار عادت کرده و یک عده در حکومت و نهادهای دیگر تغییر آن را ضرری در جهت منافع خود می‌بیند و برای همین موافق با این تحول نیستند.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top