تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/12/16 - 17:51
کد خبر: 229158

معاون وزیر علوم: اختیار برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها تفویض شد

تراز بین‌المللی به معنای رساندن دانشگاه و پژوهشگاه بین 200 دانشگاه برتر دنیا است اکنون 2 دانشگاه کشور در 500 دانشگاه برتر قرار دارند اما امیدواریم در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بتوانیم در 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین‌المللی برسند.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه آیین‌نامه تفویض اختیار برنامه‌ریزی درسی به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد، گفت: طبق آیین‌نامه به تمام دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ اختیار داد شد تا نسبت به بازنگری برنامه درسی و تدوین برنامه جدید اقدام کنند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از تسنیم، مجتبی شریعتی‌نیاسر امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت:  طرح همایش آموزش عالی اسفند ماه سال 94 در شورای فرهنگی تصویب شد و براساس مصوبه 8 تکلیف برای دستگاه آموزش عالی تعریف شد که نخستین تکلیف منطقه‌ای کردن آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور به 10 منطقه تقسیم شد، افزود: خوزستان منطقه 10 آموزش عالی است در ادامه سیاست‌های هم‌افزایی و هم‌فکری نشست‌های منطقه‌ای برای تبادل نظر، بیان سیاست‌های وزارت، تقویت سیاست مدیریت منطقه‌ای و همچنین به دلیل به تصویر کشیدن نقش دانشگاه‌های معین برگزار می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوزستان به‌رقم ظرفیت‌ بالایی ‌در زمینه رشد دارد اما متاسفانه هنوز به آن حد شایستگی نرسیده است. یکی از رویکردهای وزارت در آموزش عالی این است که به دانشگاه‌هایی که به لحاظ آموزش عالی محروم هستند توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته آیین‌نامه تفویض اختیار برنامه‌ریزی درسی به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد، بیان کرد: طبق آیین‌نامه به تمام دانشگاه‌های سطح 1 و 2 اختیار داد شد تا نسبت به بازنگری برنامه درسی و تدوین برنامه جدید اقدام کنند. تفویض اختیار در این سطح در تاریخ آموزش عالی بی‌سابقه است. تفویض اختیار منشا یکی از تحولات خوب در دولت جدید و در ارتباط با تمرکززدایی از دستگاه‌های ستادی است  

شریعتی نیاسر عنوان کرد: همایش معاونین آموزش عالی سال 96 در دهه اول مرداد ماه برگزار می‌شود و قرار است چالش‌های اصلی آموزش عالی در این همایش و کارگروها مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه دهه اول اردیبهشت با عنوان دهه سرآمدی آموزش اعلام شد، ادامه داد: طبق برنامه ابلاغ شده به مراکز آموزشی در این دهه به برنامه‌های از قبیل تعامل بین دستگاهی و مراکز آموزشی، توبجه به شیوه نوین آموزشی، اخلاق آموزشی، نظرسنجی از دانشجویان، کرسی‌اندیشی و نقدهای آموزشی با دانشجویان، تجلیل از علم و عالم در بعد آموزشی، روز دانشگاه بدون حصار برای آشنایی عموم با فضای آموزشی دانشگاه و رابطه هدفمند آموزش و کارآفرینی بپردازند.

اصلاح 16 درصدی شاخص دانشجو به استاد
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر نقش وزارت علوم در ترویج و حمایت اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: 4 طرح کلان اقتصاد مقاومتی بر عهده وزارت علوم است که بنده مسئولیت اجرای 2 طرح از آنها را دارم که اول پیاده سازی نظام و دوم رساندن 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین‌المللی تا افق 1404 است.

وی افزود: تراز بین‌المللی به  معنای  رساندن دانشگاه و پژوهشگاه بین 200 دانشگاه برتر دنیا است اکنون 2 دانشگاه کشور در 500 دانشگاه برتر قرار دارند اما امیدواریم در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بتوانیم در 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین‌المللی برسند.

شریعتی‌نیاسر درباره اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بهینه کردن رشته‌ مقطع‌های تحصیلی است به دلیل اینکه هر رشته‌ای که تولید می‌شود یعنی پول و سربار دولت هست وزارت علوم در طی سال‌های گذشته تعداد رشته مقطع‌های درسی را از 4 هزار و 600 تا به 2 هزار و 800 رساندیم که این یک کاهش قابل توجهی است که قطعا از موازی کاری و توسعه‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: اصلاح شاخص دانشجو به استاد از دیگر اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی است. وضعیت شاخص در سال‌های گذشته چندان مطلوب نبود امروز 16 درصد نسبت دانشجو به استاد در کل کشور با کاهش جمعیت دانشجو و افزایش هیئت علمی اصلاح شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: اصلاح هرم علمی نیز از دیگر اقدامات وزارت علوم است تقریبا از سال 92 که 75 هزار هیئت علمی داشته‌ایم اکنون بالغ بر 81 هزار هیئت علمی داریم به دلیل اینکه هر قدر هیئت علمی افزایش یابد بر ابعاد کیفی، هدفمندی آموزشی، ارتقا سطح آموزش و تحقق برخی اهداف اقتصاد مقاومتی تاثیر می‌گذارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top